« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 439—450

УДК 070(477)+821.161.2-92]”19″(092)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.02.439

БАГАТОГРАННІСТЬ ТАЛАНТУ ОЛЕСЯ СТЕПОВОГО ЯК ЖУРНАЛІСТА І КРИТИКА

СЕРЕДА Оксана

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8078-173X
  • кандидатка наук із соціальних комунікацій,
  • старша наукова співробітниця,
  • Науково-дослідний інститут пресознавства;
  • Львівська національна наукова бібліотека України ім. В. Стефаника,
  • вул. Стефаника, 2, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: siania@i.ua

Анотація. Доповнено життєпис українського режисера, актора, журналіста, публіциста та критика Олеся Степового на основі віднайдених джерел, вивчено його публікації на сторінках української галицької преси. Метою статті було заповнити лакуни у біографії митця, встановити коло українських часописів, з якими співпрацював О. Степовий, розкрити нові криптоніми, визначити жанри віднайдених матеріалів, проаналізувати їхній тематичний діапазон, укласти реєстр. Тема статті є актуальною, оскільки журналістська та публіцистична діяльність О. Степового не вивчалася окремо сучасними українськими дослідниками. 

Новизна розвідки зумовлена тим, що біографія першого режисера театру «Заграва» поповнилася новими фактами і в науковий обіг, окрім уже відомих, введено 60 публікацій О. Степового в українських часописах. Підсумовано, що О. Степовий не лише був талановитим режисером, а й мав репортерський хист, зарекомендував себе тонким фейлетоністом і блискучим публіцистом, сприяв розвитку професійної театральної критики в Галичині.

У процесі дослідження використано такі спеціальні наукові методи: біографічний метод, прескліпінґ (виокремлення публікацій досліджуваного автора в українській міжвоєнній пресі), якісний контент-аналіз (визначення жанру публікації, окреслення проблематики з подальшим її інтерпретуванням), бібліографічний метод.

Ключові слова: Олесь Степовий, біографія, журналістська діяльність, львівська преса, репортаж, публіцистика, театр, кіно.

Надійшла 5.03.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Блавацький В. Із театральних споминів. Київ. Філадельфія, 1953. Ч. 1. С. 29—37.
  • 2.         Радванський А. Український театр «Заграва» (Присвячую сл. пам’яті В. Блавацького). Свобода. Джерсі-Сіті, 1953. 26 берез. С. 2.
  • 3.         Шашаровський В. Олесь Степовий. Наш театр: Кни га діячів українського театрального мистецтва 1915—1991: у 2 т. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1992. Т. 2. С. 187—189.
  • 4.         Ревуцький В. Актриса Марія Степова. Просценіум. Львів, 2005. № 3. С. 23—25.
  • 5.         Хороб С. Українська драматургія 20—30-х років у Західній Україні та діаспорі. Івано-Франківськ, 2008. 192 с. 
  • 6.         Регейло З. Провінційні українські театральні об’єд нання Галичини в 20—30 роки ХХ ст. Гілея: зб. наук. пр. Київ, 2011. Вип. 43. С. 59—69. URL: http://gileya.org/index.php?ng=library&cont= long&id=59
  • 7.         Лаврентій Р. Український театр Східної Галичини 20—30-х років ХХ ст.: процеси модернізації: дис.  … канд. мист.: спец. «Теорія та історія культури». Київ, 2021. 276 с. URL: https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/05/lavrentiy_dys.pdf
  • 8.         Лаврентій Р. Мазепинська тематика західноукраїнських театрів 20—30-х років ХХ ст.: «Мотря» і «Батурин» за однойменними повістями Богдана Лепкого. Іван Мазепа і мазепинці. Історія та культура України останньої третини XVII — початку XVIII століть: наук. зб. Львів, 2011. С. 220—233. URL: https://surl.li/kcbgap
  • 9.         Роса-Лаврентій С. Театрально-критичний дискурс в українській сценічній культурі Східної Галичини 1920—1930-х років: історико-типологічний аспект: дис. … канд. мист.: спец. «Теорія та історія культури». Київ, 2021. 236 с. URL: https://surl.li/hacqco
  • 10.       Наконечна З. Особливості жанру фейлетону у львівській газеті «Новий Час» (1923—1939 рр.). Пресознавство/Press Studies. Львів, 2022. Вип. 1. С. 161—170. URL: https://doi.org/10.37222/2786-7552-2022-1-10
  • 11.       Середа О. У полоні арту: українська мистецька преса Галичини міжвоєнного двадцятиліття: монографія. Львів, 2023. 364 с.
  • 12.       Степовий О. Там, де Збруч річку переходили. Новий Час. Львів,1930. 22 серп. С. 8.
  • 13.       Прасіцький М. «Драматичне товариство ім. Лесі Українки» в Перемишлі. Перемишль. Західний бастіон України: збірник матеріалів до історії Перемишля і Перемиської землі зладжений редакційною колегією під проводом проф. Б. Загайкевича. Нью-Йорк; Філадельфія, 1961. С. 335—339.
  • 14.       Степовий О. Лист до Редакції. Новий Час. Львів, 1930. 1 верес. С. 7.
  • 15.       Український Театр «Заграва»… Новий Час. Львів, 1932. 24 лют. С. 4.
  • 16.       Я. Виступи театр. кооп. «Заграва» під адм. проводом І. Волощука. Діло. Львів, 1931. 15 груд. С. 6.
  • 17.       Степовий О. Маковеївка. Новий Час. Львів, 1930. 25 серп. С. 6.
  • 18.       Степовий О. Вісти із Золочева. Новий Час. Львів. 1930. 5 груд. С. 5.
  • 19.       [Степовий О.] Ол. Степ. Шевченківське свято. Зиз. 1925. Ч. 7. С. 3.
  • 20.       Степовий О. Про Підкамінь, Залізці й інші «діри». Новий Час. 1931. 5 січ. С. 8.
  • 21.       Степовий О. Братня зустріч. Новий Час. 1931. 4 ве рес. С. 6.
  • 22.       Степовий О. Замітки і вражіння з мандрівки. Новий Час. 1930. 5 верес. С. 7—8.
  • 23.       Степовий О. У Ольги Кобилянської. Література й Мистецтво. 1931. Ч. 30 (Новий Час. Ч. 109. 5 жовт. С. 6).
  • 24.       Степовий О. Мельпомена плаче! Новий Час. 1930. 12 верес. С. 8.
  • 25.       Степовий О. Блище ціли! Новий Час. 1933. 5 квіт. С. 4. Рубр. «Література й мистецтво».
  • 26.       Особисте. Кіно. 1932. Ч. 11—12. С. 9.
  • 27.       Від Редакції. Кіно. 1932. Ч. 11—12. С. 5.
  • 28.       Степовий О. Дві причини. (З-за куліс театральної кризи). Кіно. 1930. Ч. 3. С. 13—14.
  • 29.       Степовий О. Шабльон у театрі і кіно. Кіно. 1931. Ч. 21. С. 9—10.
  • 30.       Степовий О. Чи грати побутовщину. Кіно. 1931. Ч. 6. С. 10.
  • 31.       [Степовий О.] Ол. Ст. О святощі мистецтва. Кіно. 1932. Ч. 11—12. С. 5—7.
  • 32.       [Степовий О.] Ол. Ст-ий. Напрямні аматорських театрів. Кіно. 1933. Ч. 1—2. С. 7.
  • 33.       Степовий О. Рефлексії року. Кіно. 1932. Ч. 1—2. С. 9—10.
  • 34.       Степовий О. Українська Мельпомена в жалобі. Кіно. 1932. Ч. 42 (14). С. 4—6.
  • 35.       [Степовий О.] Занехання. Кіно. 1932. Ч. 46. С. 7.
  • 36.       Степовий О. Звуковість в кіні і театр. Кіно. 1931. Ч. 3. С. 10—11.
  • 37.       Лев Ґлова Степовий. Новий Час. Львів, 1933. 28 серп. С. 5.
  • 38.       Де-де. Театр «Заграва». Кіно. Львів. 1932. Ч. 1/2. С. 10—11.
  • 39.       Лев Ґлова Степовий… Діло. Львів, 1933. 30 серп. С. 4.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »