« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 281—294

УДК 75.071.046.3»15»(477.83-22)Вовча

DOI https://doi.org/10.15407/

ТВОРЧІСТЬ АНОНІМНОГО МАЙСТРА ІКОН ОСТАННЬОЇ ЧВЕРТІ ХVІ ст. З СЕЛА ВОВЧА

ГЕЛИТОВИЧ Марія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5839-9585
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка,
  • провідна наукова співробітниця,
  • Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • відділ давньоукраїнського мистецтва,
  • проспект Свободи, 20, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: helytovychm@yahoo.com

Анотація. Реконструкція творчої спадщини анонімних іконописців минулих століть є однією із основних проблем у дослідженні українського іконопису. У цьому напрямі зроблено вже чимало, проте наявні твори дають можливості для нових, повніших напрацювань. Ширші, результативніші пошуки, з огляду на збереженість творів, можна проводити на підставі пам’яток ХVІ ст., зокрема його другої половини — прикінцевого періоду існування української ікони у візантійських традиціях. У статті подається аналіз творчого доробку одного з помітних творчих особистостей — анонімного майстра, що працював в останній чверті ХVІ ст., який увійшов у літературу як «майстер-іконописець села Вовчого», а його спадщина налічує декілька десятків творів. Її систематизація дотепер є найповнішою, хоча й не вичерпною. Цим зумовлена актуальність і новизна дослідження. 

Мета і завдання дослідження — систематизувати твори анонімного майстра, охарактеризувати особливості його індивідуального малярського почерку, пов’язаності з конкретним малярським середовищем того часу, виявити його вплив на майстрів наступного покоління. Об’єкт дослідження — ікони анонімного майстра останньої чверті ХVІ ст., які в основному належать збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького, а також на іконах інших музеїв, приватних збірках і діючих церквах. Хронологічні межі аналізованих пам’яток охоплюють приблизно останню чверть ХVІ століття.

Ключові слова: ікона, майстер, традиція, іконографія, ХVІ ст.

Надійшла 7.04.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Сидор О. Ікони майстрів Олексія і Дмитрія в колекції Національного музею у Львові (з матеріалів до зведеного каталога збірок НМЛ). Літопис Національного музею у Львові. Львів, 2000. С. 89—152.
  • 2.         Гелитович М. Федуско, маляр з Самбора. До проблеми атрибуції творів майстра. Родовід. 1995. № 3 (12). С. 74—79.
  • 3.         Скоп Л. Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія — Федуско, маляр зі Самбора. Дрогобич: Коло, 2011. 80 с.
  • 4.         Пуцко В. Ікона святого Миколая Милецького сучавського маляра Григорія Босиковича Записки Наукового товариства імені Шевченка. Т. ССХХХVI. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. Львів, 1998. С. 373—397.
  • 5.         Александрович В. Федір Сенькович (Життєвий і творчий шлях львівського маляра першої третини ХVIІ ст.). Львів: місто — суспільство — культура: Збірник наук. Праць. За ред. Мар’яна Мудрого. Львів: ЛДУ ім. Івана Франка, 1999; Вісник Львівського університету. Серія історична. Cпеціальний випуск. Т. 3. С. 44—116.
  • 6.         Вуйцик В. Доля ікони «Похвала Богоматері» з Ріпнева. Родовід. № 8. 1994. С. 26—29.
  • 7.         Свєнціцька В. Живопис XІV—XVI століть. Історія українського мистецтва. Київ, 1967. С. 208—274.
  • 8.         Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України ХІІ—XV ст. Львів: Друкарські куншти, 2005. 508 с.
  • 9.         Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України ХVІ — поч. ХVІІ ст. Львів: Друкарські куншти, 2017. 596 с.
  • 10.       Скоп Л. Автор ікони з Вовчого — маляр самбірської школи іконопису другої половини XVI ст. Історія релігій в Україні. Тези повідомлень VIІ Міжнародного круглого столу. (Львів, 12—14 травня 1997 року). Львів, 1997. С. 168—170.
  • 11.       Скоп Л. Маляр ікони Богородиця-Одигітрія з Мражниці. Львів: Логос, 2004. 256 с.
  • 12.       Гелитович М. Ікони кінця XVI століття з Вовча. Родовід. 1999. № 1 (17). С. 32—37.
  • 13.       Гелитович М. Моління з Успенської церкви в Наконечному на тлі еволюції чину Моління західноукраїнських іконостасів другої половини ХVІ століття. Волинська ікона: питання історії вивчення, дослідження та реставрації. Матеріали V наукової конференції, м. Луцьк, 27—28 серпня 1998 року. Луцьк, 1998. С. 72—78.
  • 14.       Мистецтво України: Енцикл.: в 5 т. Редкол.: Кудрицький А.В. (відп. ред.) та ін.Київ: «Українська енциклопедія» ім. М.П. Бажана, 1995. Т. 1: А—В. С. 361.
  • 15.       Косів Р. Українські хоругви. Київ: Оранта, 2009. 372 с.
  • 16.       Свєнціцький-Святицький І. Ікони Галицької України ХV—ХVІ вв. Львів, 1929. XVIII с.: 141 табл.
  • 17.       Гординський С. Українська ікона 12—18 сторіччя. Філядельфія: Провидіння, 1973. 212 с.
  • 18.       Свєнціцька В. До питання про львівську малярську школу другої половини XVI століття. Збірник «Наука і культура». Вип. 29. Київ, 1996. С. 178—193.
  • 19.       Українське народне малярство ХІІІ—ХХ століть: світ очима народних митців: альбом. Авт.-упоряд.: В.І. Свєнціцька, В.П. Откович. Київ: Мистецтво, 1991. 304 с.
  • 20.       Міляєва Л. за участю Гелитович М. Українська ікона ХІ—ХVІІІ століть. Київ, 2007. 528 с.
  • 21.       Гелитович М. Святий Миколай з житієм. Львів: Свічадо, 2008. 152 с.
  • 22.       Гелитович М. Ікони кінця ХVІ століття з Троїцької церкви у селі Потеличі (матеріали до каталогу збірки Національного музею у Львові). Записки Наукового товариства імені Шевченка. Львів, 2004. Т. ССХLVІІІ. Праці комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. С. 318—348.
  • 23.       Слободян В. Церкви Турківського району. Львів, 2003. 200 с.
  • 24.       Webersfeld E. Jaworów. Monografia historyczna, etnоgraficzna, statystyczna. Lwów, 1909. 89 s.
  • 25.       Гелитович М. Богородиця з Дитям і похвалою. Львів: Свічадо, 2005. 168 с.
  • 26.       Мокрій В., Гелитович М. «Богородиця Одигітрія» з Кра  сова у світлі нових реставраційних досліджень Збереження й дослідження історико-культурної спадщини в музейних зібраннях: історичні, мистецтвознавчі та музеологічні аспекти діяльності: доп. та повідомл. Міжнародної наук. конф., Львів 25—27 вер. 2013. Національний музей у Львові ім. А. Шептицького. Львів, 2013. С. 714—717. 
  • 27.       Овсійчук В. Українське малярство Х—ХVІІІ століть. Проблеми кольору. Львів, 1996. 480 с.
  • 28.       Jarema W. Pierwotne ikonostasy w drewnianych cerkwiach na Podkarpaciu. Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. Sanok, 1972. № 16. S. 23—32.
  • 29.       Свєнціцький І. Іконопись Галицької України XV—XVІ віків. Львів, 1928. 102 с.
  • 30.       Скоп-Друзюк Г., Скоп П. Іконостас ХVІ—ХVІІІ сто ліття із села Старої Скваряви. Львів: Логос, 2009. 160 с.
  • 31.       Winnicka K. Ikony z XVI wieku w Muzeum Histi rycznym w Sanoku. Katalog zbiorów. T. II. Sanok, 2013. 140 s.
  • 32.       Выставка изобразительного искусства западных областей Украины и народного творчества гуцулов. Каталог. Cост.: В.А. Сидорова, Т.А. Боровая, Т.А. Цеш ковская. Москва: Государственный Музей Но вого Западного Искуссства, 1940. 94 с.
  • 33.       Гелитович М. Ікона «Розп’яття з пристоячими» другої половини ХVІ ст. з церкви пророка Іллі в Кривчицях. Львів: місто — суспільство — культура: Збірник наук. праць. За ред. Мар’яна Мудрого. Львів: ЛДУ ім. Івана Франка, 1999; Вісник Львівського університету. Серія Історична. Cпеціальний випуск. Т. 3. С. 32—43.
  • 34.       Tkáč Š. Ikony zo 16.—19. Storočia na severovýchodnom Slovensku. Bratislava: Tatran, 1980. 280 s.
  • 35.       Biskpski R. Ukrzyzowanie z Owczar. Ikona z 2 połowy XV wieku. Katalog zbiorów. Sanok: Muzeum Histоryczny w Sanoku, 2000. 20 s.
  • 36.       Тищенко О.Р. Історія декоративно-прикладного мистецтва України (ХІІІ—ХVІІІ ст.): Навч. посібник. Київ: Либідь, 1992. 192 с.
  • 37.       Крвавич Д. Іконографія Софії — Премудрості Божої в українському мистецтві Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи. Матеріали другої міжнародної наукової конференції (Львів, 21—22 квітня 1994 року). Львів, 1995. С. 25— 33.
  • 38.       Скоп Л. Датування галицьких ікон ХІVХVІ ст. Нариси до методики атрибуції українського церковного малярства. Дрогобич: Коло, 2017. 120 с. 
  • 39.       Гелитович М. Ікона «Собор Пресвятої Богородиці» другої половини ХVІ століття з Лопушанки. Вісник Львівського університету. Серія мист-во. Вип. 12. Львів, 2013. С. 184—192.
  • 40.       Українське мистецтво ХV—ХХ століть. Із приватних збірок. Упоряд. Т. Лозинський. Київ: Оранта, 2008. 128 с.
  • 41.       Давня українська ікона: із приватних збірок. Упор.: О. Сидор, Т. Лозинський. Київ: Родовід, 2003. 336 с.
  • 42.       Вистава галицького примітиву XVII—ХIX вв.: кат. Вст. ст. І. Свєнціцький, М. Федюк. Львів, 1939. 15 с.
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »