« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 281—294

УДК 75.071.046.3»15»(477.83-22)Вовча

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.02.281

ТВОРЧІСТЬ АНОНІМНОГО МАЙСТРА ІКОН ОСТАННЬОЇ ЧВЕРТІ ХVІ ст. З СЕЛА ВОВЧА

ГЕЛИТОВИЧ Марія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5839-9585
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка,
  • провідна наукова співробітниця,
  • Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • відділ давньоукраїнського мистецтва,
  • проспект Свободи, 20, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: helytovychm@yahoo.com

Анотація. Реконструкція творчої спадщини анонімних іконописців минулих століть є однією із основних проблем у дослідженні українського іконопису. У цьому напрямі зроблено вже чимало, проте наявні твори дають можливості для нових, повніших напрацювань. Ширші, результативніші пошуки, з огляду на збереженість творів, можна проводити на підставі пам’яток ХVІ ст., зокрема його другої половини — прикінцевого періоду існування української ікони у візантійських традиціях. У статті подається аналіз творчого доробку одного з помітних творчих особистостей — анонімного майстра, що працював в останній чверті ХVІ ст., який увійшов у літературу як «майстер-іконописець села Вовчого», а його спадщина налічує декілька десятків творів. Її систематизація дотепер є найповнішою, хоча й не вичерпною. Цим зумовлена актуальність і новизна дослідження. 

Мета і завдання дослідження — систематизувати твори анонімного майстра, охарактеризувати особливості його індивідуального малярського почерку, пов’язаності з конкретним малярським середовищем того часу, виявити його вплив на майстрів наступного покоління. Об’єкт дослідження — ікони анонімного майстра останньої чверті ХVІ ст., які в основному належать збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького, а також на іконах інших музеїв, приватних збірках і діючих церквах. Хронологічні межі аналізованих пам’яток охоплюють приблизно останню чверть ХVІ століття.

Ключові слова: ікона, майстер, традиція, іконографія, ХVІ ст.

Надійшла 7.04.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Сидор О. Ікони майстрів Олексія і Дмитрія в колекції Національного музею у Львові (з матеріалів до зведеного каталога збірок НМЛ). Літопис Національного музею у Львові. Львів, 2000. С. 89—152.
  • 2.         Гелитович М. Федуско, маляр з Самбора. До проблеми атрибуції творів майстра. Родовід. 1995. № 3 (12). С. 74—79.
  • 3.         Скоп Л. Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія — Федуско, маляр зі Самбора. Дрогобич: Коло, 2011. 80 с.
  • 4.         Пуцко В. Ікона святого Миколая Милецького сучавського маляра Григорія Босиковича Записки Наукового товариства імені Шевченка. Т. ССХХХVI. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. Львів, 1998. С. 373—397.
  • 5.         Александрович В. Федір Сенькович (Життєвий і творчий шлях львівського маляра першої третини ХVIІ ст.). Львів: місто — суспільство — культура: Збірник наук. Праць. За ред. Мар’яна Мудрого. Львів: ЛДУ ім. Івана Франка, 1999; Вісник Львівського університету. Серія історична. Cпеціальний випуск. Т. 3. С. 44—116.
  • 6.         Вуйцик В. Доля ікони «Похвала Богоматері» з Ріпнева. Родовід. № 8. 1994. С. 26—29.
  • 7.         Свєнціцька В. Живопис XІV—XVI століть. Історія українського мистецтва. Київ, 1967. С. 208—274.
  • 8.         Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України ХІІ—XV ст. Львів: Друкарські куншти, 2005. 508 с.
  • 9.         Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України ХVІ — поч. ХVІІ ст. Львів: Друкарські куншти, 2017. 596 с.
  • 10.       Скоп Л. Автор ікони з Вовчого — маляр самбірської школи іконопису другої половини XVI ст. Історія релігій в Україні. Тези повідомлень VIІ Міжнародного круглого столу. (Львів, 12—14 травня 1997 року). Львів, 1997. С. 168—170.
  • 11.       Скоп Л. Маляр ікони Богородиця-Одигітрія з Мражниці. Львів: Логос, 2004. 256 с.
  • 12.       Гелитович М. Ікони кінця XVI століття з Вовча. Родовід. 1999. № 1 (17). С. 32—37.
  • 13.       Гелитович М. Моління з Успенської церкви в Наконечному на тлі еволюції чину Моління західноукраїнських іконостасів другої половини ХVІ століття. Волинська ікона: питання історії вивчення, дослідження та реставрації. Матеріали V наукової конференції, м. Луцьк, 27—28 серпня 1998 року. Луцьк, 1998. С. 72—78.
  • 14.       Мистецтво України: Енцикл.: в 5 т. Редкол.: Кудрицький А.В. (відп. ред.) та ін.Київ: «Українська енциклопедія» ім. М.П. Бажана, 1995. Т. 1: А—В. С. 361.
  • 15.       Косів Р. Українські хоругви. Київ: Оранта, 2009. 372 с.
  • 16.       Свєнціцький-Святицький І. Ікони Галицької України ХV—ХVІ вв. Львів, 1929. XVIII с.: 141 табл.
  • 17.       Гординський С. Українська ікона 12—18 сторіччя. Філядельфія: Провидіння, 1973. 212 с.
  • 18.       Свєнціцька В. До питання про львівську малярську школу другої половини XVI століття. Збірник «Наука і культура». Вип. 29. Київ, 1996. С. 178—193.
  • 19.       Українське народне малярство ХІІІ—ХХ століть: світ очима народних митців: альбом. Авт.-упоряд.: В.І. Свєнціцька, В.П. Откович. Київ: Мистецтво, 1991. 304 с.
  • 20.       Міляєва Л. за участю Гелитович М. Українська ікона ХІ—ХVІІІ століть. Київ, 2007. 528 с.
  • 21.       Гелитович М. Святий Миколай з житієм. Львів: Свічадо, 2008. 152 с.
  • 22.       Гелитович М. Ікони кінця ХVІ століття з Троїцької церкви у селі Потеличі (матеріали до каталогу збірки Національного музею у Львові). Записки Наукового товариства імені Шевченка. Львів, 2004. Т. ССХLVІІІ. Праці комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. С. 318—348.
  • 23.       Слободян В. Церкви Турківського району. Львів, 2003. 200 с.
  • 24.       Webersfeld E. Jaworów. Monografia historyczna, etnоgraficzna, statystyczna. Lwów, 1909. 89 s.
  • 25.       Гелитович М. Богородиця з Дитям і похвалою. Львів: Свічадо, 2005. 168 с.
  • 26.       Мокрій В., Гелитович М. «Богородиця Одигітрія» з Кра  сова у світлі нових реставраційних досліджень Збереження й дослідження історико-культурної спадщини в музейних зібраннях: історичні, мистецтвознавчі та музеологічні аспекти діяльності: доп. та повідомл. Міжнародної наук. конф., Львів 25—27 вер. 2013. Національний музей у Львові ім. А. Шептицького. Львів, 2013. С. 714—717. 
  • 27.       Овсійчук В. Українське малярство Х—ХVІІІ століть. Проблеми кольору. Львів, 1996. 480 с.
  • 28.       Jarema W. Pierwotne ikonostasy w drewnianych cerkwiach na Podkarpaciu. Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. Sanok, 1972. № 16. S. 23—32.
  • 29.       Свєнціцький І. Іконопись Галицької України XV—XVІ віків. Львів, 1928. 102 с.
  • 30.       Скоп-Друзюк Г., Скоп П. Іконостас ХVІ—ХVІІІ сто ліття із села Старої Скваряви. Львів: Логос, 2009. 160 с.
  • 31.       Winnicka K. Ikony z XVI wieku w Muzeum Histi rycznym w Sanoku. Katalog zbiorów. T. II. Sanok, 2013. 140 s.
  • 32.       Выставка изобразительного искусства западных областей Украины и народного творчества гуцулов. Каталог. Cост.: В.А. Сидорова, Т.А. Боровая, Т.А. Цеш ковская. Москва: Государственный Музей Но вого Западного Искуссства, 1940. 94 с.
  • 33.       Гелитович М. Ікона «Розп’яття з пристоячими» другої половини ХVІ ст. з церкви пророка Іллі в Кривчицях. Львів: місто — суспільство — культура: Збірник наук. праць. За ред. Мар’яна Мудрого. Львів: ЛДУ ім. Івана Франка, 1999; Вісник Львівського університету. Серія Історична. Cпеціальний випуск. Т. 3. С. 32—43.
  • 34.       Tkáč Š. Ikony zo 16.—19. Storočia na severovýchodnom Slovensku. Bratislava: Tatran, 1980. 280 s.
  • 35.       Biskpski R. Ukrzyzowanie z Owczar. Ikona z 2 połowy XV wieku. Katalog zbiorów. Sanok: Muzeum Histоryczny w Sanoku, 2000. 20 s.
  • 36.       Тищенко О.Р. Історія декоративно-прикладного мистецтва України (ХІІІ—ХVІІІ ст.): Навч. посібник. Київ: Либідь, 1992. 192 с.
  • 37.       Крвавич Д. Іконографія Софії — Премудрості Божої в українському мистецтві Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи. Матеріали другої міжнародної наукової конференції (Львів, 21—22 квітня 1994 року). Львів, 1995. С. 25— 33.
  • 38.       Скоп Л. Датування галицьких ікон ХІVХVІ ст. Нариси до методики атрибуції українського церковного малярства. Дрогобич: Коло, 2017. 120 с. 
  • 39.       Гелитович М. Ікона «Собор Пресвятої Богородиці» другої половини ХVІ століття з Лопушанки. Вісник Львівського університету. Серія мист-во. Вип. 12. Львів, 2013. С. 184—192.
  • 40.       Українське мистецтво ХV—ХХ століть. Із приватних збірок. Упоряд. Т. Лозинський. Київ: Оранта, 2008. 128 с.
  • 41.       Давня українська ікона: із приватних збірок. Упор.: О. Сидор, Т. Лозинський. Київ: Родовід, 2003. 336 с.
  • 42.       Вистава галицького примітиву XVII—ХIX вв.: кат. Вст. ст. І. Свєнціцький, М. Федюк. Львів, 1939. 15 с.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »