« 2025. № 3 (183)

Народознавчі зошити. 2025. № 3 (183). С. 521—528

УДК 792.83:793.3(=161.2):008]355.01

DOI https://doi.org/10.15407/10.15407/nz2025.03.521

ХОРЕОГРАФІЧНІ РИТУАЛИ В  АВТОРСЬКИХ МОДЕЛЯХ ОСИПА СОРОХТЕЯ

БАБІЙ Надія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9572-791X
  • доктор мистецтвознавства, професор, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: nadiia.babii@pnu.edu.ua

ЯКИМЕЧКО Микола

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-3244-9451
  • заслужений діяч мистецтв України, доцент, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: mykola.yakymechko@pnu.edu.ua

Анотація. Актуальність дослідження визначена аналізом рисунку «Аркан» Осипа Сорохтея у спільному дискурсивному полі із хореографічними ритуалами й творами українських та світових модерністів. Об’єктом дослідженняє мистецький дискурс навколо образу танцю, а предметом — інтерпретація топосу танцю у малій графіці О. Сорохтея. Звернена увага на рисунок «Аркан» (1916), виконаний митцем під час перебування в лавах Українських Січових стрільців на праці у військовій редакції Пресової кватири «Стрілецька кадра». Цей твір розглянуто в контексті культури модерну та у взаємозв’язку особистого досвіду війни автора та досвідів інших митців, які у різний час виразили спостереження за суспільними трансформаціями й ставленням до війни і смерті через тематизацію танцю. Застосовано історико-культурний й мистецтвознавчий методи для розгляду специфіки інтерпретації танцю в естетичних координатах мистецтва. Долучено компаративний аналіз, що базується на міжпредметних студіях, пошуках спільних універсалій в літературі, хореографії, драматургії, живописі, графіці, кіно. 

Ключові слова: Осип Сорохтей, топос танцю в мистецтві, танець смерті, культура модерну, війна.

Надійшла 8.05.2025

Список використаних джерел

  • 1. Рожак-Литвиненко К. Мистецьке угруповання Українських Січових Стрільців: художники, традиції, жанрові та стильові особливості творів. Дисертація кандидата мистецтвознавства. ЛНАМ, 2017.
  • 2. Лукань В. Усусуси Осипа Сорохтея. Краєзнавець Прикарпаття. 2018. № 32. С. 52—54.
  • 3. Mackenbach JP, Dreier RP. Dances of Death: macabre mirrors of an unequal society. Int J Public Health. 2012. № 57 (6). Р. 915—24. DOI: 10.1007/s00038-012-0381-x 
  • 4. Гальчук О. Ремінісценції танцю Саломеї і танцю смерті в авторських моделях літератури порубіжжя. Синоп сис: текст, контекст, медіа. 2021. № 27 (3). С. 128—135. URL: https://doi.org/10.28925/2311-259x. 2021.3. 12021
  • 5. Зубрицька М. Онтологізація смерті у творчості Василя Стефаника. Студії з інтегральної культурології. Thanatos. № 1. 1996. С. 21—24.
  • 6. Henri Matisse: The Dance. The Museum of Modern Art, MoMA Highlights. New York: The Museum of Modern Art. Revised 2004, originally published 1999. P. 69.
  • 7. Silver L. Pieter Bruegel. New York; London, 2011. Fig. 317.
  • 8. La Carmagnole (The Dance Around the Guillotine) [Зображення]. Б. д. URL: http://portlandartmuseum.us/mwebcgi/mweb.exe?request=record;id=24697;type=101.
  • 9. Нечиталюк І. Тілесність у проекті Олександра Довженка «Земля»: аспекти перформативності. Pogranicza w literaturze i kulturze. Kontekst wschodnioeuropejsk. Bibliotekarz podlaski. 2021. № 2. Р. 123—136.
  • 10. Турянський О. Поза межами болю: повість-поема; Син землі: роман; Оповідання. Київ: Дніпро, 1989. 336 с.
  • 11. Стрілецькі піснї і труби. Бб. [Іван Боберський]. Розповідь М. Гайворонського. Zbruc. 1916.URL:https://zbruc.eu/node/49038.
  • 12. Федорців Ф. Від видавництва. 1915. 15 грудня. Шля хи. Львів.
  • 13. Шандура О. Сальоме. На маргінесі Уайльдової драми (Замісць театрального огляду). 1915. 15 грудня. Шля хи. Львів. Ч. І. С. 11—14. 
  • 14. Ріпко О. Хресна дорога Осипа Сорохтея. Осип Сорохтей. 2008. С. 5—22. Львів: Кварт.
  • 14. Виставка творів художника-карикатуриста Осипа Йосафатовича Сорохтея», присвячена 80-річчю з дня народження. Проспект: укл. М.П. Фіголь. Івано-Франківськ: Обласне управління друку, 1971. 54 с.
  • 15. Осип Сорохтей. Каталог виставки. Упор. М. Фіголь. Івано-Франківська обласна організація Українського товариства охорони пам’яток історії та культури. Івано-Франківськ: Облполіграфвидав, 1990. 
  • 16. Осип-Роман Сорохтей: офіційний сайт видатного українського художника. URL: https://sorokhtei.org.ua
  • 17. Relief with dancing warriors. Rome, Vatican Museums, Pius-Clementine Museum, Room of the Muses, 66 (Roma, Musei Vaticani, Museo Pio-Clementino, Sala delle muse). Б. д. URL: https://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=5378
  • 18. Corvisier A. Les danses macabres. Paris: QUE SAIS JE, 1998. 128 р.
  • 19. Бодлер Ш. Поезії. Дніпро, 1989.
  • 20. Kasprowicz J. Salome. Б. д. URL: https://poezja.org/wz/Jan_Kasprowicz/23339/Salome
  • 21. В круговороті подій. 15 грудня 1915. Шляхи. Львів. Ч. 1. С. 33—36.

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »