« 2025. № 3 (183)

Народознавчі зошити. 2025. № 3 (183). С. 521—528

УДК 792.83:793.3(=161.2):008]355.01

DOI https://doi.org/10.15407/

ХОРЕОГРАФІЧНІ РИТУАЛИ В  АВТОРСЬКИХ МОДЕЛЯХ ОСИПА СОРОХТЕЯ

БАБІЙ Надія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9572-791X
  • доктор мистецтвознавства, професор, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: nadiia.babii@pnu.edu.ua

ЯКИМЕЧКО Микола

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-3244-9451
  • заслужений діяч мистецтв України, доцент, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: mykola.yakymechko@pnu.edu.ua

Анотація. Актуальність дослідження визначена аналізом рисунку «Аркан» Осипа Сорохтея у спільному дискурсивному полі із хореографічними ритуалами й творами українських та світових модерністів. Об’єктом дослідженняє мистецький дискурс навколо образу танцю, а предметом — інтерпретація топосу танцю у малій графіці О. Сорохтея. Звернена увага на рисунок «Аркан» (1916), виконаний митцем під час перебування в лавах Українських Січових стрільців на праці у військовій редакції Пресової кватири «Стрілецька кадра». Цей твір розглянуто в контексті культури модерну та у взаємозв’язку особистого досвіду війни автора та досвідів інших митців, які у різний час виразили спостереження за суспільними трансформаціями й ставленням до війни і смерті через тематизацію танцю. Застосовано історико-культурний й мистецтвознавчий методи для розгляду специфіки інтерпретації танцю в естетичних координатах мистецтва. Долучено компаративний аналіз, що базується на міжпредметних студіях, пошуках спільних універсалій в літературі, хореографії, драматургії, живописі, графіці, кіно. 

Ключові слова: Осип Сорохтей, топос танцю в мистецтві, танець смерті, культура модерну, війна.

Надійшла 8.05.2025

Список використаних джерел

  • 1. Рожак-Литвиненко К. Мистецьке угруповання Українських Січових Стрільців: художники, традиції, жанрові та стильові особливості творів. Дисертація кандидата мистецтвознавства. ЛНАМ, 2017.
  • 2. Лукань В. Усусуси Осипа Сорохтея. Краєзнавець Прикарпаття. 2018. № 32. С. 52—54.
  • 3. Mackenbach JP, Dreier RP. Dances of Death: macabre mirrors of an unequal society. Int J Public Health. 2012. № 57 (6). Р. 915—24. DOI: 10.1007/s00038-012-0381-x 
  • 4. Гальчук О. Ремінісценції танцю Саломеї і танцю смерті в авторських моделях літератури порубіжжя. Синоп сис: текст, контекст, медіа. 2021. № 27 (3). С. 128—135. URL: https://doi.org/10.28925/2311-259x. 2021.3. 12021
  • 5. Зубрицька М. Онтологізація смерті у творчості Василя Стефаника. Студії з інтегральної культурології. Thanatos. № 1. 1996. С. 21—24.
  • 6. Henri Matisse: The Dance. The Museum of Modern Art, MoMA Highlights. New York: The Museum of Modern Art. Revised 2004, originally published 1999. P. 69.
  • 7. Silver L. Pieter Bruegel. New York; London, 2011. Fig. 317.
  • 8. La Carmagnole (The Dance Around the Guillotine) [Зображення]. Б. д. URL: http://portlandartmuseum.us/mwebcgi/mweb.exe?request=record;id=24697;type=101.
  • 9. Нечиталюк І. Тілесність у проекті Олександра Довженка «Земля»: аспекти перформативності. Pogranicza w literaturze i kulturze. Kontekst wschodnioeuropejsk. Bibliotekarz podlaski. 2021. № 2. Р. 123—136.
  • 10. Турянський О. Поза межами болю: повість-поема; Син землі: роман; Оповідання. Київ: Дніпро, 1989. 336 с.
  • 11. Стрілецькі піснї і труби. Бб. [Іван Боберський]. Розповідь М. Гайворонського. Zbruc. 1916.URL:https://zbruc.eu/node/49038.
  • 12. Федорців Ф. Від видавництва. 1915. 15 грудня. Шля хи. Львів.
  • 13. Шандура О. Сальоме. На маргінесі Уайльдової драми (Замісць театрального огляду). 1915. 15 грудня. Шля хи. Львів. Ч. І. С. 11—14. 
  • 14. Ріпко О. Хресна дорога Осипа Сорохтея. Осип Сорохтей. 2008. С. 5—22. Львів: Кварт.
  • 14. Виставка творів художника-карикатуриста Осипа Йосафатовича Сорохтея», присвячена 80-річчю з дня народження. Проспект: укл. М.П. Фіголь. Івано-Франківськ: Обласне управління друку, 1971. 54 с.
  • 15. Осип Сорохтей. Каталог виставки. Упор. М. Фіголь. Івано-Франківська обласна організація Українського товариства охорони пам’яток історії та культури. Івано-Франківськ: Облполіграфвидав, 1990. 
  • 16. Осип-Роман Сорохтей: офіційний сайт видатного українського художника. URL: https://sorokhtei.org.ua
  • 17. Relief with dancing warriors. Rome, Vatican Museums, Pius-Clementine Museum, Room of the Muses, 66 (Roma, Musei Vaticani, Museo Pio-Clementino, Sala delle muse). Б. д. URL: https://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=5378
  • 18. Corvisier A. Les danses macabres. Paris: QUE SAIS JE, 1998. 128 р.
  • 19. Бодлер Ш. Поезії. Дніпро, 1989.
  • 20. Kasprowicz J. Salome. Б. д. URL: https://poezja.org/wz/Jan_Kasprowicz/23339/Salome
  • 21. В круговороті подій. 15 грудня 1915. Шляхи. Львів. Ч. 1. С. 33—36.
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »