« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1140—1152

УДК 398.344:391.98 (477.8-89 Бой)

DOI https://doi.org/10.15407/

«ВБРАВСІ, ЯК КОРОВА НА ЮРІ»: ОБРЯДОВІ ПРАКТИКИ З ВІНКАМИ У БОЙКІВСЬКІЙ ТРАДИЦІЇ

СЕРЕБРЯКОВА Олена

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1039-2920
  • кандидатка історичних наук,
  •  старша наукова співробітниця,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • відділ етнології сучасності,
  • проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: o-sereb@ukr.net

Анотація. Метою розвідки є висвітлення пласту звичаєво-обря дових і світоглядних явищ, пов’язаних із магічними обрядодіями господарського спрямування на теренах Бойківщини; введення в науковий обіг, систематизація і аналіз нових відомостей.

Об’єктом дослідження є традиційний світогляд і зви чаєво-обрядова культура жителів Бойківщини, а предметом — архаїчний звичай прикрашання худоби вінками, який побутував у бойків у весняно-літній період свят. Встановлено обрядовий час, місця здійснення та склад учасників магічних обрядодій. Охарактеризовано локальні відмінності, повір’я, звичаєві настанови тощо. Звернуто увагу на асортимент рослин, з яких плели віночки, вірування у їхні магічні властивості, способи виготовлення та зберігання цих обрядових атрибутів. Наведено зразки контактної та вербальної магії, яка репрезентує детальні відомості про різні етапи звичаю. Виявлено побутування додаткових обрядодій задля покращення якості молока. Розкрито акціональний рівень, семантику, своєрідні вмотивування досліджуваного звичаю. Аналіз засвідчує, що розглянуте обрядове явище мало оберегове та продукуюче спрямування.

Джерельною основою статті є матеріали польових досліджень, краєзнавчі нариси, праці кінця ХІХ — початку ХХI століття.

Методологія розвідки ґрунтується на загальнонаукових методологічних принципах та основних вимогах, які ставляться щодо праць історико-етнологічного спрямування.

Ключові слова: Бойківщина, магія, вінки, худоба, ладканки.

Надійшла 20.08.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Людові віруваня на Підгірю (систематичний покажчик тем з деякими доповненями). Етнографічний збірник. Під ред. Д-ра Івана Франка. Львів, 1898. Т. V. С. 244—261.
  • 2.         Зубрицький М. Народнїй календар, народнї звичаї і повірки, прив’язані до днїв в тиждни і до рокових свят (зап. у Мшанцї, Староміського повіту і по сусїднїх селах). Матеріяли до українсько-руської етнольоґії. Львів, 1900. Т. III. С. 33—60.
  • 3.         Близнак І. Зелено-святочний звичай у бойківській місцевині — Штуківець. Літопис Бойківщини. Сам бір, 1937. Ч. 9. С. 120—122.
  • 4.         Архівні наукові фонди рукописів та фонозаписів Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського Національної академії наук України (далі — АНФРФ ІМФЕ НАНУ). Ф. 14-3/1097. Оп. 4. Од. зб. 67. Арк. 1—68.
  • 5.         Архів Інституту народознавства НАН України (далі — Архів ІН НАНУ). Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 299. Арк. 1—83.
  • 6.         Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 215. Арк. 1—98.
  • 7.         Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 228. Арк. 1—53.
  • 8.         Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 240. Арк. 1—65.
  • 9.         Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 224 а. Арк. 42—52.
  • 10.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 224 б. Арк. 1—79.
  • 11.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 521. Арк. 1—46.
  • 12.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 533. Арк. 1—183.
  • 13.       Етнографічний образ сучасної України. Корпус експедиційних фольклорно-етнографічних матеріалів. Т. 6. Календарна обрядовість. Голов. ред. Г. Скрипник. НАН України; ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2016. 400 с.
  • 14.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 725. Арк. 1—157.
  • 15.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 654. Арк. 1—132.
  • 16.       Архів ЛНУ ім.  Івана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 208-Е. Арк. 1—8.
  • 17.       АНФРФ ІМФЕ НАНУ. Ф. 28-3. Од. зб. 292. Арк. 1—11.
  • 18.       Ільницький М. Гори мої, гори, мальовані верхи. Записи народних пісень із с. Ільника на Львівщині. Жовтень. 1983. № 6. С. 96—107.
  • 19.       Василечко Л. Шуткова неділя. Народні звичаї, обряди та повір’я. Брошнів: Таля, 1994. 58 с.
  • 20.       Василечко Л. Шуткова неділя. Народні звичаї, обряди та повір’я. Львів: Тиса, 2012. 186 с.
  • 21.       Зборовський П. Ладкання на Турківщині. Бойки. Гол. ред. Сікора Любомир. Дрогобич: Бойківщина, 1998.
  • 22.       Щур Р. Підгородці: сторінки історії. Львів: Літопис, 2000. 244 с.
  • 23.       Сокіл Г. Українські обхідні календарно-обрядові пісні: структура, функції, семантика. Львів: Афіша, 2004. 268 с.
  • 24.       Галайчук В. Традиційні календарні звичаї та обряди Старосамбірщини. Записки НТШ. Львів, 2010. T. CCLIX: Праці секції етнографії та фольклористики. С. 138—178.
  • 25.       Пахолок І. «Май» («клечання») — головний атрибут Зелених свят (карпатська традиція). Фортеця: збірник заповідника «Тустань». Львів: Колір ПРО, 2012. Кн. 2. С. 574—582.
  • 26.       Главацька Л. Весняні скотарські звичаї та обряди бойків кінця XIX — середини XX ст. Календарна обрядовість у життєдіяльності етносу. Збірка наукових праць: Матеріали міжнародної наукової конференції «Одеські етнографічні читання». Одеса, 2011. С. 81—89.
  • 27.       Гощіцька Т. Вірування, пов’язані з деревами у весняно-літній обрядовості українців Карпат. Народознавчі зошити. 2019. № 2 (146). С. 328—345.
  • 28.       Кирчів Р.Ф. Релікти юріївської обрядовості в Українських Карпатах. Народна творчість та етнографія. 1985. № 2. С. 38—43.
  • 29.       Кырчив Р.Ф. Отзвуки архаической обрядности в весенней поэзии украинцев Карпат. Советская этнография. 1988. № 2. С. 94—102.
  • 30.       Кирчів Р. Усна народна творчість бойків. Із фольклорних регіонів України. Нариси й статті. Львів, 2002. С. 34—114.
  • 31.       Кирчів Р. З фольклорної архаїки на Бойківщині. Із фольклорних регіонів України. Нариси й статті. Львів, 2002.  С. 318—328.
  • 32.       Бойківські народні пісні. Записи та впорядкування Василя Сокола. Львів, 2021. Т. 2. С. 103—114.           
  • 33.       «Зелені гори, не тужіть за нами». Народні пісні з Довгого та околиць у записах Василя Сокола. Львів, 2019. 376 с.
  • 34.       Богатырев П.Г. Магические действия, обряды и верования Закарпатья. Народная культура славян. Москва: ОГИ, 2007. С. 21—130.
  • 35.       Гром Г. Нагуєвичі. Дрогобич: Відродження, 2002. 288 с.: іл.
  • 36.       Науковий етнографічний архів Факультету історії, політології і міжнародних відносин Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Ф. 1. Оп. 6. Спр. 106. Арк. 1—2.
  • 37.       Виноградова Л.Н., Толстая С.М. Венок. Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. Под ред. Н.И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1995. Т. 1. А—Г. С. 314—318.
  • 38.       Село на семи пагорбах. Історія села Ісаї Турківського району. Упор. Федяй М.Є. Львів: Край, 2010. 99 с.
  • 39.       Онишкевич М.Й. Словник бойківських говірок: у 2 ч. Київ: Наукова думка, 1984. Ч. 1: А—Н. 495 с.
  • 40.       Вагилевич І. Бойки, русько-слов’янський люд у Галичині. Передмова та переклад з польської Р. Кирчіва. Жовтень. 1978. № 12. С. 117—129.
  • 41.       Боян С. Весняно-літня календарна обрядовість бой ків (кінець ХІХ ст. — 1930-ті роки): дис. канд. іст. наук: 07.00.05 — етнологія. Івано-Франківськ, 2010. 255 с.
  • 42.       Федунь М. Звичаї галицьких українців на сторінках мемуаристики першої половини XX ст. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 6. Історичні науки: Зб. наук. пр. Київ: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. Вип. 6. С. 191—192.
  • 43.       Онишкевич М.Й. Словник бойківських говірок: у 2 ч. Київ: Наукова думка, 1984. Ч. 2: О—Я. 515 с.
  • 44.       Українські народні пісні. Календарно-обрядова лірика. Ред. І.М. Сінокіп. Київ: Державне видавництво художньої літератури, 1963. 572 с.
  • 45.       Виноградова Л.Н., Толстая С.М. Кормление ритуальное. Славянские древности: этнолингвис тичес кий словарь: в 5 т. Под ред. Н.И. Толстого. Москва: Международные отношения,  1999.  Т. 2. Д—К (Крошки). С. 601—606.
  • 46.       Агапкина Т.А. Мифопоэтические основы славянского народного календаря. Весенне-летний цикл. Мо сква: Индрик, 2002.  816 с.
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »