« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1168—1179

УДК 069.5:316.647.6:929О.Заливаха

DOI https://doi.org/10.15407/

ПЕРША ПЕРСОНАЛЬНА ВИСТАВКА ОПАНАСА ЗАЛИВАХИ У СВІТЛІ НОВИХ ДЖЕРЕЛ. До 100-річчя від дня народження

БАБІЙ Надія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9572-791X
  • доктор мистецтвознавства, професор, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: nadiia.babii@pnu.edu.ua

Анотація. Мета дослідження полягає в систематизації реальної джерельної бази для виявлення й аналізу потенційних документів, що розкривають час проведення й наповненість першої персональної виставки художника Опанаса Заливахи в Івано-Франківську. Актуальність дослідження пов’язана із відзначенням 100-літнього ювілею митця. У процесі дослідження вперше введено до наукового обігу низку джерел, що поточнюють дату проведення події та визначають її наповнення. Визначено, що виставка відбулась 15 квітня 1962 р. й була приурочена до Дня художника. Всього експонувалось 50 творів: 47 живописних та 3 твори графіки. Доведено, що причиною передчасного закриття цієї виставки стала експериментальна манера виконання робіт, їхні сюжети та резонація в суспільстві, що не відповідали запитам соцреалістичного мистецтва. Зіставлення усіх джерел уможливило атрибуцію 21 твору. Цей підсумок дає можливість досліджувати стилістику й манеру найбільш раннього творчого періоду художника. Конкретні результати дослідження оформлені табличним способом у додатках до цієї публікації. Також з’ясовано, що опубліковані джерела — альбоми й каталоги творів Опанаса Заливахи містять низку розбіжностей, що утруднює об’єктивну оцінку його творчості. Методологія дослідження базується на методах порівняння, аналогії й наукового моделювання, що дало змогу виявити й ідентифікувати низку артефактів з першої персональної виставки О. Заливахи у каталогах пізніших років, в приватних колекціях та на аукціонах. Для поточнення належності окремих творів до каталогів виставок застосовано іконологічний та графографічний методи та метод інтерв’ю.

Ключові слова: образотворче мистецтво, Опанас Заливаха, перша персональна виставка, шістдесятництво, репресоване мистецтво.

Надійшла 11.09.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Опанас Заливаха. Альбом-каталог: живопис, графіка, різьба. Упор. С. Осташа. Івано-Франківськ: Лі лея-НВ, 1996. 40 с.
  • 2.         Опанас Заливаха. Альбом. Упоряд. М. Аронець. Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2016. 120 с.
  • 3.         Опанас Заливаха. Альбом. Упоряд. Б. Мисюга. Київ: Смолоскип, 2003. 160 с.
  • 4.         Опанас Заливаха. Брошура.Victoria, 2013. 86 с.
  • 5.         Паска Б. Дисидентська діяльність Опанаса Заливахи (1960—1970-ті рр.). Галичина. 2020. С. 149—158.
  • 6.         Андрухович Ю., Яковина М. Право на вільний політ. Яковина М. Хроніка РУХУ: від «третіх совєтів» до самостійної України. Львів: Бібліотека жур налу Ї. 2002. 64 с.
  • 7.         Дзвонар. Збірка статей і спогадів про Опанаса Заливаху. Упоряд. В. Овсієнко. Харків: В-во «Права людини», 2017. 240 с.
  • 8.         Овсієнко, В. Інтерв’ю з Опанасом Заливахою. 20 вересня 1999. Інтерв’ю з України. URL: https://roz mova.wordpress.com/2019/01/25/opanas-zaly vak ha-2/.
  • 9.         Приватний архів Бабій Н. (2024, 20.02). Надія Бабій із Степаном Осташею [Інтерв’ю].
  • 10.       Приватний архів Бабій Н. (2023, 2.03). Надія Бабій із Августом Басюком [Інтерв’ю].
  • 11.       Синиця, Баранов. Протокол обшуку у художника Опа наса Заливахи від 28.08.1965 р. АУСБУ (Івано-Франківськ). Ф. 0.  Спр. 8311.  Т. 1. URL: https://avr.org.ua/viewDoc/29595?locale=en
  • 12.       Заливаха О. Касаційна скарга засудженого Опанаса Заливахи до Верховного суду УССР від 25 березня 1966 р. АУСБУ (Івано-Франківськ). Ф. 0. Спр. 8311. Т. 3. URL: https://avr.org.ua/viewDoc/295 95?lo ca le= en
  • 13.       Заливаха О. Лист до прокурора УРСР від 21.10.1988. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України. Ф. 1151. Заливаха Опанас Іванович (1925 р. н.), український художник.  Опис 1. Од .зб. 33. Арк. 1.
  • 14.       Котерлін Р. Інтерв’ю з Панасом Заливахою. Листопад, 1999. Кінець кінцем. № 2. 2000. С. 23—28.
  • 15.       Картина дня: Опанас Заливаха. «Чайна». 1962. 26 листопада 2020 р. URL: https://www.facebook.com/MuseumOfUkrainianPainting/posts/pfbid02ULbs2LQHMoWxQoJcDGkN6ZXiN9be9451o9qnkV2rN1j3Lk6vWv8czursbEwSteUkl
  • 16.       Заливаха О. Чайна. 1965. URL: https://gs-art.com/auctions/underground/catalog/7383/ (дата звернення: 28.07.2025).
  • 17.       Заливаха О. Водоспад Гук. 1958. URL: https://gs-art.com/auctions/classic-contemporary-art-50/cata log/12294/ (дата звернення: 28.07.2025).
  • 18.       Заливаха О. В Карпатах. 1963. URL: https://www.olx.ua/d/uk/obyavlenie/prodam-kartinu-opanas-zali vaha-v-karpatah-1963-rk-holst-maslo-IDVtFwZ.html (дата звернення: 28.07.2025).
  • 19.       Приватний архів Бабій Н. 2024. Надія Бабій із Іриною Чмелик [Інтерв’ю].
  • 20.       Приватний архів Чмелик І.В. 2003. Перепис каталогу О. Заливахи 1962 р. із приватної бібліотеки родини Фіголів [рукопис].
  • 21.       Приватний архів Любові Литвинчук. Опанас Заливаха. Каталог персональної виставки: малярство, графіка, кераміка, різьблення [самвидав].
  • 22.       Виставка творів художників Тюменської області. Каталог: живопис, графіка скульптура і прикладне мистецтво. Тюмень, 1961. 70 с.
  • 23.       Автопортрет. Каталог виставки до дня художника. Івано-Франківськ: Територія друку, 2025. 74 с.
  • 24.       Каразуб І. У Франківську відкрили виставку до сторіччя художника-шістдесятника Опанаса Заливахи. 13 березня 2025. Суспільне. URL: https://suspilne.media/ivano-frankivsk/970055-u-frankivsku-vidkrili-vistavku-do-storicca-hudoznika-sistdesatnika-opanasa-zalivahi/.
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »