« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1210—1234

УДК: 75.052(477)”19″:7.041.5

DOI https://doi.org/10.15407/

ОЗНАКИ НОНКОНФОРМІЗМУ В ІКОНОЛОГІЇ ТА КРИПТОЦИТАТАХ МОЗАЇКИ «ВОЗЗ’ЄДНАННЯ УКРАЇНИ» Є. БЕЗНІСКА, М. КРИСТОПЧУКА, Б. СОЙКИ І Б. СОРОКИ У ЛЬВОВІ

СКОП Михайло

Анотація. У статті проведено комплексний аналіз твору під умовною назвою «Возз’єднання України» 1982 р. Метою є виявити прояви нонконформізму в іконографії і криптоцитатах. Завдання спрямовані на розкриття культурного контексту, іконографії та іконології, виявлення художньої манери, звернення до українського іконопису та творів українських митців I пол. XX ст., і порівняння із творами аналогічного сюжету. Об’єктом дослідження є мозаїчне панно під умовною назвою «Возз’єднання України», відкрите 1982 р. на теперішньому пр. В’ячеслава Чорновола у Львові, предметом — прояви нонконформізму в іконології та криптоцитатах на твори українських митців XX ст. та українське сакральне мистецтво XI—XVII ст. Актуальність дослідження є у тому, що в умовах російсько-української війни українське мистецтво радянського періоду стало полем ідеологічного протистояння: росія апропріює українські твори як російські, а тому, що багато таких об’єктів несуть радянську пропаганду, в Україні відбувається декомунізація, метою якої є очистити простір від радянських наративів. Також є окремі ініціативи, спрямовані на дослідження творів, які можуть бути інструментом антиросійської контрпропаганди. Тому важливим є висвітлення панно, у якому, попри пропагандиське замовлення, було закладено приховані націоналістичні і релігійні змісти. Для розкриття мети і завдань було застосовано методи виявлення історичного і культурного контексту, фотофіксації і візуального обстеження, формального, структурного, семантичного, порівняльного, а також іконографічного та іконологічного аналізу.

Ключові слова: Українське монументальне мистецтво, мистецтво УРСР, мозаїка, Дерево життя, Софія Київська, іконографія Богородиці, бойчукізм, Євген Безніско, Микола Кристопчук, Богдан Сойка, Богдан Сорока.

Надійшла 25.06.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Аджавенко Н. Урзуфская мозаика. К 40-летию создания мозаичного панно Л.Н. Кузминкова «Праздник урожая». Вечерний Мариуполь: газета о Мариуполе и мариупольцах. 2008. № 11 (221).
  • 2.         Скляренко Г. Концепція М. Бойчука та особливості українського модернізму. Народна творчість та етнологія. 2024. № 1 (401). С. 27—33.
  • 3.         Петрова І., Хромова О. Монументальне мистецтво як засіб конструювання історичної пам’яті в радянській Україні. СХІД. 2022. № 3 (1). Складні проблеми історичної пам’яті в філософських та історичних інтерпретаціях. С. 47—52.
  • 4.         Петрова О. Від нормативності до творчого плюралізму. Живопис 60—80-х ХХ століття. Третє Око: мистецькі студії. Київ: Фенікс, 2015. С. 17—32.
  • 5.         Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України ХХ — початку ХХІ ст. Київ: ArtHuss, 2019. 544 c.
  • 6.         Нікіфоров Є., Байцим П. Чипси: Українські наївні мозаїки 1950—90. Харків: IST Publishing, 2024. 190 с.
  • 7.         Скляренко Г. Матеріали до історії: Монументально-декоративне мистецтво України другої половини ХХ століття. URL: https://sovietmosaicsinukraine.org/media/uploads/text/Stynopis_G._Sklyarenko_MDArt_Stinopis_Galina_Sklyarenko_MDArt.pdf (дата зв. 15.05.2025).
  • 8.         Віняр Г., Шпачук Л. Словник новотворів української мови кінця ХХ століття. Кривий Ріг, 2002. Вип. 2. 180 с.
  • 9.         Демчук Р. Храмова свідомість у структуруванні мнемотопів ідентичности. Shapes of culture. 2015. Т. 12. Теорія та історія культури С. 346—355.
  • 10.       Смирна Л. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві: Монографія. Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ: Фенікс, 2017. 480 с.
  • 11.       Тарнашинська Б. Плеяда нескорених: Алла Горська. Опа нас Заливаха. Віктор Зарецький. Галина Севрук. Людмила Семикіна. Бібліограф-упоряд. М. Лу к’я ненко. М-во культури України, ДЗ «Нац. парлам. б-ка України». Київ, 2011. 200 с. Шістдесятництво: профілі на тлі покоління. Вип. 13.
  • 12.       Дроздов В. Проблеми радянської монументальної пропаганди на західноукраїнських землях у 1944—1953 рр. Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Історія». 2023. № 2 (49). С. 39—48.
  • 13.       Нікіфоров Є., Герман Л., Балашова О. Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics. Київ: Основи, 2017. 256 с.
  • 14.       Петрова І. Мозаїки Вінниці: історико-мистецький нарис. Упор. Анастасія Стовпець. Вінниця: Твори, 2021. 196 с.
  • 15.       Чернов О., Іванов С. Усі відтінки Маріупольських мозаїк. Маріуполь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2020. 64 с.: іл.
  • 16.       Алла Горська. Артмонографія. Упоряд. А. Яцковська. Київ: Родовід, 2024. 376 с.
  • 17.       Іван-Валентин Задорожний. Каталог виставки творів. Київ: Спілка художників України, 1991. 36 с.
  • 18.       Іван-Валентин Задорожний. Альбом творів художника: альбом. Авт. вступ. ст. І. Міщенко. Київ: Софія-А, 2017. 319 с.
  • 19.       Історія українського мистецтва: у 6-х т. Т. 5. Радянське мистецтво 1917—1941 років. Київ: УРЕ, 1967. 479 с.
  • 20.       Історія українського мистецтва: у 6-х т. Т. 6. Радянське мистецтво 1941—1967 років. Київ: УРЕ, 1968. 451 с.
  • 21.       Эстетическое оформление города: из опыта политического и архитектурно-художественного оформления Львова. Ю. Скрипченко, О. Гладуш, А. Огранович, А. Хохулин. Київ: Будівельник, 1982. С. 152.
  • 22.       Монументальне та декоративне мистецтво в архітектурі України. Київ: Будівельник, 1975. 96 с.
  • 23.       Белічко Ю. Українське радянське мистецтво періоду громадянської війни. Київ: Мистецтво, 1980. 181 с.
  • 24.       Державний музей українського народного декоративного мистецтва УРСР: альбом. Упор. Н. Россошинська. Київ: Мистецтво, 1983. 407 c.
  • 25.       Українське народне мистецтво. Тканини та вишивки. Упоряд. Н. Манучарова. Київ: Держ. видав. образ. мист. і муз. літ. УРСР, 1960. 403 с.
  • 26.       Шеменьова Ю., Овчаренко О. Мистецтво Михайла Бойчука у процесі формування національної свідомості українців на початку XX століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 35. Т. 6. С. 39—44.
  • 27.       Коваль І. Вплив бойчукістської школи на формування більшовицької візуальної пропаганди. Етнічна історія народів Європи: збірник наукових праць. Київ, 2025. Вип. 75. С. 99—108.
  • 28.       Бенях Н. Львівський період у творчості Михайла Бойчука 1910—1914 рр. (дис. кандидата мистецтвознавчих наук: 17.00.05). Львів, 2018. 285 с.
  • 29.       Єкельчик С. Імперія пам’яті. Російсько-українські стосунки в радянській історичній уяві. Київ: Критика, 2008. 304 с.
  • 30.       Піддубна Н. Композиційні принципи застосування мозаїчних творів в архітектурі Львова кінця ХІХ — початку ХХІ століття. (дис. кандидата архітектури: 18.00.01). Львів, 2018. 340 с.
  • 31.       Зубко Л. Богдан Сойка — творчий шлях митця. Народознавчі зошити. 2011. № 6 (102). С. 1040—1045.
  • 32.       Волощак Ю. Богдан Сойка. In memoriam. Zbruč. 2018. URL: https://zbruc.eu/node/80309 (дата зв. 15.05.2025).
  • 33.       Павлишин Н. «Богдан Сойка. Художник із Янова» — творчий шлях надзвичайного таланту. Фотографії старого Львова. 2018.  URL: https://photo-lviv.in.ua/bogdan-soyka-hudozhnik-iz-yanova-tvorchiy-shlyah-nadzvichaynogo-talantu/ (дата зв. 15.05.2025).
  • 34.       Богдан Сойка: каталог виставки. Львів: Кичма, 2018. 88 с.
  • 35.       Гріщенко О. Євген Безніско: штрихи до творчого портрету. Вісник ХДАДМ. 2009. № 2. С. 32—41.
  • 36.       Безніско Євген Іванович. Довідник членів Національної спілки художників України. Київ. 2003. С. 314.
  • 37.       Романів О. Кристопчук Микола Антонович. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. URL: https://esu.com.ua/article-1612 (дата зв.15.05.2025).
  • 38.       Яців Р. Радість творення. Вільна Україна. 1984.
  • 39.       Неборак В. Богдан Сорока, оповідач історій. URL: https://zbruc.eu/node/26009 (дата зв.15.05.2025).
  • 40.       Ваврух М. Графічне мистецтво Богдана Сороки. Народознавчі зошити. 2008. № 1—2. С. 134—139.
  • 41.       Клочко Д. Секретна мова українських мозаїк: Лекція. Я — Галерея. Львів, 2025. 9 березня.
  • 42.       «Слава Україні!» в метро. URL: https://was.media/microformats/slava-ukraine-v-metro/ (дата зв.15.05.2025).
  • 43.       Денисяка О. Мозаїку на просп. Чорновола перенесуть та збережуть. URL: https://portal.lviv.ua/news/2024/ 04/25/mozaiku-na-prosp-chornovola-perenesut-ta-zberezhut (дата зв.15.05.2025).
  • 44.       Жеребецька О. Творчість Миколи Андрущенка другої пол. ХX — поч. ХXI століття. Науковий вісник Закарпатського художнього інституту. Ужгород: Закарпат. акад. мистец., 2012. № 2. С. 79—83.
  • 45.       Ваврух М. Графічне мистецтво Богдана Сороки. Народознавчі зошити. 2008. № 1—2. С. 134—139.
  • 46.       Садловська К. Інститут Нацпам’яті пропонує демонтувати мозаїку «Дружба народів» у Львові. URL: https://suspilne.media/lviv/62071-instituti-nac pama ti-proponue-demontuvati-mozaiku-druzba-narodiv-u-lvovi/ (дата зв.15.05.2025).
  • 47.       Лесів Т. Іконопис Галичини кінця ХІХ — початку ХХІ століття: художній образ і теоретичний дискурс. Дис. канд. мистецтвознавства: 17.00.05. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2021. 392 с.
  • 48.       Косміна О. Особливості керсетки з Київщини. URL: https://localhistory.org.ua/rubrics/strii/kersetki-kiyivshchini/ (дата зв.15.05.2025).
  • 49.       Костишина М. Український народний костюм Північної Буковини: традиції і сучасність. Науково-дослідний центр буковинознавства. Чернівці: Рута, 1996. 191 с.
  • 50.       Богдан Сойка. Весна. Санаторій Пролісок, Моршин. URL: https://sovietmosaicsinukraine.org/ua/mosa ic/743 (дата зв.15.05.2025).
  • 51.       Корнієнко А. Мозаїку відомого художника знайшли в сараї на Черкащині. 2020. URL: https://suspilne.me dia/cherkasy/80915-prolezala-30-rokiv-u-sarai-na-cerkasini-znajsli-avtora-zabutoi-mozaiki/ (дата зв. 15.05.2025).
  • 52.       Микола Кристопчук. Софія Київська, 1987 р. URL: https://art.lviv-online.com/mykola-krystopchuk/ (дата зв.15.05.2025).
  • 53.       Розпрощався козак зі своєю ріднею. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/2374010.html (дата зв. 15.05.2025).
  • 54.       Киевская Псалтирь 1397 года из Государственной Публичной библиотеки имени М.Е. Салтыкова-Щедрина в Ленинграде. Т. 1. Москва: Искусство. 1978. 171 с. URL: https://www.icon.org.ua/gallerys/the-meeting-of-mary-and-elizabeth/#gallery-1 (дата зв.15.05.2025).
  • 55.       Андрійовська А. Літопис українського народу в графіці Олени Кульчицької. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 30. С. 383—394.
  • 56.       Гощіцька Т. Символ дерева у світових міфологіях та міфологема світового дерева (у порівняльному контексті та на прикладі традиційної культури українських карпат. Народознавчі зошити. 2019. № 3 (147). С. 622—640.
  • 57.       Історія українського мистецтва: у 5 т. Т. 5: Мистецтво XX століття. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Риль ського НАН України. 2007. 1047 c.
  • 58.       Стежками предків: Любачівський повіт. Путівник. Стрий: Видавничий дім «Укрпол», 2019. 200 с. URL: https://fliphtml5.com/ofgmi/alws/Стежками_пред ків%3A_Любачівський_повіт._Путівник/ (дата зв. 15.05. 2025).
  • 59.       Зачаття праведною Анною Пресвятої Богородиці. Поч. XVIII ст. ц. Святої Параскеви, с. Радруж, Польща. Фото: М. Скоп. URL: https://www.icon.org.ua/gallerys/conception-of-the-most-holy-theotokos-by-saint-anna/#gallery-8 (дата зв.15.05.2025).
  • 60.       Куєвда В. Міфологічні джерела української етнокультурної моделі: психологічний аспект. Донецьк: Український культурологічний центр, Донецьке відділення НТШ, 2007. 264 с.
  • 61.       Український народний одяг. Торонто, Філадельфія: Світ. Федерація Укр. Жіночих Орг., Коміс. нар. мистецтва, 1992. 311 с. URL: https://irbis-nbuv.gov.ua/cgi bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0002753 (дата зв.15.05.2025).
  • 62.       Богдан Сорока. Фортуна колесом крутиться… Ліногравюра. 1987. URL: https://www.aksinin.com/art-milieu/36/36-24/ (дата зв.15.05.2025).
  • 63.       Культурне будівництво в Українській РСР: найважливіші рішення комун. партії і рад. уряду: 1917—1960 рр.: зб. документів: в 2 т. Т. 2: Червень  1941 — 1960  рр. Київ: Держ. вид-во політ. літ. УРСР, 1961. 665 с.
  • 64.       Юнак О., Фатальчук В. Прекрасна Україна — возз’єднана, єдина! 1945 р. Украинская ССР в Великой Отечественной войне Советского Союза 1941—1945 гг.: в 3 томах. Київ: Политиздат, 1975. 544 + 512 + 464 с. URL: https://violity.com/ua/112694597-ukrainskaya-ssr-vo-velikoj-otechestvennoj-vojne-3-toma (дата зв. 15.05.2025).
  • 65.       Перспектива вулиці Дорошенка та декоративне панно на торці будинку. Центр міської історії. URL: https://uma.lvivcenter.org/uk/photos/1801 (дата зв. 15.05.2025).
Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »