« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1126—1139

УДК [398.21:398.34:27-185](=1:100):930.2

DOI https://doi.org/10.15407/

ЗАХИСНА МАГІЯ ЯЙЦЯ У ЗВИЧАЯХ І ОБРЯДАХ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ ДАХОМ БУДІВЛІ

РАХНО Костянтин

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
  • доктор історичних наук, старший дослідник,
  • провідний науковий співробітник, Національний
  • музей-заповідник українського гончарства в Опішному,
  • вул. В’ячеслава Чорновола, 102, 38164, Опішне, Україна,
  • Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net

Анотація. Яйце як образ чи символ цілісної структури світу і людини зустрічається у багатьох космогонічних переказах та легендах про створення Землі. Так у міфах різних народів та культур описаний процес народження світу з яйця. При цьому яйце наділяється певним символізмом, це символ цілісності, зародження живого, відродження, безсмертя тощо, який є оберегом.

Мета статті — дослідити уявлення про захисну магію яйця в обрядах і звичаях, пов’язаних із дахом будівлі, у різних народів світу.

Об’єктом дослідження є етнографічно зафіксовані приклади використання яйця як магічного захисту даху. Дах мислився як сакральна частина будинку, що оберігала його мешканців і одночасно була місцем контакту з надприродними силами. Своєю чергою, яйце розгладалося як неживий предмет, що приховував у собі життя, а з життям — силу і здоров’я, які, за уявленнями первісних людей, можна було перенести на інші предмет чи істоту. Вважали, що життєва сила, яка міститься в них, стимулює ріст людей, худоби і польових культур, а також захищає від відьом, уроків, хвороб та пожежі.

Методологічною основою дослідження є порівняльно-історичний методологічний інструментарій.

Основою роботи є етнографічні матеріали, що стосуються сприйняття яйця як оберега даху в традиційній культурі.

Ключові слова: звичаї, вірування, обрядовість, народна релігійність, дах, міфологія, традиційна культура.

Надійшла 20.06.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Mešša Martin. Hálkový stĺpik — dekoratívno-ochranný prvok tradičnej l’udovej architektúry niektorých regiónov Slovenska. Tradície stavitel’stva a bývania na Slovensku s osobitným akcentom na kultúrne prejavy v prostredí etnických minorít. Bratislava; Svidník: EXCO s. r. o., 1999. S. 226—232.
  • 2.         Schwenk Konrad. Die Sinnbilder der alten Völker. Frankfurt am Main: J.D. Sauerländer’s Verlag, 1851. 554 S.
  • 3.         Gimbutas Marija. The Language of the Goddess. London: Thames and Hudson, 1989. ХХІІІ, 388 p.
  • 4.         Bachofen Johann Jakob. Urreligion und antike Symbole: Systematisch angeordnete Auswahl aus seinen Werken in drei Bänden. Leipzig: Verlag von Philipp Reclam jun., 1926. Erster Band. 514 S.
  • 5.         Wildhaber Robert. Zum Symbolgehalt und zur Ikonographie des Eies. Deutsches Jahrbuch für Volkskunde. 1960. Band 6. S. 77—84.
  • 6.         Полное собрание русских летописей. Том XXII. Русский хронограф. Часть первая. Хронограф редакции 1512 года. Санкт-Петербург: типография М.А. Александрова, 1911. VII, 580 с.
  • 7.         Wolff Theodor. Volksleben an der oberen Nahe. Zeitschrift des Vereins für Volkskunde. Berlin: Verlag von A. Asher & Co., 1902. Zwölfter Jahrgang. S. 418—429.
  • 8.         Andree-Eysn Marie. Volkskundliches aus dem bayrisch-österreichischen Alpengebiet. Braunschweig: Druck und Verlag von Friedrich Vieweg und Sohn, 1910. 274 S.
  • 9.         Meyrhofer Karl. Ahnenerbe: Von Sitte und Brauch in Altbayern. München; Berlin: Druck und Verlag von R. Oldenbourg, 1927. 251 S.
  • 10.       Bürli J. Volkstümliches aus dem Kanton Luzern. Schweizerisches Archiv für Volkskunde. 1898. Band 2. S. 279—282.
  • 11.       Geramb Viktor. Deutsches Brauchtum in Österreich: Ein Buch zur Kenntnis und zur Pflege guter Sitten und Bräuche. Graz: Verlag der Alpenland-Buchhandlung Südmark, 1924. 160 S.
  • 12.       Frolcová Věra. Velikonoce v české lidové kultuře. Praha: Vyšehrad, 2001. 277 s.
  • 13.       Грацианская О.А. Чехи и словаки. Календарные обы чаи и обряды в странах зарубежной Европы. XIX — начало XX в. Весенние праздники. Москва: На ука, 1977. С. 221—237.
  • 14.       Рижик Єлизавета. Календарні обряди українців Холм щини і Підляшшя. Холмщина і Підляшшя: Історико-етнографічне дослідження. Київ: Родовід, 1997. С. 251—269.
  • 15.       Daniels Cora Linn Morrison, Stevens Charles McClellan. Encyclopaedia of Superstitions, Folklore, and the Occult Sciences of the World: A Comprehensive Library of Human Belief and Practice in the Mysteries of Life. Milwaukee: J.H. Yewdale & Sons Company, 1903. XXIV, 1751 p.
  • 16.       Фольклор старообрядцев Литвы: тексты и исследование. Том 2. Народная мифология. Поверья. Бы то вая магия. Издание подготовил Юрий Новиков. Вильнюс: Издательство Вильнюсского педагогического университета, 2009. 568 с.
  • 17.       Dyer T.F. Thiselton. British Popular Customs, Present and Past; Illustrating the Social and Domestic Manners of the People: Arranged According to the Calendar of the Year. London: George Bell and Sons, 1876. 520 p.
  • 18.       Bourke John Gregory. Der Unrat in Sitte, Brauch, Glauben und Gewohnheitrecht der Völker. Leipzig: Ethnologischer Verlag, 1913. XV, 600 S.
  • 19.       Sibley J.T. The Divine Thunderbolt. Bloomington: Xlibris Corporation, 2009. 424 p.
  • 20.       Левкиевская E.Е. Славянские представления о способах коммуникации между тем и этим светом. Концепт движения в языке и культуре. Москва: Индрик, 1996. С. 185—212.
  • 23.       Hoffmann-Krayer Eduard. Feste und Bräuche des Schwei zervolkes. Zürich: Druck und Verlag von Schulthetz & Co., 1913. XIV, 179 S.
  • 24.       Stoll Otto. Zur Kenntnis des Zauberglaubens, der Volksmagie und Volksmedizin in der Schweiz. Jahresberichte der Geographisch-Ethnographischen Gesellschaft in Zürich. 1908—1909. Band 9. S. 37—208.
  • 25.       Höfler M[ax]. Das Herz als Gebildbrot. Archiv für Anthropologie. N. F. 1906. Bd. V. S. 263—275.
  • 26.       Klinger Witold. Jajko w zabobonie ludowym u nas i w starożytności. Rozprawy Akademii Umiejętności, Wydział Filologiczny. Seria II. Kraków: nakładem Akademii umiejętności, 1909. T. XXX. S. 162—190.
  • 27.       Bronner Franz Jozef. Von Deutscher Sitt’ und Art. Volkssitten und Volksbräuche in Bayern und den angrenzenden Gebieten. München: Verlag von Max Kellers h. h. Hof-Buch- und Kunsthandlung, 1908. VIII, 360 S.
  • 28.       Buisson E.W. Volksglaube im Wutachtale. Mein Heimatland. Badische Blätter für Volkskunde. 11. Jahrgang. Heft 6. Dezember 1924. S. 133—137.
  • 29.       Franziszi Fr. Das Ontlas-Ei. Zeitschrift für österreichische Volkskunde. 1895. I. Jahrgang. S. 13.
  • 30.       Dahn Felix. Volkssitte. Bavaria: Landes- und Volkskunde des Königreichs Bayern. München: literarisch-artistische Anstalt, 1860. Erster Band. Ober- und Niederbayern. S. 363—423.
  • 31.       Adrian Karl. Wind und Wetter im Glauben und Brauchtum unseres Volkes. Mitteilungen der Gesellschaft für Salzburger Landeskunde. 1944—1945. Band 84/85. S. 1—48.
  • 32.       Eysn M. Das Antlass-Ei im Salzburgischen. Zeitschrift des Vereins für Volkskunde. Berlin: Verlag von A. Asher & Co., 1898. Achter Jahrgang. S. 339—340.
  • 33.       Сеньоль Клод. Сказания о Дьяволе согласно народным верованиям. Свидетельства, собранные Клодом Сеньолем. Том 1. Москва: Энигма, 2002. 608 с.
  • 34.       Bellsehan Eugen. Beitrag zur Kenntnis der Volksmedizin in Kärnten: Volksheilmittel aus dem Tierreiche. CARINTHIA: Mitteilungen des Vereines «Naturhistorisehes Landes museum für Kärnten». 1925. 114. und 115. Jahrgang. S. 1—11.
  • 35.       Volksmedizin in Tirol: Ein EU-Interreg-II- Projekt ZDN. Ratingen: VGM-Verlag, 2001. 920 S.
  • 36.       Waldfreund J.E. Volksgebräuche und Aberglaube in Tirol und dem Salzburger Gebirg. Zeitschrift für deutsche Mythologie und Sittenkunde. 1855. Dritter Band. S. 334—343.
  • 37.       Wuttke Adolf. Der deutsche Volksaberglaube der Gegenwart. Berlin: Verlag von Wiegand & Grieben, 1869. ХІІ, 499 S.
  • 38.       Möderndorfer Vinko. Verovanja, uvere in običaji Sloven cev: (narodopisno gradivo). Celje: Tiskarna Družbe sv. Mohorja, 1948. Druga knjiga: Prazniki. 456 s.
  • 39.       Encyklopédia l’udovej kultúry Slovenska. Bratislava: Veda, 1995. Т. 1. 484 s.
  • 40.       Grohmann Joseph Virgil. Aberglauben und Gebräuche aus Böhmen und Mähren. Prag: Druck der k. k. Hofbuch druckerei von Gottlieb Haase Söhne, 1864. I. Band. X, 247 S.
  • 41.       Handwörterbuch des deutschen Aberglaubens. Herausgegeben unter besonderer Mitwirkung von Eduard Hoffmann-Krayer und Mitarbeit zahlreicher Fachgenossen von Hanns Bächtold-Stäubli. Berlin; Leipzig: Walter de Gruyter, 1929—1930. Band 2. C-Frautragen. 1778 S.
  • 42.       Mogk Eugen. Das Ei im Volksbrauch und Volksglauben. Zeitschrift des Vereins für Volkskunde. Berlin: Behrend & Co., 1915. Fünfundzwangzigster Jahrgang. S. 215—223.
  • 43.       Oelschlaeger Petra. Donnerwetter! Norderstedt: Books on Demand GmbH, 2009. 306 S.
  • 44.       Wolfram Richard. Brauchtum und Volksglaube in der Gottschee. Wien: Im Selbstverlag des Österreichischen Muse ums für Volkskunde, 1980. 247 S.
  • 45.       Шмайда Михайло. А іші вам вінчую. Календарна обрядовість русинів-українців Чехо-Словаччини. Пря шів: Словацьке педагогічне видавництво, відділ укра їнської літератури, 1992. 502 с.
  • 46.       Зеленин Д.К. Описание рукописей Учёного архива Императорского Русского географического общества. Петроград: типография А.В. Орлова, 1915. Вып. 2. 988 с.
  • 47.       Baumgarten Аmand. Aus der volksmässigen Ueberlieferung der Heimat I: Zur volksthümlichen Naturkunde. Zweiun dzwanzigster Bericht über das Museum Francisco-Caro linum nebst der dreiundzwanzigsten Lieferung der Bei träge zur Landeskunde von Oesterreich ob der Ens. 1862. S. 1—159.
  • 48.       Вархол Надія. Народна демонологія українців Словаччини. Свидник: Tlačiareň svidnícka, s. r. o., 2017. 448 с.
  • 49.       Kaindl Raimund Friedrich. Der Festkalender der Rusnaken und Huzulen. Mitteilungen der k. k. Geographischen Gesellschaft. 1896. XXXIX. Band. S. 401—446.
  • 50.       Kolbe Wilhelm. Hessische Volks-sitten und Gebräuche im Lichte der heidnischen Vorzeit. Marburg: N.G. Elwert’iche Verlagsbuchhandlung, 1888. [2], 191, [1] S.
  • 51.       Höfler Max. Gebildbrote bei der Geburts-, Wochenbett- und Tauffeier (Geburts- und Namenstag). Zeitschrift für österreichische Volkskunde. 1909. XV. Jahrgang. S. 81—111.
  • 52.       Munkacsi Bernhard. Volksglauben der Wotjaken. Am Ur-Quell. 1893. IV. Band. S. 88—91.
  • 53.       Owen Elias. Welsh Folk-Lore: a Collection of the Folk-Tales and Legends of North Wales. Oswestry; Whexham: Printed and Published by Woodall, Minshall, and Co., 1896. XII, 359 p.
  • 54.       Peter Anton. Volkstümliches aus Österreichisch-Schlesien. Troppau: Im Selbstverlage des Herausgebers, 1867. Band II. Sagen und Märchen. Bräuche und Volksaberglauben. XVI, 288 S.
  • 55.       Antworten. Sudetendeutsche Zeitschrift für Volkskunde. 1928. 1. Jahrgang. S. 219—223.
  • 56.       Meyer Elard Hugo. Badisches Volksleben im neunzehnten Jahrhundert. Strassburg: Verlag von Karl J. Trübner, 1900. XII, 628 S.
  • 57.       Schmitt Emil. Sagen, Volksglauben, Sitten und Bräuche aus dem Baulande (Hettingen). Ein Beitrag zur badischen Volkskunde. Baden-Baden: Ernst Kölblin, Hof- Buchdruckerei, 1895. 23 S.
  • 58.       Heßler Carl. Hessische Landes- und Volkskunde: das ehemalige Kurhessen und das Hinterland am Ausgange des 19. Jahrhunderts. Marburg: N.G. Elwert’sche Verlagsbuchhandlung, 1904. Band II. Hessische Volkskunde. 662 S.
  • 59.       Horváthová Emília. Duchovná kultúra. Horehronie: Kultúra a spôsob života ľudu. Bratislava: Veda, vydavatel’stvo Slovenskej akadémie vied, 1974. S. 245—371.
  • 60.       Krpelec Bartolomej. Bardejov a jeho okolie dávno a dnes. Bardejov: Vydal Miestny odbor Matice slovenskej, 1935. 392 s.: 1 pl.
  • 61.       Blau Josef. Huhn und Ei in Sprache, Brauch und Glauben des Volkes im oberen Angelthale (Böhmerwald). Zeitschrift für österreichische Volkskunde. 1902. VIII Jahrgang. S. 221—237.
  • 62.       Weslowski Elias. Das rumänische Bauernhaus in der Bukowina. Zeitschrift für österreichische Volkskunde. 1912. XVIII. Jahrgang. S. 81—118.
  • 63.       Gubernatis Angelo de. Die Thiere in der indogermanischen Mythologie. Leipzig: Verlag von F.W. Grunow, 1874. XXIV, 675 S.
  • 64.       Vlachos Theodoros. Geister- und Dämonenvorstellungen im südosteuropäischen Raum griechischer Sprachzugehörigkeit. Österreichische Zeitschrift für Volkskunde. 1971. Band XXV. S. 217—248.
  • 65.       Sepp Johann Nepomuk. Das Heidenthum und dessen Bedeutung für das Christenthum. Regensburg: Verlag von G. Joseph Manz, 1853. Band 2. 506 S.
  • 66.       Seligmann Siegfried. Der böse Blick und Verwandtes: ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens aller Zeiten und Völker. Berlin: Hermann Barsdorf Verlag, 1910. Zweiter Band. XXII, 526 S.
  • 67.       Birlinger Anton. Volksthümliches aus Schwaben. Freiburg im Breisgau: Herder’sche Verlagshandlung, 1861. Band 1. VIII, 534 S.
  • 68.       Gustawicz Bronisław. Podania, przesądy, gadki i nazwy ludowe w dziedzinie przyrody. Zbiór wiadomości do antropologii krajowej. Kraków, 1881. T. V. S. 102—186.
  • 69.       Schlossar Anton. Volksmeinung und Volksaberglaube aus der deutschen Steiermark. Germania. 1891. 36. Jahrgang. S. 380—406.
  • 70.       Тиандер К. Поездки скандинавов в Белое море. Санкт-Петербург: типография И.Н. Скороходова, 1906. [2], VI, 450 с.
  • 71.       Grimm Jacob. Deutsche Mythologie. Göttingen: Dieterichsche Buchhandlung, 1854. XLVIII, 1246 S.
  • 72.       Amira Karl v. Tierstrafen und Tierprozesse. Mittheilungen des Instituts für österreichische Geschichtsforschung. Innsbruck: Verlag der Wagner’schen Universitäts-Buchhandlung, 1891. XII. Band. S. 545—601.
  • 73.       Lewy Heinrich. Morgenländischer Aberglaube in der römischen Kaiserzeit. Zeitschrift des Vereins für Volkskunde. Berlin: Verlag von A. Asher & Co., 1893. Dritter Jahrgang. S. 23—40.
  • 74.       Wolf Johann Wilhelm. Beiträge zur deutschen Mythologie. Göttingen; Leipzig: Dieterichsche Buchhandlung, 1852. XXVI, 266 S.
  • 75.       John Ernst. Aberglaube, Sitte und Brauch im sächsischen Erzgebirge. Annaberg: Grasersche Buchhandlung, 1909. 259 S.
  • 76.       Drechsler Paul. Sitte, Brauch und Volksglaube in Schlesien. Leipzig: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1906. 2. Teil. XII, 348 S.
  • 77.       Handwörterbuch des deutschen Aberglaubens. Herausgegeben unter besonderer Mitwirkung von Eduard Hof fmann-Krayer und Mitarbeit zahlreicher Fachgenossen von Hanns Bächtold-Stäubli. Berlin; Leipzig: Walter de Gruyter, 1936—1937. Band 8. Silber-Vulkan. 1762 S.
  • 78.       Гнатюк Володимир. Знадоби до галицько-руської демонольоґії. Етнографічний збірник. Видає Етноґрафічна комісія Наукового Товариства імени Шевченка. Львів: друкарня Наукового товариства імени Шевченка, 1904. Т. ХV. II, 272 с.
  • 79.       Гнатюк Володимир. Знадоби до української демонольоґії. Т. ІІ. Випуск 1. Етнографічний збірник. Видає Етноґрафічна комісія Наукового Товариства імени Шевченка. Львів: друкарня Наукового товариства іме ни Шевченка, 1912. Т. ХХХІІІ. XLII, 237 с.
  • 80.       Потушняк Федор. Ворожки осійських босоркань. Осій: Народна бібліотека, 2011. 523 с.
  • 81.       Siarkowski Wład. Materiały do etnografii ludu polskiego z okolic Pinczowa. Zbiór wiadomości do antropologii krajowej. Kraków, 1885. Tom IX. S. 3—72.
  • 82.       Захариев Йордан. Каменица: географско-етнографско изучване. Сборник за народни умотворения и народопис. София: Придворна печатница, 1935. Книга XL. VIII, 458, 48 с.
  • 83.       Арнаудов Михаил. Български календарни праздници, обичаи, верования, песни и забави презъ целата година. София: Хемус-Книпеграф, 1943. 164 с.
  • 84.       Heyl Johann Adolf. Volkssagen, Bräuche und Meinungen aus Tirol. Brixen: Verlag der Buchhandlung des Kath. polit. Pressvereins, 1897. 847 S.
  • 85.       Wolff Theodor. Volksglauben und Volksbräuche an der oberen Nahe. Zeitschrift des Vereins für rheinische und westfälische Volkskunde. 1905. Drittes Heft. S. 177—210, 277—309.
  • 86.       Schlicht Josef. Bayerisch Land und Bayerisch Volk. München: Druck und Verlag des Literarischen Instituts von Dr. M. Huttler, 1875. VII, 536 S.
  • 87.       [Frank Christian.] Vorfasten- und Fastnachtsbräuche. Deutsche Gaue. Kaufbeuren, 1930. Bd. 31. S. 20—32, 35—48.
  • 88.       Handwörterbuch des deutschen Aberglaubens. Herausgegeben unter besonderer Mitwirkung von Eduard Hoffmann-Krayer und Mitarbeit zahlreicher Fachgenossen von Hanns Bächtold-Stäubli. Berlin; Leipzig: Walter de Gruyter, 1931—1932. Band 4. Hieb- und Stichfest. Knistern. 1584 S.
  • 89.       Килимник Степан. Український рік у народніх звичаях в історичному освітленні. Вінніпеґ-Торонто: Видавничий Комітет, 1962. Том третій (Весняний цикл). 372 с.
  • 90.       Бондарь Н.И. Календарные праздники и обряды кубанского казачества. Краснодар: Кубанькино, 2003. 266 с.
  • 91.       Jindřich Jindřich. Chodsko. Praha: nakladatelství Československé akademie věd, 1956. 287 s.
  • 92.       Žalud Augustin. Česká vesnice; život našich předků; poměry hospodářské a sociální, jejich slavnosti a obyčeje, byt (stavby a zařízení), uměni lidové. Praha: nákladem B. Kočího, 1919. 127, [9] s.
  • 93.       Kott František Št. Česko-nemecký slovník zvláště grammaticko-fraseologický. Praha: nákladem České Akademie Císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1896. Číslo I. Příspěvky k česko-německému slovníku zvláště grammaticko-fraseologickému. II, 583 s.
  • 94.       Barth Heinrich. Reisen und Entdeckungen in Nord- und Central-Afrika: in den Jahren 1849 bis 1855; Tagebuch seiner im Auftrag der Brittischen Regierung unternommenen Reise. Gotha: Justus Perthes, 1859. Erster Band. 508 S.
Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »