« 2022. № 6 (168)

Народознавчі зошити. 2022. № 6 (168).  С. 1404—1418

УДК [7.05:[2-525.4/.7:746.3/.4]](477)”1990/2020″ 

DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.06.1404

ПРАКТИКА ДИЗАЙНУ В УКРАЇНСЬКИХ ЦЕРКОВНИХ ТКАНИНАХ (ВИРОБНИЦТВО, ХУДОЖНЬО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ)

ОЛІЙНИК Ольга

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7292-3264
  • кандидатка мистецтвознавства, наукова співробітниця,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • відділ народного мистецтва,
  • проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: oliao1610mac@gmail.com

Анотація. Сучасні церковні вироби призначені виконувати художньо-естетичні функції, відрізнятися новизною і оригінальністю як художнього, так і конструктивно-декоративного вирішення. Наприкінці 90-х рр. ХХ ст., паралельно із звичними авторськими художніми практиками, в українських церковних тканинах з’являється дизайн або художнє оформлення продукції, призначеної для подальшого тиражування. У зв’язку з цим виникає актуальна потреба визначення заявленої наукової проблеми щодо церковних тканин та канонічного одягу; аналізу практики дизайну на широкому порівняльному матеріалі; введенні у науковий обіг нових артефактів, які представляють сучасний промисловий розвиток галузі в Україні. Мета статті — висвітлити концептуальні засади та особливості застосування практики дизайну в галузі сучасного церковного текстилю панівних деномінацій в Україні, окреслити джерела інспірацій та тенденції розвитку художніх форм. Об’єктом дослідження єтиражована продукція — церковні тканини і канонічний одяг священнослужителів, виготовлені виробничими монастирськими майстернями та промисловими підприємствами України, а предметом — специфіка застосування практики дизайну в сфері сучасного українського церковного текстилю. Територіальні межі охоплюють терени сучасної України, а хронологічні — кінець 1990 — 2020-ті роки.

У дослідженні застосовано методи системного аналізу художнього явища — формально-стилістичний, іконографічний, порівняльний.

Ключові слова: дизайн, церковні тканини, священиче облачення, монастирські майстерні, гаптування, декор, стилістика, лицеве шитво, орнамент.

Надійшла 4.10.2022

Список використаних джерел

  • 1. Воропаєва Т.Динаміка розвитку національної та ре лігійної ідентичності громадян України (1991—2011 рр.) Православ’я в Україні: Збірник матеріалів Всеукра їнської наукової конференції. Під ред. єп. Переяслав-Хмельницького і Бориспільського Епі фанія (Думенка) та прот. Віталія Клоса. Київ: Київська православна бого словська академія, 2011. C. 135—145.
  • 2. Маринович М. Проблема збереження релігійної іден тичності в умовах відкритого суспільства. Грома дян ське суспільство як здійснення свободи: цен траль но-східноєвропейський досвід. За заг. ред. А. Карася. Львів, 1999. С. 219—224.
  • 3. Девочкина О. Дизайн — это не искусство. URL: http://tutdesign.ru/cats/art/2408-dizayn-eto-ne-iskusstvo.html (Дата звернення: 15.09.2022).
  • 4. Малиновський В.І. Вдосконалення процесу проекту вання канонічного одягу складної форми. Автор. дис. к. т. н. 05.19.04 — Технологія швейних виробів. Київський національний університет технологій та дизайну. Київ, 2007 р.
  • 5. Андрієвська М.О. Свято-Воскресенський Троїцький Корецький ставропігіальний жіночий монастир. Золотошвейна майстерня. Церква — наука — суспіль ство: питання взаємодії. На пошану київського митрополита Євгенія (Болховітінова). Матеріали Тринадцятої Міжнародної наукової конференції (27—29 травня 2015 р.). Київ, 2015. С. 39—41.
  • 6. Святогорський Успенський Зимненський ставро пі гійний монастир на Волині. Швейна та золото швейна майстерні. URL: http://zymne.org/shveina-ta-zotoloshveina-maisterni (Дата звернення: 15.09.2022).
  • 7. Текстильно-швейне підприємство «УПЦ-ТЕК СТИЛЬ». URL: https://upctextil.com/ua/ (Да та звер нення: 15.09.2022).
  • 8. Золоте шитво. Художньо-виробниче підприємство. Офіційний сайт. URL: https://zolotoe-shitvo.kr.ua (Дата звернення: 15.09.2022).
  • 9. Золоте шитво. Іноземне підприємство. UA-Region. Каталог підприємств України. URL: https://www.ua-region.com.ua/37796026 (Дата звернення: 15.09.2022).
  • 10. Художньо-виробниче підприємство «ЗОЛОТЕ ШИ Т ВО» ПП «ЄРКІР». URL: https://who-is-who.ua/main/page/yuvilyars2009/73/385 (Дата звер нення: 15.09.2022).
  • 11. Церковна майстерня «Покров». Офіційний сайт. URL: https://pokrove.com/ua/ (Дата звернення: 15.09.2022).
  • 12. FELON — інтернет-магазин церковної вишитої продукції. URL: https://felon.com.ua/catalogue/ (Да та звернення: 15.09.2022).
  • 13. Церковна майстерня Трикірій. URL: https://cerkovna-utvar.com/ (Дата звернення: 15.09.2022).
  • 14. Церковний магазин-майстерня «Риза». URL: http://www.ryza.com.ua/ (Дата звернення: 15.09.2022).

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »