« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1474—1489

УДК 7.011.26:2 (477)”19/20″

DOI https://doi.org/10.15407/

НАРОДНЕ РЕЛІГІЙНЕ МИСТЕЦТВО ХХ—ХХІ СТОЛІТТЯ В УКРАЇНІ ЯК СИСТЕМА ВИДІВ І ЯВИЩ: історіографія, термінологія, проблематика

СЕЛІВАЧОВ Михайло

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9199-0270
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • кафедра теорії й історії мистецтва НАОМА,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: mik_sel@ukr.net

Рада МИХАЙЛОВА

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7264-0205
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • проректор з наукової роботи НАОМА,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: radami1818@gmail.com.

Анастасія ШВИДЮК-БОГДАН

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-8242-6725
  • аспірантка, кафедра теорії й історії мистецтва НАОМА,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, м. Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: Anastasiia.Shvydiuk@naoma.edu.ua

Анотація. Мета дослідження — запропонувати загальну картину та робочу модель означеної сфери. Це передбачає постановку та виконання ряду завдань, зокрема: аналіз літератури з означеної проблематики та критичний огляд застосовуваного при цьому поняттєво-термінологічного апарату; визначення морфологічних складових досліджуваного явища (види та галузі творчості); окреслення соціально-психологічних відмінностей, оскільки серед «неакадемічних» майстрів розрізняємо самодіяльних, наївних, ремісників і кустарів, одинаків і залучених до різних організаційних форматів; спроба оцінки досягнень і проблем народного релігійного мистецтва в Україні ХХ—ХХІ ст. порівняно з XVIIІ—ХІХ ст. та набутками сусідніх країн. Об’єктом дослідження є багатоманітні явища, релевантні до народної художньої творчості українців у релігійній сфері, а предметом — особливості функціонування, сприйняття, висвітлення й осмислення простонародного релігійного сегменту в усіх галузях українського мистецтва.

Ключові слова: народне мистецтво, релігійне мистецтво, іконопис, християнські мотиви, українське мистецтвознавство, атеізм.

Надійшла 18.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Якуніна К. Зміст і функція релігійного мистецтва. Молодий вчений. 2021. № 8 (96). С. 37—41. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-8
  • 2. Тріска О. Історіографія вивчення української хатньої ікони. Народознавчі зошити. 2016. № 5. С. 1062—1072.
  • 3. Павлуцкий Г.Г. Деревянные и каменные храмы. Древности Украины. Вып. I. Киев: Издание Императорского Московского Археологического общества. Тип. С.В. Кульженко. Пушкинская ул., соб. дом, N° 4-й, 1905. 124 с.
  • 4. Bilachevsky Nicolas. The Peasant Art of Little Russia (Ukraine). In: Holme, Charles. Ed. Peasant Art in Russia. London; Paris; New York: The Studio, 1912. P. 15—31.
  • 5. Щербаківський В. Українське мистецтво. Вип. 1: Деревляне будівництво і різьба на дереві. Львів; Київ: [б. в.], 1913. XX, 61, [1] с.: іл., [2] арк. кольор. іл.
  • 6. Щербаківський Д. Українське мистецтво. Ч. 2: Буковинські і галицькі деревляні церкви, надгробні і придорожні хрести, фігури і каплиці. Київ; Прага: Укр. громад. вид. фонд, 1926. XXXIV, 62 с.: іл.
  • 7. Шероцкий К. Очерки по истории декоративного искусства Украины. Т. 1: Художественное убранство дома в прошлом и настоящем. Киев: Тип. «С.В. Кульженко», 1914. 141 с.: 84 рис.
  • 8. Народное искусство Подкарпатской Руси. Поясни-тельный текст С.К. Маковского. Прага: Пламя, 1925. 162 с.
  • 9. Свенціцький Іларіон. Іконопись Галицької України ХV—ХVІ віків. Львів: Печатня ОО. Василіян, 1928. 98 c.: іл.
  • 10. Свєнціцький І., Федюк М. Вистава Галицького примітиву XVII—XIX вв.: каталог виставки. Львів: Наукова фундація Національного музею у Львові, 1939. 15 c.
  • 11. Тріска Оксана. Традиція хатньої ікони на склі: відродження, інтерпретація (на прикладі львівського осередку). Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 363—371. DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.363
  • 12. Попова Л.М. Деякі аспекти українського народного іконопису ХІХ ст. Народна творчість та етнографія. 1989. № 2. С. 43—47.
  • 13. Попова Любовь. Иконопись левобережной Украины ХІХ века. Автореф. канд. искусствоведения. Ленинград, 1985. 20 с.
  • 14. Попова Любовь. Народная икона и церковь. Наука и религия. 1985. № 10. С. 39—41.
  • 15. Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи. Матеріали міжнародної наукової конференції (Львів, 4—5 травня 1993 р.). Редакційна колегія: Еммануїл Мисько (голова), о. Іван Музичка (заступник голови), Дмитро Крвавич (заступник голови), Володимир Бадяк (секретар), Володимир Овсійчук. Львів: Монастир Монахів Студійського Уставу; Видавничий відділ «Свічадо», 1994. 168 с.
  • 16. Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи (Українське сакральне мистецтво ХІІІ—ХV століть). Матеріали третьої наукової конференції (Львів, 4—5 травня 1995 р.). Редакційна колегія: Еммануїл Мисько (голова), о. Іван Музичка, Дмитро Крвавич, Володимир Овсійчук, Володимир Бадяк (секретар). Львів: Інститут на-родо-знавства НАН України, 2001. 120 с.: іл.
  • 17. Клименко Олесь. До проблеми вивчення канону в іконописі. Ант. Київ, 2002. № 7—9. С. 59—64.
  • 18. Sorokin, Pitirim A. Social and Cultural Dynamics (1937—1941): in 4 vol. Cincinnati: American Book Company, 1937—1941.
  • 19. Селівачов Роман. Сучасне мистецтво і народна творчість. Народне мистецтво. Київ, 1999. № 3—4. С. 35.
  • 20. Тріска Оксана, Шпак Оксана. Народне малярство XVIII—XX ст.: від сакральності до фольклорності. Народознавчі зошити. 2021. № 4 (160). C. 918—928. DOI https://doi.org/10.15407/nz2021.04.918
  • 21. Парахин Василь. Народне мистецтво завтра: відродження чи імітація? Українська народна творчість у поняттях міжнародної термінології (примітив, фольклор, аматорство, наїв, кітч). Київ: Музей Івана Гончара, 1996. С. 172—174.
  • 22. Парахін Василь. Лінія в традиційному народному мистецтві. Луцьк: Терен, 2006. 66 с. (Книга перевидана Музеєм Івана Гончара 2011 року).
  • 23. Промінь воскресіння: Василь Парахін і його школа народного малярства у селі Журавники на Волині. Упор. З. Навроцька. Нововолинськ: Формат, 2014. 136 с.: 235 іл.
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »