Народознавчі зошити. 2024. № 6 (180). С. 1547—1562
УДК 75.046.3.03(477.83/.86)”18/19″
DOI https://doi.org/10.15407/
CВЯТІ У ВИШИВАНКАХ. ІДЕЯ, ОБРАЗ, ПРИЙНЯТТЯ. РОЗДУМИ НАД УКРАЇНСЬКИМ РЕЛІГІЙНИМ МАЛЯРСТВОМ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ В ГАЛИЧИНІ
СЕМЧИШИН-ГУЗНЕР Олеся
- ORCID ID: https://orcid.org /0000-0001-9677-995X
- кандидатка мистецтвознавства,
- старша наукова співробітниця,
- Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
- відділ українського мистецтва ХІХ—ХХ ст.,
- проспект Свободи, 20, 79008, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: olesiasem17@gmail.com
Анотація. Важливість періоду др. пол. ХІХ — поч. ХХ ст. для розвитку українського мистецтва, зокрема й релігійного, включно до наших днів, та стан його дослідження останніми роками привертають чим раз то більше уваги, то ж окреслена тема порушує актуальну проблему. Метою статті є виділити, з’ясувати причини появи й джерела натхнення для такого унікального явища в церковному малярстві, яке умовно можна назвати «святі у вишиванках». Об’єктом дослідження стали викладені у публікаціях та епістолярії теоретичні роздуми самих митців над релігійним мистецтвом та певна група їхніх творів. Основна увага сконцентрована на кількох відомих образах Ю.Панькевича. Предмет дослідження — прояви національного в церковному малярстві. Методологія дослідження опирається на компаративний метод, мистецтвознавчий аналіз, опис, методи індукції і дедукції та узагальнень. Хронологічні межі орієнтовні, це 1888—1905 рр. Територіальні межі — Східна Галичина. На основі проведеного аналізу сформовано висновки про ідею зародження новаторського підходу в українському церковному малярстві др.пол. ХІХ ст. з умовною назвою «святі у вишиванках». Простежено відношення до таких релігійних образів у професійних, церковних колах та широкому загалі. Відтворено провенанс кількох відомих творів Ю. Панькевича, як автора новітніх образів з етнографічними елементами.
Ключові слова: церковне малярство ХІХ ст., Юліан Панькевич, новаторські пошуки, етнографічні елементи, національний ідеал Христа і Богородиці.
Надійшла 29.11.2024
Список використаних джерел
- 1. Купчинська Л. Творчість Теофіла Копистинського у контексті розвитку образотворчого мистецтва західноукраїнських земель другої половини ХІХ — початку ХХ століть. Львів; Філадельфія: Друкарські куншти, 2009. 314 с.
- 2. Купчинська Л. Художник Антін Пилиховський: сторінки біографії. Вісник НТШ. 2011. Ч. 45. С. 32—35.
- 3. Купчинська Л. Художник Антін Пилиховський. Сто-рінки біографії. Над Бугом і Нарвою. 2015. № 4. С. 39—42.
- 4. Жеплинська О. Олександр Скруток. До питання дослідження життєвого й творчого шляху художника. Літопис НМЛ. 2011. № 8 (13). С. 129—142.
- 5. Руденко О. Етнографічні мотиви, як прояв національного в церковному мистецтві Західної України перелому XIX—XX століть. Молодь і ринок. 2010. № 11 (70). С. 37—42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2010_ 11_9.
- 6. Бобош Я. Початок становлення національної ідеї в західноукраїнському малярстві кінця ХІХ — початку ХХ століття. Народознавчі зошити. 2017. № 5 (137). С. 1156—1161.
- 7. Нановський Я. Юліан Панькевич. Нарис про життя і творчість. Київ: Мистецтво, 1986. 80 с.
- 8. Нановський Я. Корнило Миколайович Устиянович. Київ: Мистецтво, 1963. 44 с.
- 9. Голубець М. ХХХ-ліття українського мистецтва. Новий час. 1935. Ч. 218. С. 4.
- 10. Товариство для розвою рускои штуки… Рубр.: Новинки. Дѣло. 1898. Ч. 237. С. 1.
- 11. Устіяновичь К. Одозва до П. Т. малярів церковныхь (про необхідність створення асоціації). Дѣло. 1891. Ч. 226. С. 2.
- 12. Панькевич Ю. Вȏдозва. Дѣло. 1898. Ч. 98. С. 1.
- 13. Устіяновичь К.Н. Де що о нашȏй живописи церковнȏй. Дѣло. 1888. Ч. 7. С. 1—2; Ч. 9. С. 1; Ч. 10. С. 1.
- 14. Панькевич Ю. О що ж властиво ходить?. Дѣло. 1891. Ч. 283. С. 1—2; Ч. 284. С. 1—2; Ч. 285. С. 1—2; Ч. 286. С. 1—2.
- 15. Відділ рукописів ННБ України ім. В. Стефаника. Ф. 167 (архів Левицького). Оп. ІІ. Од. зб. 2440 (папка 74). Арк. 9—17. Панькевич Ю. Автобіографія. Ямна. 28 грудня 1896 р.
- 16. Відділ рукописів ННБ України ім. В. Стефаника. Ф. Барв. Спр. 5680/ папка. 348. 2 л., 3 арк. Лист Ю. Панькевича до О. Барвінського з Конюхів. 20.09. 1888 р.
- 17. Труш І. Перша руська вистава штуки. Літературно-науковий вістник. 1898. Т. 4. Кн. 10—12. С. 151—153.
- 18. Труш І. З нагоды рускои выставы штуки. Дѣло. 1898. Ч. 245. С. 1; Ч. 246. С. 1; Ч. 264/265. С. 1—2; Ч. 286. С. 1—2; Ч. 288. С. 1; Ч. 291. С. 1—2; 1899. Ч. 292. С. 1—2.
- 19. Панькевич Ю. Руська выстава штуки, а європейська критика (До фейлетонȏвь Ив. руша). Дѣло. 1899. Ч. 6. С. 2—3; Ч. 7. С. 2; Ч. 10. С. 1—2; Ч. 12. С. 2.
- 20. Пилиховський А. Искуство а народь. Галичанинь. 1899. Ч. 54. С. 1; Ч. 55. С. 1; Ч. 56. С. 1; Ч. 58. С. 1; Ч. 60. С. 1; Ч. 63. С. 1—2.
- 21. Dzieduszycki W. Listy ze wsi. Lwów: Piller i Spółka. 1889—1890. Ser. 1—2. List XXVII. Jabłonów 4 sierpnia. Lwów, 1889. S. 338—349. URL: https://polona.pl/item-view/13d0cd58-1527-4fc2-aa94-f2738510bd0f?page=
- 22. Майчик І., Цуприк М. Одрехова в минулому 1419—1999. Львів: Каменяр, 1999. 154 с. URL: https://lemko.org/pdf/Odrechowa_1999.pdf
- 23. Zaklad Narodowy im. Ossolinskich we Wrocławiu. Rkps. 7480/I. T. XXXV. K. 239—261. Korespondencija J. Pańkiewicza. 1891—1901 rr. Papiery Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie.
- 24. Націоналізм в церковнім малярстві. Зоря. 1891. № 21. С. 420.
- 25. Виставка творів Ярослава Пстрака, Юліана Панькевича, Михайла Паращука. Каталог виставки. Автор-упорядник Л. Ошуркевич. Львів, 1989. 32 с.
- 26. Ив. Б-й (Белей). На выставѣ образȏвь у Львовѣ. Рубр.: Наука и штука. Дѣло. 1892. Ч. 229. С. 3.
- 27. М. П. Мистецтво та критика у нас. Краківські вісті. 1942. Ч. 36 (483). С. 5—6; Ч. 37 (484). С. 3.
- 28. Панькевич Ю. Маляр і природа. Неділя. 1911. Ч. 8. С. 7; Ч. 9. С. 2—3; Ч. 10. С. 6—7.
- 29. Панькевичь Ю. Кȏлька слȏвь зь нагоды фейлетону пȏдь заг. «Про рускȏсть вь домахь наших. Дѣло. 1890. Ч. 44. С. 1—2.