« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1547—1562

УДК 75.046.3.03(477.83/.86)”18/19″

DOI https://doi.org/10.15407/

CВЯТІ У ВИШИВАНКАХ. ІДЕЯ, ОБРАЗ, ПРИЙНЯТТЯ. РОЗДУМИ НАД УКРАЇНСЬКИМ РЕЛІГІЙНИМ МАЛЯРСТВОМ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ В ГАЛИЧИНІ

СЕМЧИШИН-ГУЗНЕР Олеся

  • ORCID ID: https://orcid.org /0000-0001-9677-995X
  • кандидатка мистецтвознавства,
  • старша наукова співробітниця,
  •  Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • відділ українського мистецтва ХІХ—ХХ ст.,
  • проспект Свободи, 20, 79008, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: olesiasem17@gmail.com

Анотація. Важливість періоду др. пол. ХІХ — поч. ХХ ст. для розвитку українського мистецтва, зокрема й релігійного, включно до наших днів, та стан його дослідження останніми роками привертають чим раз то більше уваги, то ж окреслена тема порушує актуальну проблему. Метою статті є виділити, з’ясувати причини появи й джерела натхнення для такого унікального явища в церковному малярстві, яке умовно можна назвати «святі у вишиванках». Об’єктом дослідження стали викладені у публікаціях та епістолярії теоретичні роздуми самих митців над релігійним мистецтвом та певна група їхніх творів. Основна увага сконцентрована на кількох відомих образах Ю.Панькевича. Предмет дослідження — прояви національного в церковному малярстві. Методологія дослідження опирається на компаративний метод, мистецтвознавчий аналіз, опис, методи індукції і дедукції та узагальнень. Хронологічні межі  орієнтовні, це 1888—1905 рр. Територіальні межі — Східна Галичина. На основі проведеного аналізу сформовано висновки про ідею зародження новаторського підходу в українському церковному малярстві др.пол. ХІХ ст. з умовною назвою «святі у вишиванках». Простежено відношення до таких релігійних образів у професійних, церковних колах та широкому загалі. Відтворено провенанс кількох відомих творів Ю. Панькевича, як автора новітніх образів з етнографічними елементами. 

Ключові слова: церковне малярство ХІХ ст., Юліан Панькевич, новаторські пошуки, етнографічні елементи, національний ідеал Христа і Богородиці.

Надійшла 29.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Купчинська Л. Творчість Теофіла Копистинського у контексті розвитку образотворчого мистецтва західноукраїнських земель другої половини ХІХ — початку ХХ століть. Львів; Філадельфія: Друкарські куншти, 2009. 314 с.
  • 2. Купчинська Л. Художник Антін Пилиховський: сторінки біографії. Вісник НТШ. 2011. Ч. 45. С. 32—35.
  • 3. Купчинська Л. Художник Антін Пилиховський. Сто-рінки біографії. Над Бугом і Нарвою. 2015. № 4. С. 39—42.
  • 4. Жеплинська О. Олександр Скруток. До питання дослідження життєвого й творчого шляху художника. Літопис НМЛ. 2011. № 8 (13). С. 129—142.
  • 5. Руденко О. Етнографічні мотиви, як прояв національного в церковному мистецтві Західної України перелому XIX—XX століть. Молодь і ринок. 2010. № 11 (70). С. 37—42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2010_ 11_9.
  • 6. Бобош Я. Початок становлення національної ідеї в західноукраїнському малярстві кінця ХІХ — початку ХХ століття. Народознавчі зошити. 2017. № 5 (137). С. 1156—1161.
  • 7. Нановський Я. Юліан Панькевич. Нарис про життя і творчість. Київ: Мистецтво, 1986. 80 с.
  • 8. Нановський Я. Корнило Миколайович Устиянович. Київ: Мистецтво, 1963. 44 с.
  • 9. Голубець М. ХХХ-ліття українського мистецтва. Новий час. 1935. Ч. 218. С. 4.
  • 10. Товариство для розвою рускои штуки… Рубр.: Новинки. Дѣло. 1898. Ч. 237. С. 1.
  • 11. Устіяновичь К. Одозва до П. Т. малярів церковныхь (про необхідність створення асоціації). Дѣло. 1891. Ч. 226. С. 2.
  • 12. Панькевич Ю. Вȏдозва. Дѣло. 1898. Ч. 98. С. 1.
  • 13. Устіяновичь К.Н. Де що о нашȏй живописи церковнȏй. Дѣло. 1888. Ч. 7. С. 1—2; Ч. 9. С. 1; Ч. 10. С. 1.
  • 14. Панькевич Ю. О що ж властиво ходить?. Дѣло. 1891. Ч. 283. С. 1—2; Ч. 284. С. 1—2; Ч. 285. С. 1—2; Ч. 286. С. 1—2.
  • 15. Відділ рукописів ННБ України ім. В. Стефаника. Ф. 167 (архів Левицького). Оп. ІІ. Од. зб. 2440 (папка 74). Арк. 9—17. Панькевич Ю. Автобіографія. Ямна. 28 грудня 1896 р.
  • 16. Відділ рукописів ННБ України ім. В. Стефаника. Ф. Барв. Спр. 5680/ папка. 348. 2 л., 3 арк. Лист Ю. Панькевича до О. Барвінського з Конюхів. 20.09. 1888 р.
  • 17. Труш І. Перша руська вистава штуки. Літературно-науковий вістник. 1898. Т. 4. Кн. 10—12. С. 151—153.
  • 18. Труш І. З нагоды рускои выставы штуки. Дѣло. 1898. Ч. 245. С. 1; Ч. 246. С. 1; Ч. 264/265. С. 1—2; Ч. 286. С. 1—2; Ч. 288. С. 1; Ч. 291. С. 1—2; 1899. Ч. 292. С. 1—2.
  • 19. Панькевич Ю. Руська выстава штуки, а європейська критика (До фейлетонȏвь Ив. руша). Дѣло. 1899. Ч. 6. С. 2—3; Ч. 7. С. 2; Ч. 10. С. 1—2; Ч. 12. С. 2.
  • 20. Пилиховський А. Искуство а народь. Галичанинь. 1899. Ч. 54. С. 1; Ч. 55. С. 1; Ч. 56. С. 1; Ч. 58. С. 1; Ч. 60. С. 1; Ч. 63. С. 1—2.
  • 21. Dzieduszycki W. Listy ze wsi. Lwów: Piller i Spółka. 1889—1890. Ser. 1—2. List XXVII. Jabłonów 4 sierpnia. Lwów, 1889. S. 338—349. URL: https://polona.pl/item-view/13d0cd58-1527-4fc2-aa94-f2738510bd0f?page=
  • 22. Майчик І., Цуприк М. Одрехова в минулому 1419—1999. Львів: Каменяр, 1999. 154 с. URL: https://lemko.org/pdf/Odrechowa_1999.pdf
  • 23. Zaklad Narodowy im. Ossolinskich we Wrocławiu. Rkps. 7480/I. T. XXXV. K. 239—261. Korespondencija J. Pańkiewicza. 1891—1901 rr. Papiery Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie.
  • 24. Націоналізм в церковнім малярстві. Зоря. 1891. № 21. С. 420.
  • 25. Виставка творів Ярослава Пстрака, Юліана Панькевича, Михайла Паращука. Каталог виставки. Автор-упорядник Л. Ошуркевич. Львів, 1989. 32 с.
  • 26. Ив. Б-й (Белей). На выставѣ образȏвь у Львовѣ. Рубр.: Наука и штука. Дѣло. 1892. Ч. 229. С. 3.
  • 27. М. П. Мистецтво та критика у нас. Краківські вісті. 1942. Ч. 36 (483). С. 5—6; Ч. 37 (484). С. 3.
  • 28. Панькевич Ю. Маляр і природа. Неділя. 1911. Ч. 8. С.  7; Ч. 9. С. 2—3; Ч. 10. С. 6—7.
  • 29. Панькевичь Ю. Кȏлька слȏвь зь нагоды фейлетону пȏдь заг. «Про рускȏсть вь домахь наших. Дѣло. 1890. Ч. 44. С. 1—2.
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »