« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 119—125

УДК 745.51:008(477.83/.86)

DOI https://doi.org/10.15407/

ВІДОБРАЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ВІДРОДЖЕННЯ У МИСТЕЦТВІ ГАЛИЧИНИ  КІНЦЯ ХІХ — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

ОДРЕХІВСЬКИЙ Роман

  • ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-3581-4103
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • Львівський державний університет фізичної культури
  • імені Івана Боберського,
  • кафедра хореографії та мистецтвознавства,
  • вул. Тадеуша Костюшка, 11, 79000, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: odre2010@ukr.net

Анотація. Кінець ХІХ — початок ХХ століття — період національного відродження, яке проявилось і в розквіті мистецтва. Особливо яскраво це простежується у розвитку церковного та житлового інтер’єру. Мета статті — показати особливості розвитку українського мистецтва кінця ХІХ  — початку ХХ століття як періоду національного і культурного відродження нації.

Предмет дослідження — Царські врата деяких церков Львова та львівщини та інтер’єр квартири (нині музею-помешкання) сестер Олени та Ольги Кульчицьких.

Методологія дослідження ґрунтуються на загальних наукових принципах: системності, достовірності, історизму, логічності. Для аналізу розвитку українського мистецтва цього періоду домінуючими є порівняльно-історичний і культурологічний методи.

Висновки. У кінці ХІХ — на початку ХХ століття спостерігається апогей у розвитку мистецтва в Україні. Він проходив у двох основних напрямках — наслідування історичних стилів та застосування традицій українського народного мистецтва. В обидвох напрямках виразно відображено період національного та культурного піднесення українського народу.

Ключові слова: розвиток мистецтва, національне відродження, художня культура, різьблення, мистецька школа, національні традиції, ікона, сакральне мистецтво, етнодизайн.

Надійшла 28.01.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Жукова Н.А. Фрейми «відкритого твору» в контексті проблеми «елітарного» (частина друга). Вісник державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2012. № 2. С. 48—52.
  • 2.         Герчанівська П.Е. Інваріантність і відкритість української народної релігійної культури. Культура і сучасність. 2010. № 1. С. 92—96.
  • 3.         Грушевський М.С. Ілюстрована історія України. Репринтне відтворення видання 1913 року. Київ, 1990. 524 с.: іл.
  • 4.         Крип’якевич І. Історія України. Львів: Світ, 1990. 519 с.
  • 5.         Одрехівський Р. Українське національне відродження та розвиток мистецтва різьблення в Галичині: кінець ХІХ — початок ХХ ст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 2. С. 239—243.
  • 6.         Одрехівський Р. Сакральна різьба по дереву в Галичиніі XIX — першої половини XX століть. (Історія та художні особливості). Львів: Афіша, 2006. 288 с.: іл.
  • 7.         Вуйцик В.С. Державний історико-архітектурний заповідник у Львові. Львів: Каменяр, 1991. 175 с.
  • 8.         Драган М. Українська декоративна різьба ХVІ—ХVІІІ ст. Київ: Наукова думка, 1970. 202 с.
  • 9.         Слободян В. Церкви України. Перемиська Єпархія. Львів, 1998. 863 с.: іл.
  • 10.       Гулевич М. Мотиви народної дерев’яної різьби в іконостасі церкви Св. Трійці міста Дрогобича. Українська народна творчість у поняттях міжнародної термінології. Київ: Родовід, 1996. С. 110—114.
  • 11.       Одрехівський Р. Гуцульська плоскорізьба в інтер’єрах церков у Галичині. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2003. № 3. С. 60—64.
  • 12.       Одрехівський Р.В. Становлення та розвиток етнодизайну в Галичині (перша третина ХХ століття). Народознавчі зошити. 2020. № 3 (151). С. 647—651. DOI https://doi.org/10.15407/nz2020.03.647
Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »