« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 159—167

УДК [75.011.26.04.071.1.03:391](477.85/.87=161.2):37.016

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.01.159

ТВОРИ НАРОДНОГО МИСТЕЦТВА В АКАДЕМІЧНИХ ПОСТАНОВКАХ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН КІПДМ ЛНАМ (НА ПРИКЛАДІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ЖИВОПИС»)

БІЛИЙ Віктор

  • ORCID ID: http://orcid.org/000-0002-7107-4862
  • кандидат мистецтвознавства, доцент, Косівський інститут
  • прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ,
  • кафедра декоративного мистецтва,
  • вул. А. Міцкевича, 2, 78601, м. Косів, Україна,
  • Контакти: e-mail: biluy61@meta.ua

БІЛА Наталія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-5181-7081
  • викладачка, Косівський фаховий коледж прикладного
  • та декоративного мистецтва ЛНАМ,
  • цикл фундаментальних та професійно-орієнтованих дисциплін,
  • вул. А. Міцкевича, 2, 78601, м. Косів, Україна,
  • Контакти: e-mail: natabila1805@gmail.com

Анотація. Мета статті — виявити основні функції творів українського народного мистецтва, зокрема кераміки, художнього дерева, тканин, народного одягу в побудові навчальної дисципліни «Живопис» у Косівському інституті прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ. Під час написання статті важливими були застосовані методи спостереження, експерименту, аналізу отриманих результатів, узагальнення творчого досвіду, а також мистецтвознавчий метод та формальний аналіз.

Джерельною базою публікації стали начальні програми КІПДМ ЛНАМ, фахові публікації українських вчених, присвячені народному декоративному мистецтву та питанням його інтеграції в образотворче мистецтво, багаторічний викладацький досвід авторів, студентські роботи навчальної дисципліни «Живопис» четвертого курсу.

Ключові слова: українське народне мистецтво, Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ, навчальна дисципліна, академічна постановка, живопис, навчання, виховна функція.

Надійшла 27.01.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Шмагало М. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ — середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 526 с.
  • 2.         Будзан А. Різьба по дереву в Західних областях України. Київ: Академія наук Української РСР, 1960. 182 с.
  • 3.         Станкевич М.Є. Українське художнє дерево XVI—XX ст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2002. 480 с.
  • 4.         Болюк О. Художнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України). Львів: ІН НАНУ, 2020. 520 с.
  • 5.         Білий В.Д. Художнє дерево Косівщини другої половини XX століття (традиції та новації у творчості митців): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.06. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2015. 20 с.
  • 6.         Матейко К.І. Народна кераміка західних областей Української РСР ХІХ — ХХ ст.: історико-етно графічне дослідження. Київ: Видавництво Академії наук Української РСР, 1959. 140 с.
  • 7.         Івашків Г.М. Декор української народної кераміки XVI — першої половини XX століть. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2007. 544 с.
  • 8.         Колупаєва А.В. Українські кахлі XIV — початку ХХ ст.: історія, типологія, іконографія, ансамблевість. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2006. 383 с.
  • 9.         Захарчук-Чугай Р.В. Українська народна вишивка. Західні області УРСР. Київ: Наукова думка, 1988. 192 с.
  • 10.       Кара-Васильєва Т. Історія української вишивки. Київ: Мистецтво, 2024. 464 с.
  • 11.       Сидорович С.Й. Художня тканина західних областей УРСР. Київ: Наукова думка, 1979. 152 с.
  • 12.       Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: типологія, локалізація, художні особливості. Ч. 1. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. 579 с.
  • 13.       Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: Типологія, локалізація, художні особливості. Частина ІІ. Одягові тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України. 2023. 608 с.
  • 14.       Матейко К.I. Український народний одяг. Київ: Наукова думка, 1977. 222 с.
  • 15.       Білан М.С., Стельмащук Г.Г. Український стрій. Львів: Апріорі, 2011. 316 с.
  • 16.       Шмагало Р.Т. Мистецька освіта України і сучасне народне мистецтво: складові взаємодії. Матеріали Все української наукової конференції: «Сучасне на родне мистецтво України: теорія і реальність». Львів: Українські технології, 2002. С. 16—19.
  • 17.       Баяновська М. Виховна роль мистецтва: парадигма життєвотворчості особистості. Вісник Закарпатського художнього інституту. 2014. Вип. 5. С. 165—168.
  • 18.       Романенко М.І. Філософія освіти: історія і сучасність. Дніпропетровськ: Промінь, 2001. 178 с.
  • 19.       Бех І.Д. Людське «Я» як самодетермінована сутність. Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем: Матеріали Першої Всеукраїнської наукової конференції. Житомир, 2003. С. 93—96.
  • 20.       Вознюк О.В. Нова парадигма моделювання та розвитку історико-педагогічного процесу. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 550 с.
  • 21.       Калитко А. Живописне вирішення академічної поста новки «Фігура людини в народному вбранні». Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 33. С. 104—113.
  • 22.       Farago C. Silent Moves: On Excluding the Ethnographic Subject from the Discourse of Art History. The Art of Art History: a Critical Anthology. Ed. by D. Preziosi. Oxford: University Press, 2002. P. 195—212.
  • 23.       Білий В. Робоча програма навчальної дисципліни живопис. Для студентів ІV курсу денної форми навчання. Косів, 2023. 17 c.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »