« 2025. № 3 (183)

Народознавчі зошити. 2025. № 3 (183). С. 521—528

УДК 792.83:793.3(=161.2):008]355.01

DOI https://doi.org/10.15407/

ХОРЕОГРАФІЧНІ РИТУАЛИ В  АВТОРСЬКИХ МОДЕЛЯХ ОСИПА СОРОХТЕЯ

БАБІЙ Надія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9572-791X
  • доктор мистецтвознавства, професор, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: nadiia.babii@pnu.edu.ua

ЯКИМЕЧКО Микола

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-3244-9451
  • заслужений діяч мистецтв України, доцент, Прикарпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: mykola.yakymechko@pnu.edu.ua

Анотація. Актуальність дослідження визначена аналізом рисунку «Аркан» Осипа Сорохтея у спільному дискурсивному полі із хореографічними ритуалами й творами українських та світових модерністів. Об’єктом дослідженняє мистецький дискурс навколо образу танцю, а предметом — інтерпретація топосу танцю у малій графіці О. Сорохтея. Звернена увага на рисунок «Аркан» (1916), виконаний митцем під час перебування в лавах Українських Січових стрільців на праці у військовій редакції Пресової кватири «Стрілецька кадра». Цей твір розглянуто в контексті культури модерну та у взаємозв’язку особистого досвіду війни автора та досвідів інших митців, які у різний час виразили спостереження за суспільними трансформаціями й ставленням до війни і смерті через тематизацію танцю. Застосовано історико-культурний й мистецтвознавчий методи для розгляду специфіки інтерпретації танцю в естетичних координатах мистецтва. Долучено компаративний аналіз, що базується на міжпредметних студіях, пошуках спільних універсалій в літературі, хореографії, драматургії, живописі, графіці, кіно. 

Ключові слова: Осип Сорохтей, топос танцю в мистецтві, танець смерті, культура модерну, війна.

Надійшла 8.05.2025

Список використаних джерел

  • 1. Рожак-Литвиненко К. Мистецьке угруповання Українських Січових Стрільців: художники, традиції, жанрові та стильові особливості творів. Дисертація кандидата мистецтвознавства. ЛНАМ, 2017.
  • 2. Лукань В. Усусуси Осипа Сорохтея. Краєзнавець Прикарпаття. 2018. № 32. С. 52—54.
  • 3. Mackenbach JP, Dreier RP. Dances of Death: macabre mirrors of an unequal society. Int J Public Health. 2012. № 57 (6). Р. 915—24. DOI: 10.1007/s00038-012-0381-x 
  • 4. Гальчук О. Ремінісценції танцю Саломеї і танцю смерті в авторських моделях літератури порубіжжя. Синоп сис: текст, контекст, медіа. 2021. № 27 (3). С. 128—135. URL: https://doi.org/10.28925/2311-259x. 2021.3. 12021
  • 5. Зубрицька М. Онтологізація смерті у творчості Василя Стефаника. Студії з інтегральної культурології. Thanatos. № 1. 1996. С. 21—24.
  • 6. Henri Matisse: The Dance. The Museum of Modern Art, MoMA Highlights. New York: The Museum of Modern Art. Revised 2004, originally published 1999. P. 69.
  • 7. Silver L. Pieter Bruegel. New York; London, 2011. Fig. 317.
  • 8. La Carmagnole (The Dance Around the Guillotine) [Зображення]. Б. д. URL: http://portlandartmuseum.us/mwebcgi/mweb.exe?request=record;id=24697;type=101.
  • 9. Нечиталюк І. Тілесність у проекті Олександра Довженка «Земля»: аспекти перформативності. Pogranicza w literaturze i kulturze. Kontekst wschodnioeuropejsk. Bibliotekarz podlaski. 2021. № 2. Р. 123—136.
  • 10. Турянський О. Поза межами болю: повість-поема; Син землі: роман; Оповідання. Київ: Дніпро, 1989. 336 с.
  • 11. Стрілецькі піснї і труби. Бб. [Іван Боберський]. Розповідь М. Гайворонського. Zbruc. 1916.URL:https://zbruc.eu/node/49038.
  • 12. Федорців Ф. Від видавництва. 1915. 15 грудня. Шля хи. Львів.
  • 13. Шандура О. Сальоме. На маргінесі Уайльдової драми (Замісць театрального огляду). 1915. 15 грудня. Шля хи. Львів. Ч. І. С. 11—14. 
  • 14. Ріпко О. Хресна дорога Осипа Сорохтея. Осип Сорохтей. 2008. С. 5—22. Львів: Кварт.
  • 14. Виставка творів художника-карикатуриста Осипа Йосафатовича Сорохтея», присвячена 80-річчю з дня народження. Проспект: укл. М.П. Фіголь. Івано-Франківськ: Обласне управління друку, 1971. 54 с.
  • 15. Осип Сорохтей. Каталог виставки. Упор. М. Фіголь. Івано-Франківська обласна організація Українського товариства охорони пам’яток історії та культури. Івано-Франківськ: Облполіграфвидав, 1990. 
  • 16. Осип-Роман Сорохтей: офіційний сайт видатного українського художника. URL: https://sorokhtei.org.ua
  • 17. Relief with dancing warriors. Rome, Vatican Museums, Pius-Clementine Museum, Room of the Muses, 66 (Roma, Musei Vaticani, Museo Pio-Clementino, Sala delle muse). Б. д. URL: https://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=5378
  • 18. Corvisier A. Les danses macabres. Paris: QUE SAIS JE, 1998. 128 р.
  • 19. Бодлер Ш. Поезії. Дніпро, 1989.
  • 20. Kasprowicz J. Salome. Б. д. URL: https://poezja.org/wz/Jan_Kasprowicz/23339/Salome
  • 21. В круговороті подій. 15 грудня 1915. Шляхи. Львів. Ч. 1. С. 33—36.
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »