« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1115—1125

УДК [398.34:398.4]:582.28]:140.8(=1:477.86/.87)”18/20″(091)

DOI https://doi.org/10.15407/

ТРАДИЦІЇ ЗБИРАННЯ ГРИБІВ НА БОЙКІВЩИНІ: ІСТОРИКО-ЕТНОГРАФІЧНИЙ АСПЕКТ

ЦУРКАН Мар’яна

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-4267-5157
  • кандидатка історичних наук, наукова співробітниця,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • відділ етнології сучасності,
  • проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: m_volowun@ukr.net

Анотація. Мета статті — висвітлити традиції збирання грибів на теренах Бойківщини, як складову традиційної культури та світоглядної моделі мешканців Карпатського регіону. На основі польових матеріалів, локальної лексики та наукових джерел відтворені уявлення про «грибне щастя», обрядові практики, прикмети та табу, властиві процесу грибозбирання. Проаналізовано сезонність збору грибів, повір’я, пов’язані зі знайденим першим грибом та символіку грибів у фольклорному середовищі бойків. Охарактеризовано основні способи обробки та зберігання грибів на зимовий період. З’ясовано, що традиційним методом зберігання грибів мешканцями Бойківського краю було сушіння. Представлено процес та значення збирання грибів як допоміжного господарського заняття, що інтегроване у календарний цикл, родинний побут і духовну культуру горян.

Об’єктом наукової розвідки є процес збирання грибів у традиційній культурі горян як складової господарського побуту та носій етнокультурних смислів, а предметом — народні уявлення, вірування, прикмети, ритуали та словесні маркери, пов’язані зі грибозбиранням у традиційному побуті бойків.

Джерельною базою статті є матеріали польових етнографічних досліджень, які зберігаються у фондах Архіву Інституту народознавства НАН України, опубліковані польові розсліди й наукові розвідки вчених ХІХ—ХХІ ст. Методологія дослідження ґрунтується на порівняльно-історичному та описовому методах, інтерпретативному підході, принципі наукової об’єктивності, систематизації та спостереженнях автора.

Ключові слова: Бойківщина, етнографія, збиральництво, гриби, вірування, світогляд, магія.

Надійшла 5.09.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Цуркан М. «Йа глип, а там гриб, йа приклак, а там пйат»: вірування, народні знання та прикмети, по в’язані зі збиранням грибів на теренах Бойківського краю. Матеріали І міжнародної науково-практичної конференції «Бойківщина: минуле, сучасність, перспективи» на пошану Володимира Гуркевича (27 травня 2025 р.). Самбір: Посвіт, 2025. С. 314—320.
  • 2.         Кирчів Р. Фізико-географічна характеристика. Бойківщина: історико-етнографічне дослідження. Київ: Наукова думка, 1983. С. 29—32.
  • 3.         Архів Інституту народознавства НАНУ (далі — Архів ІН НАНУ). Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 209. Гонтар Т.О. Польові матеріали про одяг та народне харчування у Львівській, Закарпатській та Івано-Франківській областях (3 зошити). 1972. Зошит 2. Арк. 1—46 зв.
  • 4.         Главацька Л. Збиральництво як допоміжний вид господарської діяльності населення Східної Бойківщини. Цифровий депозитарій Українського державного уні верситету ім. Михайла Драгоманова. 2016. № 9. С. 268—277. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/ 123456789/11974 (дата звернення: 28.10.2024).
  • 5.         Гнатюк В. Народна пожива Бойківщини. Науковий збірник, присьвячений професорови Михайлови Грушевському учениками й прихильниками з нагоди його десятилїтньої працї в Галичинї (1894—1904). Львів: З друкарні Наукового товариства імени Шевченка, 1906. С. 576—594. URL: https://docs.google.com/viewer?url=https://shron3.chtyvo.org.ua/Hnatiuk_Volodymyr/Narodna_pozhyva_na_Boikivschyni.pdf (дата звернення: 15.07.2025).
  • 6.         Стубан Ф. Бойківські танці — «Гриби». Літопис Бойківщини. 1981. Ч. 2/34 (45). Липень; Грудень. С. 51—56.
  • 7.         Стубан Ф. Бойківські гриби. Літопис Бойківщини. 1981. Ч. 2/34 (45). Липень; Грудень. С. 48—51.
  • 8.         Гром Г. Нагуєвичі. Дрогобич: Відродження, 2002. 288 с.
  • 9.         Франко І. Знадоби до статистики України. І. Лісові шкоди і кара в с. Нагуєвичах. Зібрання творів: у 50-ти т. Київ: Наукова думка, 1984. Т. 44. Кн. І. С. 82—85. URL: http://search.nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P0)2=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0010872 (дата звернення: 20.07.2025).
  • 10.       Кобільник В. Матеріяльна культура села Жукотин, турчанського повіту. Літопис Бойківщини. Самбір, 1936. Ч. 7. С. 15—66.
  • 11.       Гнатюк В. Народня пожива і спосіб її приправи на східній Галичинї. Материяли до українсько-руської етнольоґії. Львів: З друкарні Наукового товариства ім. Шевченка, 1899. Т. 1. С. 96—110.
  • 12.       Ковалів С. Гриби. Літературна Бойківщина. Антологія. Філадельфія, 1969. С. 51—58. URL: https://diasporiana.org.ua/miscellaneous/19687-literaturna-boykivshhina/ (дата звернення: 25.03.2025).
  • 13.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 214. Гонтар Т.О. Польові матеріали про народне харчування у сс. Гнила, Бітля Турківського району, Львівської обл. 1974. Зошит 2. Арк. 1—22 зв.
  • 14.       Зубрицький М. Село Кіндратів (Турецького повіту). Житє і слово, вісник з літератури, істори і фольклору. Львів: З друкарні Інститута Ставропігійського, 1895. Т. IV. С. 104—112, 216—230. URL: http://labs.lnu.edu.ua/folklore-studies/wp-content/uploads/sites/3/2016/02/Zhytje_i_slovo_Lviv,1895_tom4.pdf (дата звернення: 24.03.2025).
  • 15.       Онишкевич М. Словник бойківських говірок: у 2-х т. Т. 2. Київ, 1984. 387 с.
  • 16.       Чичула А. Народна пожива у Дрогобицькім повітії. Матеріяли до української етнольоґії. Львів: З друкарні Наукового товариства ім. Шевченка, 1918. Т. 18. С. 12—31. URL: https://dlib.kiev.ua/items/show/590#?c=0&m=0&s=0&cv=0 (дата звернення: 25.03.2025).
  • 17.       URL: http://chytanka.com.ua/static/663.ukr.html (да та звернення: 20.03.2025).
  • 18.       Онишкевич М. Словник бойківських говірок: у 2-х т. Т. 1. Київ, 1984. 463 с.
  • 19.       Фальковскі Я. Село Волосате ліського повіту. Літопис Бойківщини. Самбір, 1935. Ч. 5. С. 14—28.
  • 20.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 212. Гонтар Т.О. Польові матеріали про одяг, народне харчування (Івано-Франківська, Львівська, Чернівецька  обл.). 1973. Арк. 1 81 зв.
  • 21.       Дмитренко А. Жіночі трудові спеціалізації: зби раль ництво. Народна культура українців: життєвий цикл людини. Історико-етнологічне дослідження: у 5-ти т. За ред. Марини Гримич: Зрілість. Жіноцтво. Жіноча субкультура. Київ: Дуліби, 2012. Т. 3. С. 20—51.
  • 22.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 209. Гонтар Т.О. Польові матеріали про одяг та народне харчування у Львівській, Закарпатській та Івано-Франківській областях (3-и зошити). 1972. Зошит 1. Арк. 1— 47 зв.
  • 23.       Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 213. Гонтар Т.О. Польові матеріали про народне харчування (Львівська та Івано-Франківська області). 1974. Арк. 1— 83 зв.
  • 24.       Гонтар Т.О. Харчування. Бойківщина: історико-ет нографічне дослідження. Київ: Наукова думка, 1983. С. 149—155.
  • 25.       Франко І. Людові вірування на Підгірю. (На матеріалах с. Нагуєвичі, м. Дрогобич, м. Коломия, деяких сіл Дрогобицького та Стрийського повітів). Етноґрафічний збірник. Львів: З друкарні Наукового товариства імени Шевченка, 1898. Т. 5. С.160—208.
  • 26.       Колесса Ф. Людові вірування на Підгірю. В с. Ходовичах Стрийського повіту. Етноґрафічний збірник. Львів: З друкарні Наукового Товариства імени Шевченка, 1898. Т. 5. С. 76—98.
  • 27.       Етнографічний образ сучасної України. Корпус експедиційних фольклорно-етнографічних матеріалів. Т. 6. Календарна обрядовість. Голов. ред. Г. Скрипник. НАН України. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2016. 400 с.
  • 28.       Турянська М. Бойківські звичаї з Різдвяних свят, Нового року й Йордану (Тернова Вижня, повіт Турка). Літопис Бойківщини. Самбір, 1934. Ч. 3. С. 23—27.
  • 29.       Серебрякова О. Святвечірня магія «збирання грибів» (на польових матеріалах Бойківщини). Карпати: людина, етнос, цивілізація. Івано-Франківськ, 2024. Вип. 10. С. 209—218.
  • 30.       Громова Н. Святий вечір в сучасному бойківському селі. Етнічна історія народів Європи. Київ, 2006. Вип. 21. С. 89 — 96. URL: http://ethnic.history.univ.kiev.ua/data/2006/21/articles/15.pdf (дата звернення: 25.03.2025).
  • 31.       URL: https://nashe.com.ua/song/22221 (дата звернення: 27.03.2025).
  • 32.       Жайворонок В. Знаки української етнокультури: словник-довідник. НАН України; Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні. Київ: Довіра, 2006. 703 с.
  • 33.       URL: http://8next.com/rizdvo/9586-prikmeti.htm (дата звернення: 27.03.2025).
  • 34.       URL: https://www.rbc.ua/rus/news/gribi-ki-peredba chayut-maybutne-prikmeti-1756136393.html (Last accessed: 27.03.2025).
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »