« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1379—1388

УДК 7.072.4:7.046.3(477.83-25)”16/19″:069.4

DOI https://doi.org/10.15407/

ІКОНИ З ЦЕРКВИ АРХАНГЕЛА МИХАЇЛА В ПЕРЕГРИМЦІ: ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ І ПИТАННЯ АТРИБУЦІЇ

ГОРДА-ЦИБКО Ольга

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0005-4422-0966
  • кандидатка історичних наук, завідувачка,
  • Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • відділ давнього мистецтва,
  • проспект Свободи, 20, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: olha.horda@nml.com.ua

Анотація. Метою дослідження є аналіз комплексу іконописних творів із колекції Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького (далі — НМЛ), що походять із церкви Архангела Михаїла в Перегримці, в контексті історії храму, реконструкції його мистецького оформлення, систематизації та уточнення атрибуції розпорошених пам’яток. Особливу увагу зосереджено на неопублікованих творах, які належать до загального великого комплексу, частково вже впровадженого в науковий обіг, а також на аналізі історичних обставин, що спричинили роззосередження пам’яток. Хронологічні межі дослідження охоплюють період від кінця XVI ст. до другої половини XIX ст.

Головним завданням дослідження стало вивчення чисельної групи пам’яток, які походять із однієї церкви, проте різняться за часом створення та за мистецькими осередками. У процесі дослідження виникла необхідність оновити атрибуцію цих об’єктів, адже через різноманітні історичні обставини було втрачено ключові ідентифікаційні дані. Постала потреба уточнити атрибуцію, зокрема встановити датування, авторство, походження та сучасні місця збереження зазначених творів.

 Методологія дослідження ґрунтується на історично-генетичному методі та на методі історичної реконструкції; також застосовано методи аналізу, систематизації та атрибуції творів сакрального мистецтва.

Ключові слова: ікона, стилістика ікон, предмети церковного вжитку, Археологічно-бібліографічна виставка 1888—1889 рр., маляр Іван Гировський, отці Іван, Тит і Мар’ян Мишковські, с. Перегримка.

Надійшла 30.08.2025

Список використаних джерел

  • 1. Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średnio-wieczu. T. V: Małіopolska — województwo kra-kowskie. Сz. III. Red. F. Sikora. Wrocław; Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1990. S. 949.
  • 2. Шематизм Греко-Католицкого Духовеньства Апос-тольскої Адміністрації Лемковщини. Львів: Накладом Апостольскої Адміністрації Лемковщини, 1936. Вид. ІІ. Стемфорд; Коннектікат, 1970. С. 68.
  • 3. Kullmann Katarzyna Maria. Pielgrzymka — miejscowość moich przodków (Warszawa, 2018). URL: http://www.pro-tempus.pl/pt_files/portfolio/dodatki/felieton/strona.html.
  • 4. Giemza J. Cerkwie i ikony Łemkowszczyzny. Rzeszów: Libra, 2016. 656 s.
  • 5. Відозва інституту з закликом взяти участь у підготовці бібліографічно-археологічної виставки 1888 р. ЦДІА України у Львові (Центральний державний історичний архів України, м. Львів). Ф. 129 (Ставропігійський інститут у Львові). Оп. 2. Спр. 743. Арк. 1—12.
  • 6. Giemza J. Ikony ХVI i ХVIІ wieku w zbiorach Muzeum-Zamku w Łańcucie. Zachodnioukraińska sztuka cerkiewna. Red. Jarosław Giemza. Dzieła — Twórcz — Ośrodki — Techniki. Materiały z Międzynarodowy konferencji naukowej (Łańcut 10—11 maja 2003). Łańcut, 2003. S. 17—52.
  • 7. Giemza J. Ikony ХV—ХVІ wieku w zbiorach Muzeum-Zamku w Łańcucie. Zachodnioukraińska sztuka cerkiewna. Red. Jarosław Giemza. Cz. 2. Materiały z Międzynarodowy konferencji naukowej (Łańcut — Kotań 17—18 kwietnia 2004). Łańcut, 2004. S. 17—56.
  • 8. Giemza J. O sztuce sakralnej Przemyskiej eparchii. Słowem i obrazem. Łańcut, 2006. 167 s.
  • 9. Александрович В. Образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво. Історія української культури: у 5 т. Т. 2: Українська культура XIII — першої половини XVII століть. Київ: Наукова думка, 2001. С. 654—701.
  • 10. Sokołowski M. Sztuka cerkiewna na Rusi і na Bukowinie (Wystawa Stauropigialna we Lwowe z r. 1888/9). Kwartalnik historyczny. T. III. Lwów: Towarzystwo Histo-ryczne, 1889. S. 619—657.
  • 11. Unter Deinen Schutz… Ikonen vom 15. bis 18. Jahrhundert aus den polnischen Karpaten: der Katalog. Hrsg. M. Marcinowska. Nowy Sącz, 2006.
  • 12. Описъ Музея Ставропигійскаго Института во Льво-вѣ. По порученію Совѣта составилъ И.С. Свѣнциц-кій. Львовъ: Типографія Ставропигій-скаго Института, 1908. 248 c.
  • 13. Szaraniewicz I. Katalog archeologiczno-bibliograficznej wystawy Instytutu Stauropigiańskiego we Lwowie, otwartej dnia 10. października r. 1888, a mającej się zamknąć dnia 12. stycznia r. 1889. n. st. Lwów: Instytut Stauropigiański, 1888. 117 s.
  • 14. Giemza J. Malowidła ścienne jako element wystroju drewnianych cerkwi w XVII wieku. Sztuka cerkiewna w diecezji Przemyskiej. Materiaіy z Międzynarodowy kon-ferencji naukowej 25—26 marca 1995 roku. Łańcut: Muzeum-Zamek w Łańсucie, 1999. S. 89—150.
  • 15. Листування з установами і приватними особами про придбання музейних експонатів. ЦДІА України у Львові. Ф. 129. Оп. 2. Спр. 751. Арк. 12.
  • 16. Шараневич И. Отчетъ изъ Археологическо-библіо-гра-фической выставки въ Ставропигійскомъ инсти-тутѣ открытой 28 сент. (10 окт.) 1888 г., закрытой 16 (28) фебр. 1889 г. и опись фотографически снятыхъ предметовъ изъ той же выставки. Львовъ: Ставропигийській Ин-тъ, 1889. 99 с.: LX табл.
  • 17. Археологическо-библіографическая выставка Ставро-пи-гійского Института. Червоная Русь. Львовъ, 1888. 15 (27) декабря. № 145. С. 1.
  • 18. Winnicka K. Przewodnik po ekspozycji sztuki cerkiewnej w Muzeum Historycznym w Sanoku. Sanok, 2007. 79 s.
  • 19. Sarna Wі. Opis powiatu Jasielskiego. Jasło, 1908. 760 s.
Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »