« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). 1462—1473

УДК 398.33/.431(477.87)

DOI https://doi.org/10.15407/

ТРАДИЦІЙНІ УЯВЛЕННЯ ДОЛИНЯН ЗАКАРПАТТЯ ПРО ДОМОВИКА: КАЛЕНДАРНО-ПОБУТОВА ОБРЯДОВІСТЬ

РЕЙТІЙ Галина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7027-6668
  • аспірантка, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»,
  • кафедра археології, етнології та культурології;
  • старша наукова співробітниця,
  • Комунальний заклад «Закарпатський музей народної
  • архітектури та побуту» Закарпатської обласної ради,
  • відділ науково-освітньої роботи,
  • вул. Капітульна, 33а, 88000, м. Ужгород, Україна,
  • Контакти: e-mail: halyna.reitii@uzhnu.edu.ua

Анотація. Демонологічні вірування та уявлення є невід’ємним складником духовної культури народу, тож регіональна специфіка викликає значний науковий інтерес. У цьому розсліді розглядається образ домовика в народних уявленнях долинян Закарпаття. Об’єктом дослідження є традиційна демонологія долинян Закарпаття, а предметом — уявлення, пов’язані з домовиком, їхні календарні та побутові вияви, а також локальні особливості в контексті загальнослов’янських рис. Мета статті — систематичне виявлення та аналіз функцій, зовнішніх характеристик, просторового розташування та ритуальних практик, пов’язаних з міфологічним персонажем.

Методологія базується на принципі історизму, методі польового спостереження, типологічного, структурно-функціонального та компаративного методів. Джерельною базою став польовий матеріал, зібраний авторкою під час етнографічних експедицій в локально-територіальних зонах розселення долинян, а також архівні матеріали.

У тексті комплексно розкривається різноаспектний образ домовика, його амбівалентність та зв’язок з архаїчними уявленнями про культ предків та анімізму. Проаналізовані локальні номінації, описані візуальні та трансформаційні характеристики демонологічної фігури, її нішу в просторі (житлова зона, подвір’я), а також захисні, господарські та негативні функції.

Ключові слова: домовик, демонологія, календарні обряди, побутові звичаї, апотропеї, долиняни Закарпаття.

Надійшла 15.10.2025

Список використаних джерел

  • 1. Архів Лабораторії етнології, фольклористики та культурології ім. М.П. Тиводара ДВНЗ «УжНУ» (Архів ЛЕФК «УжНУ»). Ф. III. Оп. 4. Од. зб. 6. Арк. 1—9.
  • 2. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. III. Оп. 12. Од. зб. 34. Арк. 1—36.
  • 3. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. IV. Оп. 15. Од. зб. 2. Арк. 1—56.
  • 4. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. V. Оп. 13. Од. зб. 4. Арк. 1—25.
  • 5. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. V. Оп. 14. Од. зб. 5. Арк. 1—71.
  • 6. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. VII. Оп. 8. Од. зб. 2. Арк. 1—120.
  • 7. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. VII. Оп. 16. Од. зб. 2. Арк. 1—34.
  • 8. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. Х. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 1—67.
  • 9. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 4—9.
  • 10. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 8. Од. зб.`3. Арк. 1—35.
  • 11. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 13. Од. зб. 4.
  • 12. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 18. Од. зб. 1. Арк. 1—56.
  • 13. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 19. Од. зб. 1. Арк. 1—76.
  • 14. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІ. Оп. 2. Од. зб. 4. Арк. 1—59.
  • 15. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІ. Оп. 14. Од. зб. 1. Арк. 1—45.
  • 16. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 6. Од. зб. 4. Арк. 1—17.
  • 17. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 7. Од. зб. 2.
  • 18. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 11. Од. зб. 3. Арк. 1—15.
  • 19. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 11. Од. зб. 9. Арк. 1—24.
  • 20. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 12. Од. зб. 2. Арк. 1—46.
  • 21. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 13. Од. зб. 3. Арк. 1—12.
  • 22. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 14. Од. зб. 1. Арк. 1—19.
  • 23. Фонди КЗ «Закарпатський музей народної архітектури та побуту» ЗОР (Фонди ЗМНАП). 15579/1591. Басараб Я. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних в населених пунктах Ужгородського та Перечинського р-нів Закарпатської обл. 29 червня—19 липня 2015 р. 39 арк.
  • 24. Фонди ЗМНАП. 15579/1591. Козар В. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних в населених пунктах Ужгородського та Перечинського р-нів Закарпатської обл. 29 червня—19 липня 2015 р. 24 арк.
  • 25. Фонди ЗМНАП. 15593/1605. Лутак В. Збірка матеріалів із етнографічної практики, зібраних у с. Крайня Мартинка Іршавського р-ну Закарпатської обл. 29 червня—19 липня 2016 р. 17 арк.
  • 26. Фонди ЗМНАП. 16114/1776. Рейтій Г. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського та Мукачівського р-нів Закарпатської обл. 2 липня—17 серпня 2018 р. 110 арк.
  • 27. Фонди ЗМНАП. 16120/1782. Король В. Матеріали етнографічного дослідження з теми «Народна демонологія та народна магія», зібрані у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2—23 липня 2019 р. 75 арк.
  • 28. Фонди ЗМНАП. 16121/1783. Керечанин З. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2 липня—14 серпня 2018 р. 89 арк.
  • 29. Фонди ЗМНАП. 16122/1784. Данко І. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2—22 липня 2018 р. 66 арк.
  • 30. Фонди ЗМНАП. 16123/1785. Сокач М. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2—22 липня 2018 р. 107 арк.
  • 31. Фонди ЗМНАП. 16596/1983. Станинець А. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Демонологія і народна медицина», зібраних у населених пунктах Мукачівського та Хустського р-нів Закарпатської обл. 1—21 липня 2019 р. 59 арк.
  • 32. Фонди ЗМНАП. 16597/1984. Гогерчак Т. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Мукачівського р-ну Закарпатської обл. 1—21 липня 2019 р. 76 арк.
  • 33. Фонди ЗМНАП. 16601/1988. Рейтій Г. Матеріали етнографічного дослідження з теми «Народна демонологія та народна магія», зібрані у населених пунктах Мукачівського р-ну Закарпатської обл. 1—15 липня 2019 р. 66 арк.
  • 34. Фонди ЗМНАП. Рейтій Г. Матеріали етнографічного дослідження з теми «Народна демонологія та народна магія», зібрані у населених пунктах Хустського р-ну Закарпатської обл. 14—19 липня 2019 р. 56 арк.
  • 35. Назаренко М. Тілько істинна правда. З українських повір’їв. Львів: Видавництво Старого Лева, 2025. 504 с.
  • 36. Свѣтлик П. Народнѣ повѣря, ворожки, примовки и обычаѣ села Имстичева, — Бер. Верховина. Подкарпатска Русь. Ужгород, 1929. Рочник VI. Ч. 6. С. 144—146.
  • 37. Ф. П. Демоны въ народномъ вѣрованіи. ІІІ. Чортъ и домовой. Русское слово. Ужгородъ, 1940. № 13. 20 октября. С. 5.
  • 38. Ф. П. Демоны въ народномъ вѣрованіи. ІІІ. Чортъ и домовой. Русское слово. 1940. № 14. 23 октября. С. 5.
  • 39. Ф. П. Демоны въ народномъ вѣрованіи. ІІІ. Чортъ и домовой. Русское слово. 1940. № 15. 27 октября. С. 5.
  • 40. Ф. П. Жертва в народном вѣрованю. Литературна недѣля. Унгваръ, 1943. Рочник ІІІ. Ч. 12. С. 138—140.
  • 41. Ф. П. Повночь и полудне въ нар. вѣрованю. Литературна недѣля. Ужгородъ, 1942. Рочник IІ. Ч. 22. С. 231—233.
  • 42. Ф. П. Яйце в народномъ вѣрованю. Литературна недѣля. Унгварь, 1942. Рочник ІІ. Ч. 4. С. 259—261.
  • 43. Войтович Н. Народна демонологія Бойківщини. Львів: СПОЛОМ, 2015. 228 с.
  • 44. Галайчук В. Традиційні демонологічні уявлення українців про домашніх духів: дис. … докт. іст. наук: 07.00.05 «Етнологія». — Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України; Інститут народознавства НАН України, 2021. 528 с.
  • 45. Галайчук В. Традиційні уявлення про домовика на історико-етнографічній Волині. Вісник Львівського університету. Серія історична. 2013. Вип. 48. С. 343—382.
  • 46. Гнатюк В. Знадоби до галицько-руської демонольогії. Етнографічний збірник. Львів, 1904. Т. XV. 272 с.
  • 47. Ґейштор А. Слов’янська міфологія. Київ: Кліо, 2014. 416 с.
  • 48. Король В.В. Народна демонологія гуцулів Закарпаття: дис. … канд. іст. наук: 07.00.05 «Етнологія». Ужгород; Львів: Інститут українознавства ім. І. Кри-п’якевича НАН України; Інститут народознавства НАН України, 2019. 274 с.
  • 49. Красиков М. З народної демонології закарпатців: нечистий (за експедиційними матеріалами). Матеріали до української етнології: щорічник. Збірник наукових праць. Вип. 18 (21). Київ, 2019. С. 80—94.
  • 50. Кривенко А.О. Календарний пласт волинської демонології: світоглядні та обрядові прояви: дис. … канд. іст. наук (докт. філософії): 07.00.05 «Етнологія». Львів: Інститут народознавства НАН України; Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2017. 274 с.
  • 51. Кривенко А. Народна демонологія Волині: календарно-обрядовий контекст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. 280 с.
  • 52. Ясинская М. Мифологический персонаж škratу словенцев Надижской и Терской долин: мифологизация душ нечистых покойников в фольклоре и верованиях итальянско-словенского пограничья. Studia mythologica Slavica. Letn. 27.Ljubljana: Cicero Begunje d. o. o., 2024. S. 85—100. DOI: https://doi.org/10.3986/SMS20242707
  • 53. Čeněk Z. Skřítek v lidovém podání staročeském. Praha: Nakladatelé F. Šimáček Knihtiskárna, 1891. 44 s.
  • 54. Joseph L. Conrad. Male Mythological Beings Among the South Slavs. FOLKLORICA — Journal of the Slavic, East European, and Eurasian Folklore Association. Vol. 6. No. 1. 2001. P. 3—9. DOI: https://doi.org/ 10.17161/folklorica.v6i1.3699
  • 55. Máchal J. Bájeslovi Slovanské. Praha, 1907. 176 s.
  • 56. Antonescu R. Dicționar de Simboluri și Credințe Tra-di-ționale Românești. URL: https://cimec.ro/Etnogra-fie/An-to-nescu—dictionar/Antonescu—Romulus—Dicti-onar—Simboluri—Credinte—Traditionale—Ro-manesti.pdf (останній візит: 24.09.2025).
  • 57. Тиводар М.П. Етнографія Закарпаття: історико-етнографічний нарис. Ужгород: Ґражда, 2011. 416 с.
  • 58. Сілецький Р. «Вхіщини»: народні новосільні звичаї, обряди та повір’я на Волині (За польовими етнографічними матеріалами початку ХХІ ст.). Народознавчі зошити. 2015. № 5. С. 1215—1227.
  • 59. Українська демонологія. Київ: Стилет і стилос, 2023. 168 с.
  • 60. Колесса Ф. Вірування про душу й загробне життя в українській похоронній і поминальній обрядності. Записки Наукового Товариства імені Шевченка. Львів, 2001. Т. ССХLІІ: Праці Секції етнографії і фольклористики. С. 7—82.
  • 61. Гощіцька Т. Обрядодії в процесі спорудження житла (на основі польових матеріалів зібраних на бойківсько-підгір’янському пограниччі). Наука. Релігія. Суспільство. 2010. № 2. С. 8—12.
  • 62. Ніколаєва А. Система символічного захисту у повсякденному житті українців Полісся (кінець XIX — початок XX ст.). Дрогобич: Коло, 2023. 284 с.
  • 63. Zsurek A. A marmarosmegyei «Nagy-Ag» völgy ruthén népének hiedelmeiből. Ethnographia. Budapest: A Magyarorszagi Néprajzi Társaság Kiadása, 1895. VI. évF. 5—6. szám. Old. 436—440.
  • 64. емченко А.І. Культурно-міфологічна семантика числа дев’ять (на матеріалі замовлянь). Український селянин. 2012. Вип. 13. С. 72—74.
  • 65. Profantová N., Profant M. Encyklopedie slovanských bohů a mýtů. Praha: Libri, 2000. 259 s.
  • 66. Буйських Ю. Домовик у традиційних віруваннях ук-раїн-ців: по-ходження образу. Етнічна історія народів Європи: збірник наукових праць. 2008. Т. 26. С. 120—127.
Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »