« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1533—1543

УДК: 379.8:792(477)

DOI https://doi.org/10.15407/

ФУНКЦІЇ, ЗАВДАННЯ ТА СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ МЕНЕДЖМЕНТУ ІНКЛЮЗИВНОГО ТЕАТРУ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-ФУНКЦІОНАЛЬНІ МОДЕЛІ

КОСОВИЧ Тарас

  • мистецтвознавець, керівник, філія «Інклюзивний театр
  • “Ілюзія” БО «Благодійний фонд “Життя, як чудо”»,
  • бул. Лесі Українки 25/4, м. Коломия, Україна,
  • Контакти: e-mall: berkut2112@gmail.com; e-mall: inclusive.theater.ua@gmail.com

Анотація. Мета статті — розробити концептуальну модель менеджменту інклюзивного театру шляхом системного аналізу його функцій, завдань та світових тенденцій із урахуванням специфіки українського контексту. Дослідження заповнює концептуальну прогалину в розумінні менеджменту інклюзивного театру як окремого різновиду соціокультурного менеджменту, особливо в умовах обмежених ресурсів та інституційної підтримки, від чого набуває ознак актуальності. Завдання дослідження: 1) сформувати теоретичний базис дослідження на основі інтеграції disability studies, теорій організаційного менеджменту та концепцій партиципаторності; 2) визначити та систематизувати специфічні функції менеджменту інклюзивного театру, що відрізняють його від традиційного театрального менеджменту; 3) провести компаративний аналіз світових організаційних моделей інклюзивного театру та виокремити зразкові (exemplary) та орієнтовні (benchmark) практики; 4) проаналізувати на прикладі театру «Ілюзія» особливості адаптації міжнародних підходів до українського соціокультурного контексту, виявивши основні виклики та обмеження.

Методологія базується на триангуляції підходів: системний аналіз для ідентифікації функцій, компаративний аналіз міжнародних моделей за критеріями рівня інклюзії, моделі фінансування, партиципаторного управління та масштабу соціального впливу, а також кейс-стаді українського театру «Ілюзія» (2022—2024).

Ключові слова: інклюзивний театр, менеджмент, disa-bility studies, організаційні моделі, компаративний аналіз, театр «Ілюзія», Україна, партиципаторне управління, культурна доступність.

Надійшла 15.10.2025

Список використаних джерел

  • 1. Arnstein S.R. A Ladder of Citizen Participation. Journal of the American Institute of Planners. 1969. Vol. 35. № 4. P. 216—224.
  • 2. Cornwall A. Unpacking «Participation»: models, meanings and practices. Community Development Journal. 2008. Vol. 43. № 3. P. 269—283.
  • 3. UNESCO. Global Report on Culture 2030. Paris: UNESCO Publishing, 2023.
  • 4. Гололобов С.М. Культурна дипломатія як складова дер-жавної політики в сфері культури на сучасному етапі українського державотворення. Публічне управ-ління та регіональний розвиток. 2022. № 18. С. 1057—1078.
  • 5. Oliver M. The Politics of Disablement. London: Mac-millan, 1990. 152 p.
  • 6. Young S. The minority body: a theory of disability. New York: Teachers College Press, 2021. 192 p.
  • 7. Конвенція про права осіб з інвалідністю: ратифікована Законом України від 16.12.2009. № 1767-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#- Text (дата звернення: 29.09.2025).
  • 8. Інклюзивна програма УКФ «Стійкість суспільства через культуру». Громадський Простір. URL: https://www.prostir.ua/?grants=inklyuzyvna-prohrama-ukf-stijkist-suspilstva-cherez-kulturu (дата звернення: 29.09.2025).
  • 9. Коваленко Є.Я. Культура і мистецтво управління як основа сучасної філософії менеджменту. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. Київ, 2017. № 3. С. 56—61.
  • 10. Sandahl C., Auslander P. Bodies in Commotion: Disa-bility and Performance. Ann Arbor: University of Mi-chi-gan Press, 2005. 288 p.
  • 11. Bardach E. The extrapolation problem: How can we learn from the experience of others? Journal of Policy Analysis and Management. 2004. Vol. 23. № 2. P. 205—220.
  • 12. Camp R.C. Benchmarking: The Search for Industry Best Practices That Lead to Superior Performance. Milwaukee: ASQC Press, 1989. 312 p.
  • 13. Lijphart A. Comparative Politics and the Comparative Method. American Political Science Review. 1971. Vol. 65. № 3. P. 682—693.
  • 14. Ragin C.C. The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative Strategies. Berkeley: University of California Press, 1987. 185 p.
  • 15. Gerring J. Case Study Research: Principles and Practices. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 352 p.
  • 16. Kuppers P. Disability and Contemporary Performance: Bodies on Edge. New York: Routledge, 2003. 256 p.
  • 17. Світло з-за куліс. Перший ескіз вистави «Ми ще повернемось» на сцені Коломийського драмтеатру. Тарас Косович. Дзеркало Медіа. URL: https://dzerkalo.media/news/svitlo-z-za-kulis-pershiy-eskiz-vistavi-mi-sche-povernemos-na-stseni-kolomiyskogo-dramteatru (дата звернення: 15.07.2025).
  • 18. Lewis V. Beyond Victims and Villains: Contemporary Plays by Disabled Playwrights. New York: Theatre Communications Group, 2006. 384 p.
  • 19. Колупаєва А.А. Організаційно-педагогічні умови інтегрування дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітній простір. Дефектологія. 2003. № 4. С. 10—12.
  • 20. Graeae Theatre Company. Official Website. URL: https://graeae.org (дата звернення: 15.11.2024).
  • 21. Bundesministerium für Arbeit und Soziales. URL: https://www.gesetze-im-internet.de/sgb_9_2018/ __154.html (дата звернення: 15.11.2024)
  • 22. RambaZamba Theater. 2025. Official Site. URL: https://ram-bazamba-theater.de/ (дата звернення: 15.07. 2025).
  • 23. Boal A. Theatre of the Oppressed. London: Pluto Press, 2000. 208 p. URL: https://books.google.com.ua/books? id=1tSuQgAACAAJ (дата звернення: 15.11.2024).
  • 24. Nordic Council of Ministers. Culture and Health in the Nordic Countries. Copenhagen: Nordic Council of Minis-ters, 2021. 142 p. URL: https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1560387/FULLTEXT01.pdf (дата звернення: 15.11.2024).
  • 25. Siebers T. Disability Aesthetics. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2010. 216 p.
  • 26. Back to Back Theatre. Official Website. Geelong, Austra-lia. URL: https://backtobacktheatre.com (дата звернення: 15.11.2024).
  • 27. Teatr 21 Foundation. Inclusive Theatre Practice. URL: https://teatr21.pl (дата звернення: 15.07.2025).
  • 28. Ramps on the Moon. Official Website. UK. URL: https://www.rampsonthemoon.co.uk (дата звернення: 15.11.2024).
  • 29. Вєдєнєєв Д.В., Копієвська О.Р. Гібридні загрози як об'єкт освітніх практик в культурно-мистецькій сфері України. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 3—11.
  • 30. Інклюзивний театр «Ілюзія» представив коломиянам святкову містерію «Якось перед Різдвом». Ірина Королець. Дзеркало Медіа. 21.12.2023. URL: https://dzerkalo.media/news/inklyuzivniy-teatr-ilyuziya-predstaviv-kolomiyanam-svyatkovu-misteriyu-yakos-pered-rizdvom (дата звернення: 15.07.2025).
  • 31. Закон України «Про культуру» від 14 грудня 2010 року № 2778-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 24. Ст. 168.
  • 32. Watson N. Disability, employment and the labour market: a review of theoretical perspectives and empirical evidence. Disability & Society. 2020. Vol. 35. № 10. P. 1593—1615.
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »