« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1580—1591

УДК 7.041.3+611.9]:[111.852:22/24](5-11)

DOI https://doi.org/10.15407/

ПЕРЕТИН МЕДІУМІВ: ЕСТЕТИКА ТА АНАТОМІЧНА ТАЇНА ЛЮДСЬКОГО ТІЛА У СХІДНОМУ МИСТЕЦТВІ

МЕЛЬНИЧУК Анастасія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9930-1652
  • викладачка пластичної анатомії, старша викладачка,
  • Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури,
  • кафедра цифрового візуального мистецтва,
  • вул. Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: a.melnychuk@naoma.edu

ГУАНЬЮЙ Цао

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0008-9820-6635
  • викладач живопису, доцент, професор,
  • Цюаньчжоуський інститут інформаційного інжинірингу, КНР,
  • Контакти: e-mail: 2252377840@qq.com

Анотація. Метою дослідження є історико-культурний аналіз далекосхідної естетики, яка, своєю чергою, мала певний вплив на реалізацію тілесності в далекосхідних релігійних практиках і образотворчому мистецтві. Методологія дослідження базується на застосуванні низки теоретичних принципів: історико-логічному, системності, комплексності та всебічності, об'єктивності. Актуальність дослідження зумовлена зростанням інтересу до культурних традицій Сходу, які сьогодні суттєво впливають на сучасну естетичну думку, мистецтво та філософію. У глобалізованому світі, де відбувається активне переосмислення понять духовності, тілесності та гармонії, далекосхідна естетика постає як унікальне джерело синтезу релігійних, філософських і художніх ідей.

У ході роботи над дослідженням були зроблені наступні висновки: вперше в українській науці був здійснений синтез аналізу естетики, притаманної Далекому Сходу із мистецтвознавчим аналізом, фокусом якого було образотворче мистецтво Далекого Сходу, засноване в лоні даосизму і буддизму.

Ключові слова: Далекий Схід, естетика, пластична анатомія, тіло, тілесність, образотворче мистецтво, історія культури Давнього Китаю, даосизм, буддизм.

Надійшла 4.11.2025

Список використаних джерел

  • 1. Ebrey P. The Cambridge Illustrated History of China. Cambridge University Press, 2010. 42 p.
  • 2. Jung G.J. The I Ching: or book of Changes. Law Book Co of Australasia, 2019.
  • 3. Srinivasan D. Many Heads, Arms, and Eyes: Origin, Meaning, and Form of Multiplicity in Indian Art. BRILL, 1997.
  • 4. Jinxiang Q. On the one hand, ancient Chinese aesthetics adopts the method of «observing all things» and «knowing how to act with caution». Expressed in the symbolic form of human body symbols. Literary review. 2003. № 3 (7). Pp. 7—10.
  • 5. Yunzhong, С. (2013). Gestalt theory of «heterogeneous and isomorphic» and the aesthetic phenomenon of calligraphy. 360.doc.com URL: http://www.360doc.com/content/13/0105/10/1720781_258301208.shtml
  • 6. Harrison V.S. Eastern Philosophy: The Basics. Rout-ledge, 2012.
  • 7. Kraft K.L. Inner Peace, World Peace: Essays on Bud-dhism and Nonviolence. SUNY Series in Buddhist Stu-dies. Albany: State University of New York PressKraft, 1992.
  • 8. Hallman R.J. (2006). The Art Object in Hindu Aes-thetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 2006. № 12. Pp. 493—498.
  • 9. Hummel L.M. (2010). Handbook of Religion and Mental Health. The Journal of Clinical Psychiatry, 2010. № 61 (10). P. 789.
  • 10. Yih-Hsien Y. Modern Chinese Philosoph. Journal of Chinese Philosophy. 2013. № 40 (S1). DOI: 10.1111/ 1540-6253.12069
  • 11. Garfield J.L., Edelglass W. (2014). The Oxford Hand-book of World Philosophy. Oxford Handbooks.
  • 12. Cooper, D.E. (2017). Buddhism, Beauty and Virtue. Artistic Visions and the Promise of Beauty. Pp. 125—127. Springer International Publising.
  • 13. Мельничук А. Анатомічна колекція кабінету пластичної анатомії Національної академії образотворчого мис-тецтва і архітектури. Художня культура. Актуальні проблеми. Київ, 2022. Вип. 18. Ч. 1. С. 43—49.
  • 14. Wölfflin H. Kunstgeschichtliche Grundbegriffe: das Problem der Stilentwickelung in der neueren Kunst. Verlag: Bruckmann, 1915.
  • 15. Пригода Т.М. Феномен пластичного в культурі: Естетико/філософський аналіз: Автореф. дис. … канд. філос. наук.: 09.00.08; Нац. університет ім. Т. Шевченка. Київ, 2001. 19 с.; Національна бібліо-тека України імені В.І. Вернадського. URL: https://www.irbis-nbuv.gov.ua/publ/REF-0000-267698
  • 16. Wang Yunon. Chinese medicine. Chinese Journal of Traditional Medicine. 2023. № 1. URL: http://www.cntcm.com.cn/m/news.html?aid=256156
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »