« 2017. № 6 (138)

Народознавчі зошити. 2017. № 6 (138). С. 1450—1458

УДК 75.046.3.072.3:27—526.62](477)”14/16″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2017.06.1450

Надійшла 7.11.2017

ІКОНОГРАФІЯ ТА СИМВОЛІКА СЮЖЕТУ «ЗГОРТАННЯ НЕБА» В УКРАЇНСЬКИХ ІКОНАХ «СТРАШНИЙ СУД» XV—XVII ст.

Лесів Андрій, кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник

відділу мистецтвознавства

Інституту народознавства

Національної академії наук України

проспект Свободи, 15, м. Львів, 79000, Україна

Контакти: (067)3748645 ; e-mail: lesiv@nas.gov.ua

mailto:ina@mail.lviv.ua

 Анотація. Аналізуються особливості іконографії та символіки фрагменту складної і багатосюжетної композиції ікон «Страшний Суд» — сюжету «Згортання неба». Простежується зв’язок української іконографії цієї композиції із візантійськими зразками, їхні спільні і відмінні риси. Здійснюється аналіз композиційної побудови сюжету, його місце в іконографії «Страшного Суду». Вперше простежуються основні відмінності в іконографії «Згортання неба» в іконах XV та XVI—XVII ст., здійснюється аналіз ґенези образу «Ветхого Деньми». Здійснюється аналіз включення до іконографії «Згортання неба» неканонічних елементів — зображення знаків зодіаку, астрономічних об’єктів, дохристиянських міфологічних образів.

 Ключові слова: іконографія, символіка, образ, Страшний Суд, небесні світила, зодіак.

Список використаних джерел

  1. Біблія, або книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту / перекл.І. Огієнка. — Київ : УкраїнськеБіблійнеТовариство, 2002.
  2. Лесів А.П. Іконографія Страшного Суду в українському малярстві: становлення і розвиток у контексті візантійського мистецтва / Андрій Петрович Лесів // Народознавчі зошити. — 2016. — № 5. — С. 1044—1051.
  3. Сидор О. Реєстр ікон Страшного Суду в колекції НМЛ  / О. Сидор // Літопис Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. — Львів : Національний Музей імені Андрея Шептицького. — № 2 (7). — 2001. — С. 90—96.
  4. Сидор О.Ф. Світ астрономії в образах українського мистецтва / Олег Федорович Сидор // Українське небо. Студії над історієюастрономії в Україні. — 2014. — С.226—317.
  5. Федак М. Астрономічні мотиви в українському іконописі / Марта Федак // Українське небо. Студії над історією астрономії в Україні. — 2014. — С. 211—225.
  6. Berezhnaya L. The World to Come. Ukrainian Images of the Last Judgement / Berezhnaya L., Himka J. — Cambridge : Harvard University Press. Ukrainian Re­search Institute, 2014. — 362 с.
  7. Himka John­ Paul. Last Judgement Iconography in the Carpathians / Himka John ­Paul. — Toronto : University of Toronto Press, 2009. — 301 p.
  8. Himka J.­P.The Icon of Last Judgment in the Village of Roztoka, Transcarpathia / Himka John­Paul // Za­chodnioukrainska Sztuka Cerkiewna. — Część II. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej Łańcut — Kotań 17—18 kwietnia 2004 roku. — Łańcut : Muzeum­-Zamek w Łańcucie, 2004. — S. 363—380.
  9. Himka J.­P. The Last Judgment Icon of Mshanets / Him­ka J.­P. // Journal of Ukrainian Studies. — Ed­monton : Canadian Institute of Ukrainian Studies. — Vol. 33—34. — 2008—2009. — P. 219—226.
  10. Kłosińska J. Icônes de Pologne / Janina Kłosińska. — Varsovie : éditions Arkady, 1987.
  11. Zlatohlávek M. Sąd Ostateczny. Freski, miniatury, ob­razy / M. Zlatohlávek, C. Rätsch, C. Müller­ Ebe­ling. — Kraków : Wydawnictwo WAM, 2002. — 240 s.

читати публікацію»

Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »