« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 305–309

УДК 745/749.031.4.05:39(=161.2)]”1990/2020”

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.305

Надійшла 25.01.2018

МОТИВАЦІЯ Й ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ «УКРАЇНСЬКЕ ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО 1990—2020-х РОКІВ: ЕТНІЧНІ СМИСЛИ ТВОРЧИХ ПРАКТИК»

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5931-3816

Герус Людмила Мечиславівна, кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник,

завідувач відділу народного мистецтва

Інституту народознавства НАН України.

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: Тел. (067) 137-9791; e-mail: ludmilagerus@gmail.com

Анотація. У зв’язку з тенденціями української культури, зокрема декоративного мистецтва 1990—2020-х років, розкрито актуальність, мету, завдання й очікувані результати проекту «Українське декоративне мистецтво 1990—2020-х років: етнічні смисли творчих практик», який виконується відділом народного мистецтва Інституту народознавства НАН України.

Ключові слова: культура, декоративне мистецтво, етнодизайн, етнічність, традиція, творча практика.

Список використаних джерел

  1. Афанасьєв Ю.Л. Визначення поняття етнодизайну як методологічної проблеми / Ю.Л. Афанасьєв // Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Музикознавство. — Київ : Міленіум, 2016. — Вип. 1 (6). — С. 3—5.
  2. Дзюба І.М. Україна перед Сфінксом майбутнього / І.М. Дзюба // Український історичний журнал. — 2002. — № 3. — С. 3—22.
  3. ЖулинськийМ. Духовна спрага по втраченій Батьківщині / М. Жулинський. — Київ : КМ Академія, 2002. — 67 с.
  4. Легенький Ю.Г. Дизайн: культурологія та естетика / Ю.Г. Легенький. — Київ : КДУТД, 2000. — 272 с.
  5. Павлюк С.П. Словник основних понять і термінів з теорії етнології / С.П. Павлюк. — Львів : Інститут народознавства НАН України, 2008. — 256 с.
  6. Станкевич М. Протодизайн, концепції і морфологія дизайну / М. Станкевич // Нариси з історії українського дизайну ХХ століття: Збірник статей / за ред. М. Яковлева. — Київ : Фенікс, 2012. — С. 122—131.
  7. Тимків Б.М. Роль етнодизайну у підготовці художників декоративно-прикладного мистецтва / Б.М. Тимків // Наукові записки Терн. нац. пед. у-ту ім. В. Гнатюка. — 2011. — № 3. — С. 44—49.
  8. Сучасні майстри косівської кераміки. — Електронний ресурс. Режим доступу: http://lib.knukim.edu.ua/pro­ekti-biblioteki/proekt-skarbi-nacii/kosivska-malo­va­na-keramika/suchasni-maystri-kosivskoi-keramiki/.
  9. Тамара ТКАЧ. Легендарний волинський серпанок у Луцьку. — Електронний ресурс. Режим доступу: http://volyntimes.com.ua/news/1006/.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »