« 2018. № 1 (139)

Народознавчі зошити. 2018. № 1 (139). С. 242–253

УДК 391.7(=161.2)’’18/19’’

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.01.242

Надійшла 16.01.2018

ОСВОЄННЯ ТА ВІДТВОРЕННЯ ХУДОЖНІХ ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ЖІНОЧИХ ПРИКРАС У ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ МИТЦІВ

Врочинська Ганна Володимирівна, кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник,

заступник директора з наукової роботи

Інституту народознавства НАН України,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: ina@mail.lviv.ua

Анотація. Йдеться про освоєння та авторське відтворення художніх традицій українських народних жіночих прикрас ХVІІІ — поч. ХХ ст. у творчості сучасних митців. Подається короткий аналіз творчого процесу окремих професійних та самодіяльних майстрів, а також характеристика техніко-технологічних та декоративно-образних засобів, якими вони послуговуються. Розглядаються форми вияву української автентичної естетики та символіки.

 Ключові слова: традиція, автентика, гутне скло, композиційні прийоми, декоративне вирішення, кольорові камені, «венеційські пацьорки».

Список використаних джерел

  1. Волощак Всеволод. Художня емаль. Ювелірні прикраси. Каталог / упоряд. Б. Мисюга ; вступні статті М. Батіг та Б. Мисюга. — Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2004. — 36 с.
  2. ГринюкМ. Вогняне диво Романа Стринадюка / Марія Гринюк. — Івано-Франківськ : Місто НВ, 2010. — 60 с.
  3. Дутка Р. Львівський кооператив «Українське народне мистецтво»: передумови створення та організаційна структура / Романа Дутка // Народознавчі зошити. — 2012. — № 3. — С. 400— 414.
  4. Дутка Р. Народознавча тематика на сторінках часопису «Нова хата» 1925—1927 / Романа Дутка // Народознавчі зошити. — 2011. — № 5. — С. 884—903.
  5. Кость Л. Ужиткове мистецтво Олени Кульчицької / Любов Кость // Олена Кульчицька. — Львів : Артклас, 2007. — С. 139—155.
  6. Стельмащук Г. Марта Суханя / Галина Стельмащук  // Роман Дмитрик. Марта Суханя / ідея та упоряд. М. Сухані і Р. Дмитрика ; дизайн видання О. Диби. — Львів : Каменяр, 2008. — 84 с. + 96 с.
  7. Федорчук О. Ольга Возниця / Олена Федорчук // Народознавчі зошити. — 1998. — № 5. — С. 571—573.
  8. Федорчук О. Етномистецька традиція бісерного оздоблення народної ноші гуцулів / Олена Федорчук // Народознавчі зошити. — 2017. — № 5. — С. 1047—1071.
  9. Шимчук Є. Призначення — природне, як небо. Ярослава Музика / Євстахія Шимчук. — Львів : Колір ПРО, 2016. — 240 с.
  10. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: Арт-аксе­суар_—_процес_творення.mp4-Media Player Classic Homecinema-v1.2.1008.0.
  11. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: videoplay­back.mp4-Media Player Classic Homecinema-v1.2.
  12. [Електронний ресурс]. — Березніцька Інна. Роксоляна Шимчук. Розмова з українською мисткинею. — Режим доступу: https://theukrainians.org/roksolyana-shymchuk/.
  13. [Електронний ресурс]. — Воробкало Дзвінка. Журнал для інтелігентного жіноцтва. — Режим доступу: https://zbruc.eu/node/66799.
  14. [Електронний ресурс]. — Всеволод Бажалук відкрив «Містику гуцульських згардів». — Режим доступу: kurs.if.ua/news/mistyku_gutsulskyh_zgardiv_ pokazav_vsevolod_balazhuk_948.html.
  15. [Електронний ресурс]. — Фреїшин Лариса. Роксолана Сьома: «Кожна прикраса має свою душу…». — Режим доступу: www.like.if.ua/роксолана-сьома-кож­на-прикраса-має-с/.
  16. [Електронний ресурс]. — Загоровська Любов. Хрести згарди: чим підкорює художнє литво іванофранківця Всеволода Бажалука. — Режим доступу: www.umo­loda.kiev.ua/number/3200/164/114770/.
  17. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: lviv-online.com/ua/events/arts/rezultaty-pershogo-ukrajinskogo-pleneru-beads-button/.
  18. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: romandmytryk.com.ua/category/marta-suhanya/aksesuary/.
  19. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ukrainart.com.ua/ua/art-boutique/decorations/necklaces/oge­re­le-prazdnuchnoe-dzuy13.html.
  20. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ukrainart.com.ua/ua/soma-roksolana.html.
  21. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.facebook.com/pg/Kachmar Jewellery/posts/?ref= page_internal.
  22. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.kach­mar.com.ua/prykrasy/creations.html.
  23. [Електронний ресурс]. — Прикраси Качмар. — Режим доступу: https://www.facebook/Kachmar Jewellery.
  24. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.shym­chuk.com.ua/jewelery/.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »