« 2018. № 6 (144)

Народознавчі зошити. 2018. № 6 (144). С. 1618–1622

УДК 730.071.1(092)”19″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.06.1618

Надійшла 30.11.2018

Концептуалізм світогляду Олександра Архипенка

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7792-3714

Клименко Марія, аспірантка, практик,

Львівська національна академія мистецтв,

вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна.

Контакти: e-mail klymenkomary@gmail.com

Анотація. У статті розглядаються концептуальні засади творчості всесвітньовідомого скульптора — Олександра Архипенка (1887—1964). Проаналізована широта новацій та теоретичне мислення мистця. Акцентована увага на ідейно-естетичному змісті, що є імперативом у пошуку візуального образу. З’ясований ціннісний еквівалент внутрішньо вмотивованої пластики Олександра Архипенка. Окреслена єдність психологічного і смислового ресурсу у переміні ідейних парадигм формотворення. Базові риси авторської методології скульптора були основою у формуванні авангарду ХХ століття.

Ключові слова: Олександр Архипенко, скульптор, концепція пластики, ідейно-естетичний зміст, візуальний образ, авангард.

Список використаних джерел

  1. Азизян И. Александр Архипенко / Ирина Азизян. — Москва : Прогресс-Традиция, 2010. — С. 624 // Александр Архипенко. Пятьдесят творческих лет. 1908—1958. — Нью-Йорк, 1960. — С. 516—572.
  2. Бергсон А. Творча еволюція / Анрі Бергсон ; переклад з французької Осадчука Р. — Київ : Жупанського, 2010. — С. 316.
  3. Frances Archipenko. Gray My Life with Alexander Archipenko / Frances Archipenko // Frances Archipenko Gray. — Munich, 2014. — P. 206.
  4. Galerie Thomas. Alexander Archipenko: Sculpturen, Sculptures. — Munich, 2009. — Р. 87.
  5. Jaroslav Leshko, exhibition curator. Alexander Archіpenko vision and continuity // Alexander Archіpenko vision and continuity. — New York : The Ukrainian Museum. — 2006. — Р. 256.
  6. Nestor Archipenko. Etudiant/student. The Ukrainian Canadian Students’ Union (SUSK). — 1970. — Vol. 3. — № 6.
  7. Режим доступу: http://www.seattleweekly.com/arts/at-the-fryes-archipenko-exhibit-whats-present-is-as-revealing-as-what-isnt/.
  8. Режим доступу: http://www.artsandartists.org/exhibitions/available-archipenko/.
  9. Режим доступу: slovopedia.org.ua.

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »