Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1517—1524
УДК 75. 071. 1. 041. 5 (477) “18”
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.06.1517
ОБРАЗ МОЙСЕЯ У ТВОРЧОСТІ КОРНИЛА УСТИЯНОВИЧА: ВІЗУАЛЬНА РЕЦЕПЦІЯ
КОВАЛЬ Андрій
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8009-1744
викладач кафедри графічного дизайну,
Львівська національна академія мистецтв,
вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна
Контакти: e-mail: koval.andr18@gmail.com
Анотація. У 1887 р. Корнило Устиянович завершив монументальну картину «Мойсей», яка знаходиться у церкві Преображення Господнього у Львові, у якій візуалізував людину сильного характеру, незламної волі, впевненого провідника народу. У статті акцентуємо також увагу на невідомих досі полотнах художника з цієї тематики, що і становить актуальність обраної теми. Дослідницько-пошуковим шляхом нам вдалося виявити чотири ікони з цим сюжетом: у храмах м. Миколаєва Львівської обл., с. Бутини, с. Моцошин Жовківського р-ну, с. Волосянка Сколівського р-ну на Львівщині, с. Саджава Богородчанського р-ну. Віднайдено також біля двох десятків творів з цією тематикою — це монументальні стінописи у підкупольному просторі, ікони різного формату у пророчих та старозавітних рядах.
Образ Мойсея у творчості Корнила Устияновича є об’єктом нашого дослідження, а предметом дослідження — полотна «Мойсея», уже відомі і вперше виявлені нами. Отож відкриваємо ці напрацювання художника у церковному монументальному малярстві.
Тематичний зміст іконописних робіт міцно пов’язаний із біблійними переказами і базується на Святому Письмі. Доказом цього є дві живописні роботи, одну з яких вдалося віднайти в церкві села Волосянка біля Славська, іншу — в селі Вістова. Вони є різними за форматом, але подібні за своєю композиційною структурою. Якщо у селі Вістова ікона невеликого розміру, то твір, який знаходиться у Волосянській церкві, є монументальною площиною. У розглянутих роботах бачимо характерну манеру письма художника, зокрема стилістику представлення образу. У них закладена рецепція величі образу Мойсея із філософським настроєм, що сприяє глибокій художній виразності.
Ключові слова: іконографія, біблійні теми, церковне монументальне малярство, сюжети, кольорова гама.
Надійшла 24.11.2019
Список використаних джерел
- Словник українського сакрального мистецтва. Упоряд. М. Станкевич. Львів, 2006. 288 c.
- Франко І. Слівце критики. Іван Франко. Твори: у 50-ти т. Т. 26. 1980. С. 17—19.
- Лепкий Б. Франко в Жукові. Повість, спогади, виступи. Т. 2. Київ: Дніпро, 1991.
- Нановський Я. Корнило Миколайович Устиянович. Київ, 1963. 61 c.
- Жеплинська О. Корнило Устиянович (1839—1903): малярство, графіка, рукописи. Альбом-каталог. Київ: «Р.К. Майстер Принт», 2013. 103 c.
- «Мойсей» Корнила Устияновича. Діло. 1887. Ч. 140.
- Наука, штука и література. Діло. 1887. Ч. 62—63.
- Діло. 1889. № 1 (13). Червень. Ч. 121.
- Діло. 1888. № 6 (18). Цвітень. Ч. 77.
- Житія Святих. Укл. І.Я. Луцик. Львів: Свічадо, 2011.
- Українська міфологія. Упоряд. В. Войтович. Київ, 2005. 662 с.
- Марчак В. Про малярство. Навчальний посібник. Львів: Стебляк О.М., 2018. 264 с.
- Коцовський В. Мойсей (Образъ Корнила Устіяновича). Зоря. 1888. Ч. 1. С. 18.
- Святе письмо Старого та Нового Завіту. United Bible Societies. 1991. 323с.
- Купчинська Л. Творчість Теофіла Копистинського у контексті розвитку образотворчого мистецтва західноукраїнських земель другої половини ХІХ — початку ХХ століть. Львів; Філадельфія, 2009. 314c.