Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1583—1590
УДК 782:929(100)”1900/1950″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.06.1583
ТВОРЧІСТЬ І.Н. СТЕШЕНКА У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ СВІТОВОГО ОПЕРНОГО МИСТЕЦТВА ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст.
МУХІНА Лариса
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2381-7297
викладач сольного співу кафедри хорового диригування,
вокалу та методики музичного навчання, аспірант
Сумського державного педагогічного
університету імені А.С. Макаренка;
викладач-методист сольного та хорового співу
Сумської дитячої музичної школи № 2;
соліст-вокаліст Сумської обласної філармонії,
вул. Роменська, 87, 40002, Суми, Україна
Контакти: e-mail: Lorele_a@ukr.net
Анотація. Розглядається творчий шлях видатного українського оперного співака Івана Никифоровича Стешенка (1894—1937). На основі широкого кола джерел надано характеристику діяльності закордонного періоду біографії співака. Проаналізовано роботу І.Н. Стешенка у зв’язку із розвитком світового оперного мистецтва першої половини ХХ ст.
Низка фактичних відомостей, які наводяться у наявних на сьогоднішній день публікаціях, досі не мають достовірних джерел свого походження. Творчість І.Н. Стешенка не внесена у контекст європейського і світового культурного процесу ХХ ст. А тому наша публікація у цьому коньексті є актуальною.
Отож метою статті є дослідження творчості І.Н. Стешенка у контексті розвитку європейського і світового оперного мистецтва першої половини ХХ ст. та виявлення місця та значення творчого доробку І.Н. Стешенка. Об’єктом дослідження є українське професійне вокальне виконавство у контексті розвитку світового оперного мистецтва першої половини ХХ ст., предметом дослідження — творчість І. Н. Стешенка.
У дослідженні автор доходить висновку, що у діяльності І.Н. Стешенка яскраво простежується вплив європейського культурного процесу, органічною частиною якого була оперна кар’єра. Він є яскравим носієм європейської оперної традиції на вітчизняній сцені та одним із найвизначніших українських солістів першої половини ХХ ст.
Ключові слова: творчість Івана Никифоровича Стешенка, опера, історія оперного мистецтва.
Надійшла 22.10.2019
Список використаних джерел
- Безродний Е. У сузір’ї вокалістів. Вітчизна. Київ, 1973. № 12. С. 211—213.
- Берлін В. Український Шаляпін. Время. Харків, 2000.
- Бриль В. «Український Шаляпін» з Лебедина. Життя Лебединщини. 1995. № 83 (8975).
- Денисова Г.М. Камило Эверарди и Умберто Мазетти. «Русские итальянцы». Вестник культуры и искусств. 2007. № 2 (12). С. 102—110.
- Дудченко В. Повернули із забуття. Життя Лебединщини. 1996. № 36 (9031).
- Житкевич А. Український Шаляпін. URL: http://meest-online.com/culture/ukrajinskyj-shalyapin/ (дата звернення: 17.06.2019).
- Знаменщикова В. Іван Никифорович Стешенко — всесвітньо відомий оперний співак з Лебедина. URL: http://ndcsoippo.at.ua/_fr/0/Snamenshukova.pdf (дата звернення: 17.06.2019).
- Іван Стешенко. Спогади та матеріали. Вступ. ст., упоряд. та прим. Івана Лисенка. Житомир: Рута, 2014. 175 с.
- Ізваріна О.М. Оперне мистецтво як феномен української художньої культури 60-х років ХІХ — першої третини ХХ століття: історичний аспект: автореф. дис. … д-ра мистецтвознав.: 26.00.01. Нац. акад. кер. кадрів культури і мистец. Київ, 2013. 32 с.
- Капітоненко О. Йому аплодували Чикаго й Філадельфія. Українські вісті. 1998. № 15 (3293).
- Каплан Э.И. Жизнь в музыкальном театре. Предисл. И.Д. Гликмана и др. Ленинград: Музика. Ленинградское отд-ние, 1969. 220 с.
- Нахатович Д. Концерт Стешенко. Свободная Россия. 1922.
- Новий український артист у Нью-Йорку. 1926.
- Оперний вундеркінд родом з Сумщини. Панорама: Всі Суми, 2019.
- Отечественные певцы 1750—1911: Словарь: в 2 т. Москва: Советский композитор, 1991. Т. 1. 423 с.
- Сиракоз Н.Й. Концертовий виступ І. Стешенка. Свобода. Нью-Йорк, 1929.
- Тартаков Г. Книга о И.В. Тартакове. Ленинград: Музыка, 1978. 87 с.
- Эбергард Т. Иван Стешенко. Свободная Россия. 1922.
- Budionna V. Ukrainian Shaliapin. Day. Kyiv, 2012.
- Noskowski de L. Adamo Didur. The Record Collector. 1964. Vol. 16. P. 4—23.
- Dutilloy H. First Production of a Tschaikowsky Opera in America this Week. The New York Times. 1910.
- Emerson E. Philadelphia notes. The American Magazine of Art. 1931. № 22 (5). P. 398—399.
- Griffel M.R. Operas in German: a dictionary. Lanham: Rowman & Littlefield, 2018. Vol. 1—2. 1017 p.
- Hart P. Fritz Reiner: a biography. Evanston: Northwestern University Press, 1994. 330 p.
- Luigi Lucenti (Bass) (Milano, Italia 1866 — ?). Forgotten Opera Singers. URL:http://forgottenoperasingers.blogspot.com/2016/02/luigi-lucenti-bass-milano-italia-1866.html. (Last accessed: 17.03.2019).
- Makaryk I.R. Shakespeare in the Undiscovered BournLes Kurbas, Ukrainian Modernism, and Early Soviet Cultural Politics. University of Toronto Press, 2004.
- MarshR.C., Pellegrini N. 150 years of opera in Chicago. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2006. 316 p.
- McN W. Russian Opera and Ballet. The Musical Times. 1931. № 72. P. 644—645.
- The Metropolitan Opera: Archives. URL: http://archives.metoperafamily.org/archives/frame.htm.(Last accessed: 17.03.2019).
- Moore E.C. Forty years of opera in Chicago. New York: H. Liveright, 1930. 432 p.
- Morgan K. Fritz Reiner, maestro and martinet. Urbana: University of Illinois Press, 2004. 324 p.
- Music: Goossens-Bennett Opera. The Time. Monday. 1930.
- Musical Notes from Abroad. The Musical Times. 1926. № 67. P. 362—365.
- Opera in Philadelphia: performance chronology 1950—1974. 201. URL: https://docplayer.net/12352561-Opera-in-philadelphia-performance-chronology-1925-1949.html.(Last accessed: 17.03.2019).
- Philadelphia La Scala Opera Company. URL: https://wikivisually.com/wiki/Philadelphia_La_Scala_Opera_Company(Last accessed: 17.03.2019).
- Watkins G. Proof through the night: music and the great war. Berkeley: University of California Press. 2003. 598 p.