« 2021. № 2 (158)

Народознавчі зошити. 2021. № 2 (158). С. 404—423

УДК [391-055.2:687.4.016:7.04](477.85)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2021.02.404

ОСОБЛИВОСТІ ДЕКОРУ БУРУНЧУКОВИХ НАМІТОК БУКОВИНСЬКОГО ПОДІЛЛЯ КІНЦЯ ХІХ — СЕРЕДИНИ ХХ СТОЛІТЬ

Олена НИКОРАК

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0887-8929
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • провідний науковий співробітник,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • відділ народного мистецтва,
  • проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
  • e-mail: olenanykorak@gmail.com

Аналізуються художньо-естетичні особливості узорнотканих наміток Буковинського Поділля. Система оздоблення буковинських наміток виділяє їх з-поміж однотипних виробів інших регіонів України в неповторне художнє явище. Відсутність докладного вивчення характерних прикмет тканого декору наміток цього ареалу визначила актуальність і новизну дослідження.

Мета статті — виявити мистецьку цінність тканого орнаменту наміток досліджуваної території Північної Буковини кінця ХІХ — середини ХХ століття як вагомого явища українського декоративного мистецтва.

Об’єктом дослідження є узорноткані намітки Буковинського Поділля, а предметом — відображення в них традиційних рис і чинників, які формують локальну самобутність композиційних особливостей, мотиви орнаменту, колорит.

Методологічна основа — принцип системності. Застосовано формально-типологічний, мистецтвознавчий аналізи, інтерв’ювання та фотофіксування.

Джерельною базою для написання цієї статті послужили публікації українських етнографів і мистецтвознавців, твори з музеїв і приватних збірок та музейних кімнат при школах і бібліотеках, а також авторські польові дослідження.

Ключові слова: бурунчукові намітки, Буковинське Поділля, декор, схеми композиції, мотиви, колорит.

  • 1. Кольбенгаєр Е. Взори промислу на Буковині (в період з 1902 по 1912 роки). Упор. Василь та Олекса Грібка. Чернівці: Колір-друк, 2008. 100 с.: 67 табл.
  • 2. Кайндль Р.Ф. Гуцули: їх життя, звичаї та народні перекази. Чернівці, 2000. 208 с.
  • 3. Матейко К.І. Український народний одяг. Київ: Наукова думка, 1977. 224 с.
  • 4. Матейко К.І. Український народний одяг: Етнографічний словник. Київ: Наукова думка, 1996. 195 с.
  • 5. Матейко К.І. Головні убори українських селян до поч. ХХ ст. Народна творчість та етнографія. 1973. № 3. С. 47—54.
  • 6. Сидорович С.Й. Художня тканина західних областей УРСР. Київ, 1979.
  • 7. Костишина М.В. Український народний костюм Північної Буковини. Традиції і сучасність. Чернівці: Рута. 1996. 191 с.
  • 8. Білан М.С., Стельмащук Г.Г. Український стрій. Львів: Фенікс, 2000. 328 с.
  • 9. Стельмащук Г.Г. Традиційні головні убори. Львів: Апріорі, 2013. 273 с.
  • 10.    Косміна О.Ю. Традиційне вбрання українців: у 2-х т. Т. 1. Лісостеп. Степ. Київ: Балтія-Друк, 2008. 160 с.
  • 11.    Федорчук О.С. Бісер у декорі народного одягу буковинців (за матеріалами мистецтвознавчих експедицій 2007—2008 рр.). Народознавчі зошити. 2008. № 5—6. С. 540—551.
  • 12.    Федорчук О. Бісерний декор народного одягу Буковини першої половини ХХ ст. Народознавчі зошити. 2014. № 5. С. 984—997.
  • 13.    Кожолянко Я.І. Буковинський традиційний одяг. Чернівці; Саскатун: Буковина, 1994. 260 с.
  • 14.    Кожолянко Г.К. Етнографія Буковини: у 3-х т. Т. 1. Чернівці: Золоті литаври, 1999. 378 с.: іл.
  • 15.    Головацкий Я.Ф. О народной одежде и убранстве ру­синов, или русских в Галичине и северо-восточной Венгрии. Санкт-Петербургъ: Типографія В. Киршбаума, въ д. Министер. Фин., на Дворц. площ., 1877. 85 с.
  • 16.    Вовк Хв. Студії з української етнографії та антропології. Київ: Мистецтво, 1995. 336 с.
  • 17.    Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис: у 2-х т. Мюнхен: Українське видавництво, 1966. Т. ІІ. 442 с.: іл.
  • 18.    Зеленчук В.С. Молдавский национальный костюм. Кишинёв: Тимпул, 1985. 143 с.
  • 19.    Постолаки Е.А. Молдавское народное ткачество. Кишинёв: Штиинца, 1987. 204 с.
  • 20.    Румынское народное искусство. Бухарест: Издательство румынского института культурной связи с заграницей, 1955. 234 с.
  • 21.    Tancred Bänäţeanu, Gheorhe Focşa, Emilia Ionescu. Folk Art in the Rumanian People’s Republic. Costumes. Woven Textile. Embroideries. Bucureşti: State Publishing House for Litterature and the Arts, 1958. 423 p.

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »