« 2017. № 3 (135)

Народознавчі зошити. 2017. № 3 (135). С. 685–689

УДК 27­726. 3(477.83)­051

https://doi.org/10.15407/nz2017.03.685

ЦЕРКВА НАПЕРЕДОДНІ ЗАКРИТТЯ: о. Іван Дьорка у Волосянці

Сокіл Василь Васильович, доктор філологічних наук, професор,

завідувач відділу фольклористики

Інституту народознавства

Національної академії наук України

проспект Свободи, 15, м. Львів, 79000, Україна

Контакти: (067)2703221; e-mail: ina@mail.lviv.ua

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3164-1217

Анотація. Йдеться про один з найважчих періодів у життєдіяльності о. І. Дьорки, який майже дев’ять років був настоятелем церкви у Волосянці, що на Сколівщині. Він намагався добросовісно виконувати свої парохіальні обов’язки не тільки в цьому селі, а й у Хащовані (де він мешкав), Ялинкуватому. Проте зазнавав утисків з боку влади, був заарештований з присудженням йому виправних робіт в каменоломні.

Ключові слова: парохія, священик, «автобіографія», «послужний список».

Надійшла 16.05.2017

Список використаних джерел

  1. Акт хрещення і миропомазання Любові­Ярослави Дьорки. Стрий, 16.02.1953 р. [Рукопис] // Особистий архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 1 арк.
  2. Длрка И. Заявление до Перемышлянского ЗАГС. 12.09.1949 г. (Рукопис) // Особистий архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 1 арк.
  3. Дьорка І. Автобіографія (Рукопис) // Особистий архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 1 арк.
  4. Інвентар церковний у Волосянці (Спис майна церковного) (Рукопис) // Церковний архів с. Волосянка. — 5 арк.
  5. Лист о. І. Дьорки до дружини Марії від 6 січня 1960 р. (Рукопис) // Особистий архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 1 арк.
  6. Народні оповідання з Волосянки / зап. В. Сокіл (Рукопис) // Особистий архів В. Сокола. — 80 арк.
  7. Посвідка про богословську освіту І. Дьорки. Дрогобич, 16 вересня 1950 // Особистий архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 1 арк.
  8. Посвідка про смерть І. Дьорки // Особистий архів Лю­бові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 1 арк.
  9. Посвідка Церковної Ради про оплату ремонтних робіт 8 квітня 1959 р. (Рукопис) // Церковний архів с. Волосянки. — 1 арк.
  10. Послужний список о. І. Дьорки. 9 грудня 1963 р. (Рукопис) // Особистий архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 4 арк.
  11. Свідоцтво про одруження І. Дьорки 9 грудня 1950 р. (Рукопис) // Архів Любові Дьорки (Гайової) у Перемишлянах. — 2 арк.
  12. Дем’ян Г. Повстанський мартиролог / Г. Дем’ян // Сколівщина. — Львів : Ін­т народознавства НАН України, 1996. — С. 302—725.

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »