« 2017. № 5 (137)

Народознавчі зошити. 2017. № 5 (137). С. 1156—1161

УДК: 75.03 (477.8) “18”

DOI https://doi.org/10.15407/nz2017.05.1156

ПОЧАТОК СТАНОВЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕЇ В ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОМУ МАЛЯРСТВІ КІНЦЯ ХІХ — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Бобош Ярослав Миколайович лаборант кафедри академічного рисунку

Львівської національної академії мистецтв,

вул. В. Кубійовича, 38, м. Львів, 79011, Україна;

Контакти: (032) 2761482 ; e-mail: office@lnam.edu.ua

Анотація: Висвітлюється один із аспектів національної ідеї в малярстві західноукраїнського художника Юліана Панькевича періоду кінця ХІХ — початку ХХ століття. Описано ікону Пресвятої Богородиці з Ісусом, яка знаходиться в церкві св. пророка Іллі села Борщів на Львівщині. Встановлено, що сільський хлопчик, якого художник намалював зі спини у кептарику і який, склавши долоні докупи, молиться до Пресвятої, це юний Іван Хреститель. Образ Богородиці з Ісусом нагадує давній іконографічний тип ікон «Замилування», який поширений в західноукраїнському мистецтві періоду Ренесансу. Богородицю з Ісусом часто зображували разом з маленьким Іваном Хрестителем.

Ключові слова: Галичина, ікона, Пресвята Богородиця з Ісусом, Іван Хреститель, мистецтвознавство.

Надійшла 27.06.2017

Список використаних джерел

  1. Бобош Я. Сакральна тематика в творчості Корнила Устияновича / Я. Бобош // Щовипадник мистецтва літератури. — Львів : Барви, 1994. — № 12. — С. 35—38.
  2. Возняк М. З листів Корнила Устияновича до І. Франка / М. Возняк // Новий час. — Львів, 1938. — Ч. 33.
  3. Герета І. Художники Тернопільщини кінця XIX — поч. XX ст.: Юліан Панькевич (1863—1933) / І. Герета. — Тернопіль, 1994.
  4. Касіян В.І. Живопис на Західних землях України / В.І. Касіян // Історія українського мистецтва : в 6­ти т. — Київ : Жовтень, 1970. — Т. 4. — Кн. 2. — С. 195— 229 : іл.
  5. Качурак К. Артистична виставка Товариства для розвою руської штуки у Львові в 1900 році / К. Качурак // Діло. — Львів, 1900. — Ч. 251.
  6. Нановський Я. Юліан Панькевич. Нариси про життя та творчість / Я.Й. Нановський. — Київ : Мистецтво, 1986. — С. 6.
  7. Нога О. Проект пам’ятника Івану Левинському / Олесь Нога. — Львів : Українські технології, 1997. — С. 136—137 : іл.
  8. Панькевич Ю. О що ж властиво ходить… / Ю. Панькевич // Діло. — Львів, 1898. — Ч. 286. — С. 2.
  9. Труш І. Чи можлива у нас штука / І. Труш // Будучність. — 1899. — № 7. — С. 10—41.
  10. Klimaszewski A. Szkolny przemysl domowy: przewodnik przemyslowy / Klimaszewski A. — Lwow, 1900. — S. 8.
  11. O stanie szkolnicwa // Kurjer Lwowski. — Lwow, 1894. — №188. — S.1.

читати публікацію»

Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »