« 2017. № 5 (137)

Народознавчі зошити. 2017. № 5 (137). С. 1156—1161

УДК: 75.03 (477.8) “18”

DOI https://doi.org/10.15407/nz2017.05.1156

ПОЧАТОК СТАНОВЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕЇ В ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОМУ МАЛЯРСТВІ КІНЦЯ ХІХ — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Бобош Ярослав Миколайович лаборант кафедри академічного рисунку

Львівської національної академії мистецтв,

вул. В. Кубійовича, 38, м. Львів, 79011, Україна;

Контакти: (032) 2761482 ; e-mail: office@lnam.edu.ua

Анотація: Висвітлюється один із аспектів національної ідеї в малярстві західноукраїнського художника Юліана Панькевича періоду кінця ХІХ — початку ХХ століття. Описано ікону Пресвятої Богородиці з Ісусом, яка знаходиться в церкві св. пророка Іллі села Борщів на Львівщині. Встановлено, що сільський хлопчик, якого художник намалював зі спини у кептарику і який, склавши долоні докупи, молиться до Пресвятої, це юний Іван Хреститель. Образ Богородиці з Ісусом нагадує давній іконографічний тип ікон «Замилування», який поширений в західноукраїнському мистецтві періоду Ренесансу. Богородицю з Ісусом часто зображували разом з маленьким Іваном Хрестителем.

Ключові слова: Галичина, ікона, Пресвята Богородиця з Ісусом, Іван Хреститель, мистецтвознавство.

Надійшла 27.06.2017

Список використаних джерел

  1. Бобош Я. Сакральна тематика в творчості Корнила Устияновича / Я. Бобош // Щовипадник мистецтва літератури. — Львів : Барви, 1994. — № 12. — С. 35—38.
  2. Возняк М. З листів Корнила Устияновича до І. Франка / М. Возняк // Новий час. — Львів, 1938. — Ч. 33.
  3. Герета І. Художники Тернопільщини кінця XIX — поч. XX ст.: Юліан Панькевич (1863—1933) / І. Герета. — Тернопіль, 1994.
  4. Касіян В.І. Живопис на Західних землях України / В.І. Касіян // Історія українського мистецтва : в 6­ти т. — Київ : Жовтень, 1970. — Т. 4. — Кн. 2. — С. 195— 229 : іл.
  5. Качурак К. Артистична виставка Товариства для розвою руської штуки у Львові в 1900 році / К. Качурак // Діло. — Львів, 1900. — Ч. 251.
  6. Нановський Я. Юліан Панькевич. Нариси про життя та творчість / Я.Й. Нановський. — Київ : Мистецтво, 1986. — С. 6.
  7. Нога О. Проект пам’ятника Івану Левинському / Олесь Нога. — Львів : Українські технології, 1997. — С. 136—137 : іл.
  8. Панькевич Ю. О що ж властиво ходить… / Ю. Панькевич // Діло. — Львів, 1898. — Ч. 286. — С. 2.
  9. Труш І. Чи можлива у нас штука / І. Труш // Будучність. — 1899. — № 7. — С. 10—41.
  10. Klimaszewski A. Szkolny przemysl domowy: przewodnik przemyslowy / Klimaszewski A. — Lwow, 1900. — S. 8.
  11. O stanie szkolnicwa // Kurjer Lwowski. — Lwow, 1894. — №188. — S.1.

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »