« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 410–415

УДК 748.5

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.410

Надійшла 9.02.2018

ВІТРАЖІ У ВІДНОВЛЕНИХ САКРАЛЬНИХ СПОРУДАХ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКА КІНЦЯ ХХ — ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Гілязова Наталія Михайлівна, кандидат мистецтвознавства,

доцент, завідувач кафедри дизайну,

Івано-Франківський університет права ім. Короля Данила Галицького

вул. Є. Коновальця 35, 76018, м. Івано-Франківськ, Україна.

Контакти: e-mail nataliya76g@gmail.com

Анотація. Розглядаються іконографічні, художні та стилістичні особливості творів храмового вітражного мистецтва в м. Івано-Франківську. Виділені основні композиційні рішення та охарактеризовані колористичні особливості створення вітражів у відновлених сакральних спорудах кінця XX — початку XXI ст.

Ключові слова: вітраж, храмові споруди, засклення, відновлення, формування, іконографія, стилістика, художні особливості, композиція.

Список використаних джерел

  1. Боньковська С.М. Український священний посуд XVI — першої пол. XVII ст. у контексті євхаристійного канону / С.М. Боньковська // Мистецтвознавство. — 2001. — С. 9—21.
  2. Будзан А.Ф. Різьба по дереву в західних областях Укра­їни / А.Ф. Будзан. — Київ : Академія Наук УРСР, 1960. — 105 с. : іл.
  3. Гілязова Н.М. Храмові вітражі Івано-Франківщини кінця XX століття (стилістика, іконографія та художнє вирішення) / Н. Гілязова // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. — 2011. — № 8. — С. 55—59.
  4. Жолтовський П.М. Український живопис XVII—XVIII століття / П.М. Жолтовський. — Київ : Наукова думка, 1978. — 328 с.
  5. Клімашевський А. Найдавніші відомості про обставу церковного інтер’єру в Україні / А. Клімашевський // Народознавчі зошити. — 1998. — № 6. — С. 655—660.
  6. МанькоВ. Українська народна писанка / В. Манько. — Львів : Свічадо, 2008.
  7. Мельник В. Сакральне мистецтво Галичини XV—XX ст. / В. Мельник. — Івано-Франківськ : Лілея, 2007. — 200 с. : іл.
  8. Стасенко В. Еволюція канонізованих образів у дереворізах кириличних книг Галичини XVII ст. / В. Стасенко // Мистецтвознавство. — Львів, 2000. — С. 133—137.
  9. Степовик Д. Іконологія й іконографія / Д. Степовик. — Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2003. — 318 с. : іл.
  10. БолюкО. Сучасний інтер’єр бойківських церков: проблема художньої цілісності [електронний ресурс]. — Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/16873/07-Bolyuk.pdf?sequence=1.
  11. Офіційний веб-сайт Івано-Франківської ОДА [електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.if.gov.ua/?q=news&id=7483.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »