« 2018. № 4 (142)

Народознавчі зошити. 2018. № 4 (142). С. 949–954

УДК 75.03+7.07-05(477.87) А. Кашшай

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.04.949

Надійшла 07.05.2018

ФОРМУВАННЯ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ШКОЛИ ЖИВОПИСУ У 1920—1940-х рр.: АНАЛІЗ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНОІ СИТУАЦІІ

Кашшай Олена Степанівна — аспірантка кафедри образотворчого мистецтва

Інституту мистецтв Київського університету

імені Бориса Грінченка

вул. Бульварно-Кудринська, 18/2, Київ, 04053

Контакти: тел. 067–154–61–12; e-mail: elina–ka@ukr.net

Анотація. Стаття присвячена дослідженню соціально-культурного контексту суспільного життя Закарпаття в 1920—1940-х рр., аналізу системи художньої освіти та інших чинників, які передують виникненню та формуванню такого мистецького явища, як Закарпатська художня школа. В статті наведені історичні, соціальні, суспільні, культурні аспекти, які вплинули на розвиток мистецької освіти краю, окреслені художні процеси, що відбувалися в Ужгороді, виявлено їх значення у культурному просторі регіону.

Ключові слова: закарпатське мистецтво, мистецтво Закарпаття, закарпатська художня школа, закарпатський живопис, Антон Кашшай.

Список використаних джерел

  1. Волощук А.В. Система художньої освіти школярів у спадщині Золтона Баконія (1946—1989 рр.) : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / А.В. Волощук. — Київ : Нац. акад. пед. наук України ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, 2012. — 278 с.
  2. Гуріч З.В. Сутність поняття «Регіональна художня освіта» / З.В. Гуріч // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. — 2016. — Вип. 137. — С. 15—18.
  3. Закарпаття 1919—2009 років: історія, політика, культура / під ред. М. Вегеша, Ч. Фединець ; редколег. Ю. Остапець, Р. Офіцинський, Л. Сорко, М. Токар, С. Черничко ; відп. за вип. М. Токар. — Ужгород : Ліра, 2010. — 720 с. — (Україномовний варіант українсько-угорського видання).
  4. Зимомря М. Народні промисли Закарпаття та їхня роль в естетичному вихованні молоді: особливості розвитку / М. Зимомря // Актуальні питання гуманітарних наук. — 2014. — Вип. 8. — С. 233—237.
  5. Изобразительное искусство Закарпатья. Живопись. Скуль­птура. Графика. Монументальное искусство / авт. текста Бокшай И.И. — Москва : Советский художник, 1973. — 145 с.
  6. Качур М.М. Суспільно-культурні передумови становлення художнього краєзнавства на Закарпатті / М.М. Качур // Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. — 2013. — № 11. — С. 94—97.
  7. Козак М. Оцінки творчості поетів Закарпаття 20—40­х років ХХ ст. у західноукраїнській періодиці / М. Козак // Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства: збірник наукових праць / М­во освіти і науки України ; Ужгородський нац. ун­т. — Ужгород, 2015. — Вип. 20. — С. 121—125.
  8. Крохмалюк П. Вплив суспільно-політичних трансформацій у Закарпатті на творчість Йосипа Бокшая / П. Крохмалюк // ВІСНИК Львівської національної ака­демії мистецтв. — 2016. — Вип. 30. — С. 72—83.
  9. Лупак Т.І. Особливості соціокультурної ситуації в Закарпатському регіоні України у другій половині ХХ століття / Т.І. Лупак // Філософія науки: традиція та ін­новації. — 2013. — № 2. — С. 249—261.
  10. Небесник І.І. Розвиток художньої освіти у Закарпатті у ХХ столітті : дис… канд. пед. наук: 13.00.01 / І.І. Небесник ; Дрогобицький держ. педагогічний ун-т ім. Івана Франка. — Дрогобич, 2000. — 180 арк.
  11. Островський Г. Образотворче мистецтво Закарпаття / Г. Островський. — Київ : Мистецтво, 1974. — 198 с.
  12. Штець В. Мистецько-педагогічна діяльність Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая і їх вплив на формування творчої особистості Золтана Шолтеса / В. Штець // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. — 2015. — № 1. — С. 167—172.
  13. Токар М. Політична біографія Закарпатського регіону [Електронний ресурс] / ЗаКарпатія, просвітницько-пізнавальний портал. — Режим доступу: http://www.zakarpatia.com/?p=2428 (дата звернення 30.03.2017) — Назва з екрана.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »