« 2018. № 4 (142)

Народознавчі зошити. 2018. № 4 (142). С. 949–954

УДК 75.03+7.07-05(477.87) А. Кашшай

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.04.949

Надійшла 07.05.2018

ФОРМУВАННЯ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ШКОЛИ ЖИВОПИСУ У 1920—1940-х рр.: АНАЛІЗ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНОІ СИТУАЦІІ

Кашшай Олена Степанівна — аспірантка кафедри образотворчого мистецтва

Інституту мистецтв Київського університету

імені Бориса Грінченка

вул. Бульварно-Кудринська, 18/2, Київ, 04053

Контакти: тел. 067–154–61–12; e-mail: elina–ka@ukr.net

Анотація. Стаття присвячена дослідженню соціально-культурного контексту суспільного життя Закарпаття в 1920—1940-х рр., аналізу системи художньої освіти та інших чинників, які передують виникненню та формуванню такого мистецького явища, як Закарпатська художня школа. В статті наведені історичні, соціальні, суспільні, культурні аспекти, які вплинули на розвиток мистецької освіти краю, окреслені художні процеси, що відбувалися в Ужгороді, виявлено їх значення у культурному просторі регіону.

Ключові слова: закарпатське мистецтво, мистецтво Закарпаття, закарпатська художня школа, закарпатський живопис, Антон Кашшай.

Список використаних джерел

  1. Волощук А.В. Система художньої освіти школярів у спадщині Золтона Баконія (1946—1989 рр.) : дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / А.В. Волощук. — Київ : Нац. акад. пед. наук України ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, 2012. — 278 с.
  2. Гуріч З.В. Сутність поняття «Регіональна художня освіта» / З.В. Гуріч // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. — 2016. — Вип. 137. — С. 15—18.
  3. Закарпаття 1919—2009 років: історія, політика, культура / під ред. М. Вегеша, Ч. Фединець ; редколег. Ю. Остапець, Р. Офіцинський, Л. Сорко, М. Токар, С. Черничко ; відп. за вип. М. Токар. — Ужгород : Ліра, 2010. — 720 с. — (Україномовний варіант українсько-угорського видання).
  4. Зимомря М. Народні промисли Закарпаття та їхня роль в естетичному вихованні молоді: особливості розвитку / М. Зимомря // Актуальні питання гуманітарних наук. — 2014. — Вип. 8. — С. 233—237.
  5. Изобразительное искусство Закарпатья. Живопись. Скуль­птура. Графика. Монументальное искусство / авт. текста Бокшай И.И. — Москва : Советский художник, 1973. — 145 с.
  6. Качур М.М. Суспільно-культурні передумови становлення художнього краєзнавства на Закарпатті / М.М. Качур // Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. — 2013. — № 11. — С. 94—97.
  7. Козак М. Оцінки творчості поетів Закарпаття 20—40­х років ХХ ст. у західноукраїнській періодиці / М. Козак // Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства: збірник наукових праць / М­во освіти і науки України ; Ужгородський нац. ун­т. — Ужгород, 2015. — Вип. 20. — С. 121—125.
  8. Крохмалюк П. Вплив суспільно-політичних трансформацій у Закарпатті на творчість Йосипа Бокшая / П. Крохмалюк // ВІСНИК Львівської національної ака­демії мистецтв. — 2016. — Вип. 30. — С. 72—83.
  9. Лупак Т.І. Особливості соціокультурної ситуації в Закарпатському регіоні України у другій половині ХХ століття / Т.І. Лупак // Філософія науки: традиція та ін­новації. — 2013. — № 2. — С. 249—261.
  10. Небесник І.І. Розвиток художньої освіти у Закарпатті у ХХ столітті : дис… канд. пед. наук: 13.00.01 / І.І. Небесник ; Дрогобицький держ. педагогічний ун-т ім. Івана Франка. — Дрогобич, 2000. — 180 арк.
  11. Островський Г. Образотворче мистецтво Закарпаття / Г. Островський. — Київ : Мистецтво, 1974. — 198 с.
  12. Штець В. Мистецько-педагогічна діяльність Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая і їх вплив на формування творчої особистості Золтана Шолтеса / В. Штець // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. — 2015. — № 1. — С. 167—172.
  13. Токар М. Політична біографія Закарпатського регіону [Електронний ресурс] / ЗаКарпатія, просвітницько-пізнавальний портал. — Режим доступу: http://www.zakarpatia.com/?p=2428 (дата звернення 30.03.2017) — Назва з екрана.

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »