« 2018. № 6 (144)

Народознавчі зошити. 2018. № 6 (144). С. 1631–1640

УДК 069:39](477.83-25):745.51(=161.2)”19/20″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.06.1631

Надійшла 30.11.2018

ВИРОБИ ЛЕМКІВСЬКИХ РІЗЬБЯРІВ У ФОНДОВІЙ ЗБІРЦІ МУЗЕЮ ЕТНОГРАФІЇ ТА ХУДОЖНЬОГО ПРОМИСЛУ ІНСТИТУТУ НАРОДОЗНАВСТВА НАН УКРАЇНИ

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-2068-3411

Надопта Андріана, кандидат історичних наук,

молодший науковий співробітник,

Інститут народознавства Національної академії наук України,

проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна.

Контакти: e-mail a.nadopta@ukr.net

Анотація. Розглядаються етапи формування колекції виробів лемківських майстрів у збірці Музею етнографії та художнього промислу. Висвітлено основні тенденції лемківської різьби, показано художні особливості виробів лемківських майстрів, що зберігаються у збірці МЕХП.

Ключові слова: лемки, лемківські різьбярі, колекція, музей.

Список використаних джерел

  1. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 1.
  2. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 2.
  3. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 3.
  4. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 4.
  5. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 5.
  6. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 6.
  7. Архів ІН НАНУ. — Книга вступу експонатів. — № 7.
  8. Архів ІН НАНУ. — Спр. 4. — Оп.1. — Арк. 12.
  9. Архів ІН НАНУ. — Фонд Будзана А.Ф. — Оп. 1. — Папка 22.
  10. Андрій Сухорський. Скульптура в дереві. Альбом ; вступ. ст. Марія Горбаль. Доля дарувала йому крила.— Інститут народознавства НАНУ.— Львів, 2016.— С. 5—17.
  11. Андрій Сухорський. Скульптура в дереві. Альбом ; вступ. ст. Олег Чарновський. Діапазон творчих пошуків Андрія Сухорського.— Інститут народознавства НАНУ. — Львів, 2016. — С. 18—25.
  12. Андрій Сухорський. Скульптура в дереві. Альбом— Інститут народознавства НАНУ. — Львів, 2016. — 96 с.
  13. Будзан А.Ф. Різьба по дереву в Західних областях України / А.Ф. Будзан. — Київ, 1960. — 107 с.
  14. Кищак С. Корені лемківської різьби / Степан Кищак. — Львів : Свічадо, 2003. — 152 с. : іл.
  15. Кищак С. Шкіци до портрета Василя Одрехівського  / Степан Кищак // Вісник Львівської національної академії мистецтв. — 2011. — Вип. 22. — С. 344—347.
  16. Красовський І.Д. Камінь і дерево в народних промислах лемків / І.Д. Красовський // Народна творчість та етнографія. — 1987. — № 5. — С. 21—28.
  17. Красовський І. Заслужений скульптор з Вільки (До 75-річчя з дня народження В. Одрехівського) / Іван Красовський // Лемківський календар. — 1996. — Львів : Край, 1995. — С. 110—112.
  18. Красовський І. Михайло Орисик — визначний лемківський різьбяр першої половини ХХ ст. / Іван Красовський — Львів : Край, 1995. — 91 с. : іл.
  19. Красовський І. Народне різьбярство лемків / Іван Красовський // Дзвін. — 1991. — № 7. — С. 99—104.
  20. Красовський І. Різьбяр Михайло Орисик / І.Д. Красовський // Народна творчість та етнографія. — 1985. — № 4. — С. 82—83.
  21. Моздир М.І. Українська народна дерев’яна скульптура / М.І. Моздир. — Київ : Наукова думка, 1980. — 187 с. : іл.
  22. Моздир М. Різьбярство / М. Моздир // Лемківщина — історико-етнографічне дослідження : у 2-х томах. — Т. 2. Духовна культура. — Львів : Інститут народознавства НАНУ. — 2002. — С. 351—363.
  23. Одрехівський Р.В. Різьбярство Лемківщини / Роман Одрехівський. — Львів : Сполом, 1998. — С. 262. — Іл. 128.
  24. Паньків В. Лемківські майстри різьби по дереву / Паньків В.П. — Київ : Вид. Академії архітектури Української УРСР, 1953. — 54 с. : іл.
  25. СтанкевичМ. Українське художнє дерево XVI—XXст. / Михайло Станкевич. — Львів : Інститут народознавства НАНУ, 2002. — 479 с.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »