« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 103—112

УДК 371.671.1
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.103

ВІДОБРАЖЕННЯ ПОВСЯКДЕННОГО ЖИТТЯ НАРОДІВ В ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ З ІСТОРІЇ ДЛЯ СЕРЕДНЬОГО СТУПЕНЮ ОСВІТИ (ГІМНАЗІЇ) В РЕСПУБЛІЦІ МОЛДОВА

УРСУ Валентина

ORCID ID: http://www.upsc.md

доктор історичних наук, доцент,

Державний педагогічний університет

імені Іона Крянге,

факультет історії і географії,

вул. Іона Крянге, 1,

MD-2069, Кишинев, Республіка Молдова

Контакти: e-mail: ursuvalentina@yahoo.com

Анотація. Аналізується декілька книг з історії для середніх шкіл, розроблені авторами Республіки Молдова та видані протягом 1995—2014-х років. Розглядаються критерії, подані в шкільному підручнику, екзаменується дидактичний посібник, культурні осередки, завдання, які пропонуються учням. Автори підручників є знаними вченими в галузі історії, університетськими дидактичними кадрами та шкільними вчителями з багатим педагогічним досвідом. Відзначено, що учні знайомляться з низкою досягнень матеріальної культури: поселення, житло, заняття, професії, одяг, народні традиції, деякі аспекти духовного життя та збереження спадщини і до наших днів. Незважаючи на те, що підручники дають менший простір для тематики уроків, присвячених повсякденному життю порівняно з політичним та економічним, учні мають можливість розвивати навички для дослідження, аналізу та інтерпретації першоджерел, текстів, зображень тощо. Зміст підручників виражає основи ідентичності, моральних та естетичних цінностей народів.

Ключові слова: підручники, спадщина, повсякденне життя, матеріальні артефакти, заняття, професії, одяг, духовна культура.

Надійшла 6.12.2018

Список використаних джерел

  1. Ann Low-Beer. Consiliul Europei єi Istoria оn Єcoalг. Strasbourg, 1997. 97 c.
  2. Musteaюг S. Cum sг elaborгm єi analizгm manualele єcolare. Chiєinгu: Cartdidact, 2006. 147 c.
  3. Cerbușcг P., Haheu V., Gonța Gh., Petrovschi N. Istoria universalг. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Știința, 2011. 204 c.
  4. Gonța Gh., Parasca P., Cerbușcг P., Haheu V., Petrovschi N. Istoria universalг. Istoria romвnilor. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Știința, 2000.
  5. Niculițг I., Potlog V., Arnгut T. Istorie. Epoca strгveche și anticг. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Lumina, 2000. 224 c.
  6. Popovici C., Popovici A. Istorie. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Lumina, 2005. 208 c.
  7. Dragnev D., Cocвrlг P., Gonța Gh., Dragnev E. Istoria universalг și a romвnilor. Manual pentru cl. a VI-a. Chișinгu: Știința, 2001. 224 c.
  8. Dragnev D., Drachenberg C., Ojog I. Istoria Universalг. Istoria Romвnilor. Epoca modernг. Manual pentru cl. a VII-a. Chișinгu: Știința, 2011. 208 c.
  9. Drachenberg C., Certan E., Cozma V., Cerbușca P. Istoria universalг. Epoca modernг. Partea a II-a. Manual didactic pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Prut Internațional, 2004. 120 c.
  10. Boico P., Cincilei V., Veverița M. Istorie. Manual pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Univers Pedagogic, 2006. 206 c.
  11. Chicuș N., Danu E., Dragnev D., Negrei I. Istoria Ro­mвnilor. Epoca modernг. Partea a II-a (1850—1918). Manual didactic pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Prut Internațional, 2004. 120 c.
  12. Istorie. Epoca modernг (1850—1918). Manual pentru cl. a VIII-a. Varta, I., Șarov, I., Ojog, I. et. al. Chișinгu: Cartdidact, 2009. 256 c.
  13. Șarov I., Cașu I., Dobzeu M., Cerbușca P. Istoria Romв­nilor și universalг. Manual pentru cl. a IX-a. Chișinгu: Cartdidact, 2013. 126 c.
  14. Petrencu A. Istoria universalг contemporanг, 1918—2000. Manual pentru cl. a IX-a. Chișinгu: Prometeu, 2000. 264 c.

читати публікацію»

Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »