« 2021. № 2 (158)

Народознавчі зошити. 2021. № 2 (158). С. 327—341

УДК 398.33:2-545(477)”18/20″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2021.02.327

ЗВИЧАЄВО-ОБРЯДОВЕ ВИКОРИСТАННЯ ДЕЯКИХ ПОБУТОВИХ ПРЕДМЕТІВ І РИТУАЛЬНИХ СТРАВ У КАЛЕНДАРНІЙ ОБРЯДОВОСТІ УКРАЇНЦІВ: МАНТИЧНО-МАГІЧНИЙ АСПЕКТ

Олена СЕРЕБРЯКОВА

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1039-2920
  • кандидатка історичних наук, наукова співробітниця,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • відділ етнології сучасності,
  • проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна,
  • e-mail: o-sereb@ukr.net

Актуальність обраної теми зумовлена тим, що досі немає спеціальної розвідки про особливості побутування мантично-магічних практик у різних регіонах України впродовж року. Тому у запропонованій публікації авторка ставить перед собою мету комплексно висвітлити пласт звичаєво-обрядових і світоглядних явищ, пов’язаних із ворожіннями про господарський добробут, сприятливі дні для оранки, погоду, одруження, здоров’я членів родини тощо.

Об’єктом дослідження є традиційний світогляд і зви­чаєво-обрядова культура жителів різних регіонів України, а предметом—календарнімантично-магічні дії з різними ритуальними атрибутами. Джерельною основою статті є матеріали польових досліджень, краєзнавчі розвідки, праці кінця ХІХ — поч. ХХI ст. Методологія розвідки ґрунтується на загальнонаукових методологічних принципах та основних вимогах, які ставляться щодо праць історико-етнологічного спрямування. Проаналізовано мантично-магічні традиції, пов’язані з господарським добробутом, здоров’ям членів родини та ін. Розкрито їх функційність, семантику, акціональний, атрибутивний, вербальний рівні, функційне призначення, символіку та магічні властивості ритуальних атрибутів, видозміни та ступінь збереження досліджуваних явищ у сучасну пору. З’ясовано, що розглянуті варіанти календарної ворожби українців мають своєрідні риси та містять залишки архаїчних явищ.

Ключові слова: ворожба (ворожіння, дивінації, мантичні, магічні дії/практики/звичаї),календарні свята,українці, вуглини, кутя, хліб, попіл, врожай.

  • 1. Schnaider J. Z kraju Hucułów (Kalendarz huculski). Lud. Lwów, 1899. T. V. Z. 3. S. 207—220.
  • 2. Архів Інституту народознавства НАН України (далі — Архів ІН НАНУ). Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 513.
  • 3. Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 659.
  • 4. Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 655.
  • 5. Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 702.
  • 6. Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 691.
  • 7. Falkowski J. Zachodne pogranicze Huculszczyzny. Lwów, 1937. 170 s.
  • 8. Шухевич В.О. Гуцульщина. Друге видання. Ч. IV. Верховина: Гуцульщина, 1999. 304 с.
  • 9. Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 658.
  • 10.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 656.
  • 11.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 694.
  • 12.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 701.
  • 13.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 693.
  • 14.    Гуцули: їх життя, звичаї та народні перекази. Описані др. Р.Ф. Кайндлем. Чернівці: Молодий буковинець, 2000. 208 с.
  • 15.    ривна В. Народні звичаї Маковиці. Пряшів: Словацьке педагог. вид-во в Братіславі, відділ укр. літ-ри в Пряшеві, 1973. 163 с.
  • 16.    Шмайда М. Повір’я і звичаї. Дукля. Пряшів, 1964. № 1. С. 82—93.
  • 17.    Шмайда М. А іші вам вінчую. Календарна обрядовість русинів-українців Чехо-Словаччини. Братіслава; Пряшів: Словацьке педагогічне видавництво; Відділ української літератури, 1992. Т. 1. 500 с.
  • 18.    Сивицький М. Духова культура. Лемківщина: Земля — люди — історія — культура. Т. ІІ. Нью-Йорк; Париж; Сидней; Торонто, 1988. С. 102—194.
  • 19.    Blin-Olbert D. Rok obrzędowy u Łemków. Łemkowie w historii i kulturze Karpat. Pod red. J. Czajkowskiego. Wyd. II. Sanok, 1994. Cz. II. S. 313—349.
  • 20.    Mroczko K. Śniatyńszczyzna. (Przyczynek do etnografii krajowej). Przewodnik naukowy i literacki. R. XXV. T. XXV. Zesz. IV. Kwiecień. Lwów, 1897. S. 289—304.
  • 21.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 239 д.
  • 22.    Schnajder J. Z życia górali nadłomnickich. Lud. Lwów, 1912. T. XVIII. Zesz. I—IV. S. 141—217.
  • 23.    Колесса Ф. Людові вірування на Підгірю, в с. Ходовичах стрийського повіту. Етнографічний збірник. Львів, 1898. Т. V. С. 76—98.
  • 24.    Řehoř F. Kalendarik z narodniho żivota Bojkov. Zlata Praha, 1895.
  • 25.    Зубрицький М. Народнїй календар, народнї звичаї і повірки, прив’язані до днїв в тиждни і до рокових свят (зап. у Мшанцї, Староміського повіту і по сусїднїх селах). Матеріяли до українсько-руської етнольоґії. Львів, 1900. Т. III. С. 33—60.
  • 26.    Дучимінська О. Різдвяні звичаї в селі Тяпчі. Жіноча Доля. Коломия, 1937. Ч. 1—2. С. 3—4.
  • 27.    Дучимінська О.О. Різдвяні і святойорданські звичаї в селі Тяпча (Східня Бойківщина). Літопис Бойківщини. Самбір, 1938. Ч. 10. С. 55—59.
  • 28.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 787.
  • 29.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 609.
  • 30.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 588.
  • 31.    Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. Ф. Р-119. Оп. 17. Спр. № 392 Е.
  • 32.    Машкаринець В. Повіря на поодинокі свята в селі Кальнику. Подкарпатска Русь. Ужгород, 1930. Ч. 1—2. С. 22—25.
  • 33.    Mroczko K. Śniatyńszczyzna. (Przyczynek do etnografii krajowej). Przewodnik naukowy i literacki. R. XXV. T. XXV. Zesz. V. Maj. Lwów, 1897. S. 385—402.
  • 34.    Клубівці: короткий історико-краєзнавчий нарис. Івано-Франківськ, 2001. 292 с.
  • 35.    Національні архівні наукові фонди рукописів та фонозаписів Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського НАН України (НАНФ ІМФЕ НАН України). Ф. 14—3. Спр. 6.
  • 36.    Falkowski J., Pasznycki B. Na pograniczu Łemkowsko-bojkowskiem. Lwów: Nakladem tow-wa ludoznawczego, 1935. 128 s.
  • 37.    Кміт Ю. Ще про Волосатий. Літопис Бойківщини. Самбір, 1935. Ч. 6. С. 1—9.
  • 38.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 281.
  • 39.    Кутельмах К.М. Календарна обрядовість. Гуцульщина: Історико-етнографічне дослідження. Київ: Наукова думка, 1987. С. 286—302.
  • 40.    Турянська М. Бойківські звичаї з Різдвяних Свят, Нового Року й Йордану. Літопис Бойківщини. Самбір, 1934. Ч. 3. С. 23—27.
  • 41.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 620.
  • 42.    Майчик І., Цуприк М.Одрехова в минулому 1419—1999. За ред. Швягли Я. Львів: Каменяр, 1999. 187 с.
  • 43.    Kolberg O. Pokucie. Obraz etnograficzny. Krakόw, 1888. T. III. 242 s.
  • 44.    Вовк Х. Студії з української етнографії та антропології. Київ: Мистецтво, 1995. 336 с.: іл.
  • 45.    Нидерле Л. Бытъ и культура древнихъ славянъ. Прага, 1924. 285 с.
  • 46.    Етнографія Києва і Київщини: традиції й сучасність. Київ: Наукова думка, 1986. 271 с.: іл.
  • 47.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 704.
  • 48.    НАНФ ІМФЕ НАН України. Ф. 14—3. Спр. 458.
  • 49.    Свидницкій А.П. Великдень у Подолянъ. Основа. С.-П., 1861. Ноябрь-декабрь. С. 26—71.
  • 50.    Папіж В. Деякі релігійні обряди і звичаї Підгаєччини. Підгаєцька земля: Історико-мемуарний збірник. Нью-Йорк; Лондон; Париж; Сидней; Торонто; Київ, 1980. 744 с.
  • 51.    Kolberg O. Pokucie. Obraz etnograficzny. T. I. Krakόw, 1882. 360 s.
  • 52.    Осика М. З нашого фольклору. Бучач і Бучаччина: Історично-мемуарний збірник. Нью-Йорк; Лондон; Париж; Сидней; Торонто, 1972. Т. XXVII. С. 332—368.
  • 53.    Беньковскій И. Поверья, обычаи, обряды, суеверья и приметы, приуроченные к «Риздвяным Святам». Киевская старина. Год 15. Т. 52. Январь. Отд. 2. Кіев: Типографія Г.Т. Корчак-Новицкаго, 1896. С. 1—9.
  • 54.    Франко І. Людові віруваня на Підгірю. Етнографічний збірник. Т. V. Львів, 1898. С. 160—218.
  • 55.    Waigel L. Rys miasta Kołomyi. Kołomyja: Drukiem H. Zadembskiego i spólki, 1877. 114 s.
  • 56.    Schnajder J. Lud peczeniżyński. Część II. Lud. 1907. T. XIII. Zesz. I. S. 21—33.
  • 57.    Сов’як П. Мак у віруваннях та обрядовості бойків. Літопис Бойківщини. Самбір, 2002. № 1/62 (73). С. 16—18.
  • 58.    Kolberg O. Chełmskie. Obraz etnograficzny. Kraków. 1890. T. 1. 265 s.
  • 59.    Рижик Є. Календарні обряди українців Холмщини і Підляшшя. Холмщина і Підляшшя. Історико-етно­графічне дослідження. Київ: Родовід, 1997. С. 251—270.
  • 60.    Береза Я.М. Різдвяні образки (Із Вороцова-Поланок, городецького повіту). Життя і знання. Львів, 1939. Ч. 1 (136). С. 2—4.
  • 61.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 565.
  • 62.    Кожолянко Г. Різдвяна обрядовість гуцулів. Праці НТШ. Т. 1. Краєзнавство. Косів, 2005. С. 111—119.
  • 63.    Чубинский П.П. Труды этнографическо-статис­тической экспедиции в Западно-Русский край. С.-П., 1872. Т. III. Народный дневник. 486 с.
  • 64.    Маковій Г.П. Затоптаний цвіт: Народознавчі оповідки. Київ: Укр. письменник, 1993. 205 с.
  • 65.    Галайчук В. Народний календар Славутчини в обрядах, звичаях та фольклорі. Народознавчі зошити. 2019. № 5 (149). С. 1134—1164.
  • 66.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 608.
  • 67.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 607.
  • 68.    Курочкін О.В. Обрядовість (Календарні свята й обряди). Поділля: Історико-етнорафічне дослідження. Київ: Доля, 1994. С. 358—384.
  • 69.    Галайчук В. Різдвяно-водохресні свята в околицях Кременця. Вісник Львівського університету. Серія історична. 2009. Вип. 44. С. 215—240.
  • 70.    Галайчук В. Традиційна календарно-побутова обрядовість історико-етнографічної Волині (на польових матеріалах з Гощанського району Рівненської обл.). Вісник Львівського університету. Серія історична. 2015. Вип.`51. С. 412—462.
  • 71.    Kopernicki J. Przyczynek do etnografii ludu ruskiego na Wo­lynie we wsi Jurkowszczyznie w pow. Zwiahelskim. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej. Kraków, 1887. T. XI. S. 130—228.
  • 72.    Історія Угринова. Нариси з історії села Угринів Тисменицького району Івано-Франківської області. За ред. В. Костіва. Івано-Франківськ: Вид-во Плай, 2000. 280 с.
  • 73.    Возняк М. Село моє — України цвіт. Івано-Фран­ківськ: Нова Зоря, 2003. 208 с.
  • 74.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 590.
  • 75.    Герасимович В. Народні звичаї, обряди та пісні в селї Креховї, жовківського повіту. Правда. Львів: З друкарні НТШ, 1893. Т. XVII. Вип. LII. Червень. С. 314—320.
  • 76.    Андрусяк С., Білий Д., Двояк М., Качорак Я. Вікняни: з правіків до сьогодення. Львів: Укр. технології, 2007. 451 с.: іл.
  • 77.    Галько И. Народныи звычаи и обряды з околиц над Збручем. Львів, 1862. Ч. 2. 57 с.
  • 78.    Дучимінська О.О. Святочні звичаї в селі Вовчім, турчанського повіту. Жіноча Доля. Коломия, 1939. Ч. 1—2. С. 11—12.
  • 79.    Комарницький І. Різдвяні звичаї в селі Лопушанка Хомина Турчанського повіту. Літопис Бойківщини. Самбір, 1989. Ч. 1/49 (60). Січень-червень. С. 67—69.
  • 80.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 213.
  • 81.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 212.
  • 82.    Бурак П. Свят-Вечір на Бойківщині. Літопис Бойківщини. Самбір, 1973. Ч. 1/18. С. 26—31.
  • 83.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 533.
  • 84.    Затварницький Д. Галівка біля Старого Самбора. Літопис Бойківщини. Самбір, 1977. Ч. 1/25. Січень-червень. С. 51—61.
  • 85.    Прокопик В. Весільні звичаї в селі Стрілки коло Старого Самбора. Літопис Бойківщини. Самбір, 1977. Ч. 1/25. С. 30—39.
  • 86.    Жолобайло Я. «Це Матіївці — наше село…». Істо­рико-етнографічний нарис. Коломия: Вік, 2000.­ 184 с.
  • 87.    Ісаків: історико-краєзнавчий нарис. Івано-Фран­ківськ: Нова Зоря, 2004. 96 с.
  • 88.    Тимчук М. Обпалена земля. Історія села Грушки. Тлумач, 1994. 96 с.
  • 89.    Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 461.
  • 90.    Потебня А.А. О мифическом значении некоторых обрядов и поверий. Москва: Катков и К, 1865. 317 с.
  • 91.    Великочий В. Традиційні покутські свята новорічного циклу та їх використання в сучасній туристичній галузі краю. Ямгорів літературно-краєзнавчий і мистецький альманах. Ямгорів, 2014. Ч. 24—25. С. 279—286.
  • 92.    Иванов П. Жизнь и поверья крестьян Купянскаго уезда, Харьковской губерніи. Харків: Печатное Дело, 1907. 216 с.
  • 93.    Милорадович В.П. Житье-бытье лубенского крестья­нина. Українці: народні вірування, повір’я, демо­но­ло­гія. Київ: Либідь, 1991. С. 170—341.
  • 94.    Галайчук В. Народний календар Березнівщини в обрядах, звичаях та фольклорі. Народознавчі зошити. 2019. №4 (148). С. 951—1000.
  • 95.    Календарные обычаи и обряды в странах зарубежной Европы XIX — нач. XX в. Зимние праздники. Под ред. С.А. Токарева. Москва: Наука, 1973. 352 с.
  • 96.    Никифоровский Н.Я. Простонародныя приметы и поверья, суеверные обряды и обычаи, легендарные сказания о лицах и местах. Витебск, 1897. 337 с.
  • 97.    Шейн П.В. Материалы для изучения быта и языка русского населения Северо-Западного края. Т. 1. Ч. І: Бытовая и семейная жизнь белоруса в обрядах и песнях. СПб., 1887. 590 с.
  • 98.    Сырку П. Изъ быта бессарабскихъ румынъ. I. На­род­ный календарь румынскаго населенія въ Бессарабіи. Живая старина. 1913. В. I—II. Годъ XXII. С. 147—180.
  • 99.    Попович Ю.В. Молдавские новогодние праздники (XIX — начало XX века). Кишинев: Штиинца, 1974. 183 с.
  • 100.  Славянские древности: Этнолингвистический сло­варь: в 5-ти тт. Под общей ред. Н.И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. Т. 3: К (Круг) — П (Перепелка). 704 с.
  • 101.  Славянские древности: Этнолингвистический сло­вар: в 5-ти тт. Под общей ред. Н.И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2009. Т. 4: П (Переправа через воду) — С (Сито). 656 с.
  • 102.  Славянские древности: Этнолингвистический словарь: в 5-ти тт. Под общей ред. Н.И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2012. Т. 5: С (Сказка) — Я (Ящерица). 736 с.
  • 103.  Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: Структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. Санкт-Петербург: Наука, 1993. 239 с.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »