« 2022. № 1 (163)

Народознавчі зошити. 2022. № 1 (163). С. 105—112

УДК 75.071.1-055.2:061.2Паркомуна(477-25)”199″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.01.105

ТВОРЧІ ІНТЕНЦІЇ ХУДОЖНИЦЬ У ДІЯЛЬНОСТІ СКВОТУ ПАРКОМУНА 1990‑х РОКІВ

ЛУЦИШИНА Дарія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1048-6190
  • аспірантка, Національна академія
  • образотворчого мистецтва і архітектури,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: innuendo19@gmail.com

Анотація. У складний перехідний період міжсистемності та невизначеності в Україні наприкінці 1980-х — на початку 1990-х рр. одним із мистецьких осередків став сквот на вул. Паризької комуни у Києві. Творчі досягнення цієї спільноти мистців зазвичай представляються чоловічими іменами, оскільки назагал Паркомуна перебувала поза межами феміністичного контексту, проте жінки‑мисткині та їхній творчий доробок є її невід’ємною частиною і потребують подальшого дослідження, в чому і полягає актуальність дослідження.

Метою ж дослідження є з’ясувати творчі інтенції художниць Паркомуни; визначити особливості їхньої мистецької діяльності та творчих експериментів у рамках сквоту; охарактеризувати як художні практики жінок, так і колаборації з художниками-чоловіками.

Об’єктом дослідження є діяльність художниць у діяльності сквоту Паркомуна 1990-х рр., а предметом — їхні творчі інтенції.

Серед методів дослідження—іконографічний та іконологічний аналіз, формальний аналіз, історична реконструкція, феміністичний метод.

Визначено теми, які мисткині цілеспрямовано або інтуїтивно розробляли у своїй практиці, зокрема проблеми філософії і релігії, фемінізму, гендеру, тілесності, сексуальності, насильства, ролі жінки в мистецтві і суспільстві та ін.Окрім цього, приділено увагу кураторській діяльності Н. Філоненко в рамках сквоту.

Ключові слова: сквот Паркомуна, жінки-художниці, феміністична виставка, феміністичне мистецтво, живопис, відео-арт, інсталяція, скульптура.

Надійшла 19.01.2022

Список використаних джерел

  • 1. Соловьев А. Искусство Украины 90-х. Художест­венный журнал. 2000. № 28—29. URL: http://moscowartmagazine.com/issue/79/article/1726 (дата звер­нення: 01.10.2021).
  • 2. Бредихина Л. Ребро Евы, плечо Адама и другое. Диалог Искусств. Журнал Московского музея современ­ного искусства. 2005. № 2. С. 78—82.
  • 3. Mystetskyi Arsenal. Лекція «Українське медіа-мис­тец­тво 90-х: гендерна розстановка». 2018. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=xR-I_5nOq Xc (дата звернення: 08.07.2021).
  • 4. Платонова А. Флешбек з 90-х: 10 ключових робіт українського медіа-мистецтва того часу. URL: https://lb.ua/culture/2018/03/22/393287_fleshbek_90h_10_klyuchevih_rabot.html (дата звернен­ня: 07.07.2021).
  • 5. Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище. Упоряд. Т. Ко­чубінська. Київ: Publish Pro, 2018. 208 с.
  • 6. Яковленко К. Валерия Трубина: «Мы расширяли пространство, позволяя зрителю туда войти». URL: http://www.korydor.in.ua/ua/voices/valeria-tru­bi­na-my-rasshiryali-prostranstvo-pozvoliaja-zriteliu-tuda-vojti.html (дата звернення: 24.12.2020).
  • 7. Яковленко К. «Тело» Парижской Коммуны. Часть первая. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/context/telo-parizhskoj-kommuny-part-one.html (дата звернення: 14.07.2021).
  • 8. Яковленко К. «Рот Медузи»: перші спроби феміністичних виставок. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/context/rot-meduzy-pershi-sproby-feministichnyh-vistavok.html#_ftn4 (дата звернення: 18.08.2021).
  • 9. Лекція куратора. Пряма трансляція з проекту «Би­рю­чий 018 або Неошаманізм. Сила ритуалу». 2018. URL: https://www.facebook.com/biruchiy.art/videos/ 244783072826150/ (дата звернення: 23.06. 2021).
  • 10. Яковленко К. Місце емансипації, сексуальності та «дотику фемінізму» в українському мистецтві рухомого зображення 1990-х. URL: https://sup­por­tyourart.com/specialprojects/research­plat­form/1990-nbsp-cinema/ (дата звернення: 23.07.2021).
  • 11. Ляпін О. Олександр Ляпін про виставку «Рот Медузи». URL: https://archive.pinchukartcentre.org/re­views/oleksandr-lyapin-pro-vistavku-rot-med (дата звер­нення: 02.10.2021).
  • 12. Пруденко Я. Ігри з відеокамерою. Перший український відео-арт. URL: http://artvertep.com/news/ 12399.html (дата звернення: 25.10.2020).
  • 13. Криві дзеркала — живі картини. URL: http://www.mediaartarchive.org.ua/media-art/krivi-dzerkala-zhivi-kartini/ (дата звернення: 05.10.2021).

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »