« 2022. № 1 (163)

Народознавчі зошити. 2022. № 1 (163). С. 97—104

УДК 75.041.5.071.1(71=161.2)”19/20″І.Р.Носик

DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.01.097

ПОРТРЕТИ ТА АВТОПОРТРЕТ ЯК ДЖЕРЕЛО ТВОРЧОГО НАТХНЕННЯ ІРЕНИ РОМАНИ НОСИК

ПАВЛИШИН Анастасія

  • ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-4316-3144
  • аспірантка, магістр мистецтвознавства,
  • ОДР ЛНАМ,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: pereskokova.nastia@gmail.com

Анотація. Мета статті — розкрити особливості портретного жанру мистецтва у творчості української художниці з діаспори Ірени Романи Носик, довести нашу позицію у розумінні портрету як філософського способу пізнання людини через естетичні, етичні та культурні особливості зображуваної особи. Наукове переосмислення, теорія та практика портретного жанру та її аналіз у мистецтві маловідомої в Україні мисткині з української діаспори Ірени Романи Носик на сьогодні є актуальним.

Об’єкт дослідження — портрети Ірени Носик, предмет дослідження — теоретичні аспекти авторської методології малярства на матеріалі портретних зображень. 

У дослідженні проаналізовано головну роль пізнавальних процесів (сприйняття, уявлення і мислення) під час роботи над зображенням людини. Зафіксовано певні закономірності композиції портрета, особливості роботи з олійними фарбами у зображенні. Висвітлено своєрідність кольорово-тональної палітри мисткині. Проаналізовано світло-тіньові контрасти. Обґрунтовано головні риси стилів в яких працювала мисткиня у жанрі «портрет», а саме: експресіонізм, модернізмі, кубізм, та неоімпресіонізм.

Методика дослідження ґрунтується на застосуванні історико-порівняльного та науково-інтерпретативного методу. Для розкриття композиційних та образно-змістових вирішень творів мисткині застосований метод мистецтвознавчого аналізу.

Ключові слова: портрет, автопортрет, мистецтво Ірени Романи Носик, український живопис ХХ—ХХІ ст.

Надійшла 18.01.2022

Список використаних джерел

  • 1. Словник мистецьких термінів. За ред. Сотська Г., Шмельова Т. URL: https://lib.iitta.gov.ua/709237/1/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%96%D0%B9.pdf (дата звернення: 12.10.2021).
  • 2. Виппер Б. Проблема сходства в портрете. URL: https://litresp.ru/chitat/ru/%D0%92/vipper-boris-robertovich/vvedenie-v-istoricheskoe-izuchenie-iskusstva/9 (дата звернення: 01.11.2021).
  • 3. Савиных М., Софронов Г. Особенности передачи образа в портретной живописи. URL: http://e-koncept.ru/2017/574026.htm (дата звернення: 12.10. 2021).
  • 4. Павлишин А. Сповідь у автопортретах Ірени Романи Носик. Тези конференції історичні та актуальні аспекти методології Професійної мистецької освіти в Україні. ЛНАМ. 13 травня 2021 р. С. 41—43.
  • 5. Яблонская Т. Классификация портретного жанра в России ХVІІІ в.: автореферат дис. по ВАК РФ канд. наук: 17.00.04. Москва, 1978. 25 с.
  • 6. Даревич Д. Мистецтво і мікроскоп у житті Ірени Носик. URL: https://era.library.ualberta.ca/items/5e0831fa-0867-4464-be9f-0b33210a9040/view/c5d4ad3d-1a07-44b5-9f4d-a3c9efd29714/ZKZ_2020_8.pdf (дата звер­нення: 01.11.2021).

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »