« 2024. № 1 (175)

Народознавчі зошити.  2024. № 1 (175).  С. 154—158

УДК 745.51:008(477.83/.86)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.01.154

СОЦІАЛЬНІ ТА ІСТОРИЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ МИСТЕЦТВА В ГАЛИЧИНІ: ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ

ОДРЕХІВСЬКИЙ Роман

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3581-4103
  • доктор мистецтвознавства, професор, Львівський державний
  • університет фізичної культури імені Івана Боберського,
  • кафедра хореографії та мистецтвознавства,
  • вул. Костюшка, 11, 79007, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: odre2010@ukr.net

Анотація. Мета статті —показати соціальні та економічні умови розвитку мистецтва в Галичині першої третини ХХ століття як особливого періоду в історії українського мистецтва.

Методологія дослідження ґрунтуються на загальних наукових принципах: системності, достовірності, історизму, логічності. Для аналізу соціально-культурних процесів і розвитку мистецтвав Галичині у першій третині ХX ст. домінуючими є порівняльно-історичний і культурологічний методи.

Результати. На початку ХХ століття ми спостерігаємо піднесення у розвитку мистецтва в Галичині. Значний вклад у фінансування культури і мистецтва в Галичині цього періоду внесли українські емігранти із американського континенту. Було відкрито низку художніх шкіл із навчання пластичних мистецтв, архітектури, хореографії та інших виявів мистецтв. Особлива увага приділялася розвитку та пропаганди українських мистецьких традицій, зокрема у художньо-педагогічній діяльності в різьбярських, ткацьких, хореографічних та інших мистецьких школах.

Ключові слова: Галичина, розвиток мистецтва, хореографія, засади танцю, художня культура, різьблення, мистецька школа, національні традиції.

Надійшла 15.12.2023

Список використаних джерел

  • 1. Дорошенко Д. Нарис історії України: в 2 т. Київ: Глобус, 1991. Т. 2. 349 с.
  • 2. Крип’якевич І. Історія України. Львів: Світ, 1990. 519 с.
  • 3. Нога О. Український стиль в церковному мистецтві Галичини кінця ХІХ — початку ХХ століть. Львів: Українські технології, 1999. 160 с.
  • 4. Нога О., Яців Р. Мистецькі товариства, об’єднання, угрупування, спілки Львова (1860—1998): Матеріали до довідника. Львів: Українські технології, 1998. 128 с.
  • 5. Одрехівський Р. Мистецтво як художньо-естетичний феномен сакральної культури українців Галичини. Народознавчі зошити. Львів. 2023. № 2 (170). С. 379—385. DOI https://doi.org/10.15407/nz2023.02.379.
  • 6. Субтельний О. Україна: історія. Київ: Либідь, 1991. 512 с.
  • 7. Шмагало Р. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ — середини ХХ ст.: cтруктурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 526 с.
  • 8. Шабаліна О. Розвиток українського хореографічного мистецтва на початку ХХ ст.: джерела та тенденції. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 28. С. 263—273.
  • 9. Квас О., Марушка М. Навчання дітей та молоді українських народних танців у Галичині (1919—1939). Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2021. Випуск 35. С. 102—109.
  • 10. Лемківщина: Земля. Люди. Історія. Культура: в 2 т. Редактор Б. Струмінський. Записки наукового товариства ім. Шевченка. Нью-Йорк; Париж; Сидней; Торонто: Видано коштом і заходами Організації Оборони Лемківщини в ЗCА. Перший відділ у Нью-Йорку, 1988. Т. 1. 568 c.; т. 2. 495 c.
  • 11. Енциклопедія українознавства: слов. частина: в 11 т. Гол. ред. Кубійович В. Перевид. в Україні. Львів, 1993—2003.
  • 12. Тарнович Ю. Лемківщина. Матеріальна культура. Краків: Українське видавництво, 1941. 168 с.

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »