« 2024. № 1 (175)

Народознавчі зошити.  2024. № 1 (175).  С. 154—158

УДК 745.51:008(477.83/.86)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.01.154

СОЦІАЛЬНІ ТА ІСТОРИЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ МИСТЕЦТВА В ГАЛИЧИНІ: ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ

ОДРЕХІВСЬКИЙ Роман

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3581-4103
  • доктор мистецтвознавства, професор, Львівський державний
  • університет фізичної культури імені Івана Боберського,
  • кафедра хореографії та мистецтвознавства,
  • вул. Костюшка, 11, 79007, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: odre2010@ukr.net

Анотація. Мета статті —показати соціальні та економічні умови розвитку мистецтва в Галичині першої третини ХХ століття як особливого періоду в історії українського мистецтва.

Методологія дослідження ґрунтуються на загальних наукових принципах: системності, достовірності, історизму, логічності. Для аналізу соціально-культурних процесів і розвитку мистецтвав Галичині у першій третині ХX ст. домінуючими є порівняльно-історичний і культурологічний методи.

Результати. На початку ХХ століття ми спостерігаємо піднесення у розвитку мистецтва в Галичині. Значний вклад у фінансування культури і мистецтва в Галичині цього періоду внесли українські емігранти із американського континенту. Було відкрито низку художніх шкіл із навчання пластичних мистецтв, архітектури, хореографії та інших виявів мистецтв. Особлива увага приділялася розвитку та пропаганди українських мистецьких традицій, зокрема у художньо-педагогічній діяльності в різьбярських, ткацьких, хореографічних та інших мистецьких школах.

Ключові слова: Галичина, розвиток мистецтва, хореографія, засади танцю, художня культура, різьблення, мистецька школа, національні традиції.

Надійшла 15.12.2023

Список використаних джерел

  • 1. Дорошенко Д. Нарис історії України: в 2 т. Київ: Глобус, 1991. Т. 2. 349 с.
  • 2. Крип’якевич І. Історія України. Львів: Світ, 1990. 519 с.
  • 3. Нога О. Український стиль в церковному мистецтві Галичини кінця ХІХ — початку ХХ століть. Львів: Українські технології, 1999. 160 с.
  • 4. Нога О., Яців Р. Мистецькі товариства, об’єднання, угрупування, спілки Львова (1860—1998): Матеріали до довідника. Львів: Українські технології, 1998. 128 с.
  • 5. Одрехівський Р. Мистецтво як художньо-естетичний феномен сакральної культури українців Галичини. Народознавчі зошити. Львів. 2023. № 2 (170). С. 379—385. DOI https://doi.org/10.15407/nz2023.02.379.
  • 6. Субтельний О. Україна: історія. Київ: Либідь, 1991. 512 с.
  • 7. Шмагало Р. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ — середини ХХ ст.: cтруктурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 526 с.
  • 8. Шабаліна О. Розвиток українського хореографічного мистецтва на початку ХХ ст.: джерела та тенденції. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 28. С. 263—273.
  • 9. Квас О., Марушка М. Навчання дітей та молоді українських народних танців у Галичині (1919—1939). Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2021. Випуск 35. С. 102—109.
  • 10. Лемківщина: Земля. Люди. Історія. Культура: в 2 т. Редактор Б. Струмінський. Записки наукового товариства ім. Шевченка. Нью-Йорк; Париж; Сидней; Торонто: Видано коштом і заходами Організації Оборони Лемківщини в ЗCА. Перший відділ у Нью-Йорку, 1988. Т. 1. 568 c.; т. 2. 495 c.
  • 11. Енциклопедія українознавства: слов. частина: в 11 т. Гол. ред. Кубійович В. Перевид. в Україні. Львів, 1993—2003.
  • 12. Тарнович Ю. Лемківщина. Матеріальна культура. Краків: Українське видавництво, 1941. 168 с.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »