« 2024. № 1 (175)

Народознавчі зошити.  2024. № 1 (175).  С. 189—198

УДК 7.047:656.054/.056:81’373.612.2

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.01.189

ВІЗУАЛЬНА МЕТАФОРА «МІСТО — ДОРОЖНІЙ ЗНАК» У МИСТЕЦТВІ КІНЦЯ ХХ — ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ       

БАБІЙ Надія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9572-791X
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка,
  • Прикарпатський національний університет
  • імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76018, м. Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: nadiia.babii@pnu.edu.ua

Анотація. Проаналізовано твори/артефакти візуального мистецтва, які, як гібридні чи концептуальні метафори, використовують універсальні уніфікаційні зображення, а саме — дорожні знаки. Мета статті— дослідити різноманітні можливі смислові співвідношення між інформаційним знаком і образом міста. Актуальність теми полягає у тому, що нейтральність та уніфікованість дорожніх знаків є чинником для швидкого сприйняття та інтерпретації їх як метафори, в т. ч. політичної у творах візуального мистецтва чи в актуальних практиках. Розглянуто станковий живопис, фотографію, колаж, асамбляж, практики у публічних просторах кінця ХХ — початку ХХІ ст. Методологія дослідження поєднує засади мистецтвознавчого, семіотичного, психологічного та культурологічного методів, що створює можливість структурувати типи комбінаційних поєднань образу міста і дорожнього знака, а також пояснити чи спрогнозувати рефлексію реципієнтів.

Результати. Доведено, щозастосування готових інформаційних систем у візуальній творчості належать до нечастих, однак виразних механізмів дослідження тем буденності. Долучаючи ідентичні знаки до урбаністичних студій митці персоналізують й суб’єктивізують дорожній знак. Запропоновані концепти не є остаточними та можуть бути розширені і доповнені через оприлюднення інших творів, перегляд творів у інших умовах чи іншими інтерпретаторами, що не пов’язані із названими митцями спільністю культурного середовища. Це перше у вітчизняному науковому дискурсі дослідження, присвячене розпізнаванню мети візуальних метафор, джерелом яких є навігаційні об’єкти.

Kлючові слова: образ міста, дорожній знак, візуальна метафора, естетична свідомість, мистецтво кінця ХХ — початку ХХІ ст.

Надійшла 26.01.2024

Список використаних джерел

  • 1. Gibbs R.W. The Poetics of Mind. Figurative Thought, Language and Understanding. New York: Cambridge Uni­versity Press, 1994. 528 p.
  • 2. Дениско П. Інсайт. Візуальні й мультимодальні метафори в живописі, скульптурі, кіно та інших візуальних мистецтвах. Полтава: ФОП Говоров С.В., 2021. 248 с.
  • 3. Neurath M., Kinross R. The Transformer: Principles of Making Isotype Charts Paperback. Hyphen Press, 2009. 80 p.
  • 4. Неборак В. Дискредитація дискретности, або що можна написати про Юрія Коха? Сучасність. 1994. Част. 6. С. 129—134.
  • 5. Бабій Н. Модифікація теми міста у візуальному мистецтві Західної України другої половини ХХ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Науковий збірник. 2021. Випуск 38. С. 45—51. DOI: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v38i.466
  • 6. Приватний архів Бабій Н. Надія Бабій із Броніславом Тутельманом (інтерв’ю). 2023, 30.04.
  • 7. Чиста фотографія В’ячеслава Тарновецького. Ukrainian photography. 2021, 25.01. URL: https://www.untitled.in.ua/post/vyacheslav-tarnovetsky-photography
  • 8. Друль О. Нащо людям картини. Юрко Кох. Zbruи. 2020. 5.01. URL: https://zbruc.eu/node/94689
  • 9. Бобренко Р. Художня трансформація дорожніх знаків у творчості Клета Абрахама в контексті стріт-арту. Художня культура. Актуальні проблеми. 2020. № 16 (1). С. 81—85. URL: https://doi.org/10. 31500/1992-5514.16.2020.20524
  • 10. Jones J. When does street art become «art» art? 22 Sep. 2020. URL: https://www.theguardian.com/art­andde­sign/2020/sep/22/solved-when-does-street-art-become-art-art.
  • 11. Дениско П. Розпізнавання мети та джерела метафори у візуальних творах мистецтва. Філософська думка. 2015. Випуск 4. С. 104—119.
  • 12. Модернізація дорожнього знака в Дрогобичі від не­відомих художників. 2018, 23.10. Варто — Галицькі новини. URL: https://www.facebook.com/vartogalnews/posts/pfbid02kKtvGbi17MihJitnLr88As2rfyYjwHHuPmab9QhHswVzhRobSSnAuGwcNGE3fHsdl
  • 13. Babii N. Popular culture as a source of ideas in the urban spaces of Western Ukraine during the pandemic. Culture and Arts in the Modern World. 2021. Issue 22. Рр. 129—144. DOI:10.31866/2410-1915.22.2021.235900
  • 14. Toi.khto.dumkamy.bahatiie. URL: https://www.instagram.com/toy.hto.dumkamy.bahatiye/
  • 15. Коваль В. В Умані відбулось відкриття арт фестивалю «Свобода вибору», який триватиме два місяці. Umannews. City. 2023, 18.08. URL: https://umannews.city/articles/306829/ v-umani-vidbulos-vidkrittya-art-festivalyu-svoboda-viboru-yakij-trivatime-dva-misyaci
  • 16. Терлюк І. На Тернопільщині розміщують нові дорожні знаки «Окупантам рух заборонений». Суспільне Тернопіль. 2022, 03.03. URL: https://suspilne.media/ 213219-na-ternopilsini-rozmisuut-novi-dorozni-znaki-okupantam-ruh-zaboronenij/
  • 17. Рutler busters. 2022, 03. URL: https://milart.ucf.in.­ua/murals/putler-busters
  • 18. Гал І. «У росію нах*й»: в Україні за шалені гроші продали унікальний дорожній знак. (2022, 03.06.) Факти. URL: https://fakty.ua/402059-v-rossiyu-nah-j-v-ukraine-za-beshenye-dengi-prodali-unikalnyj-dorozhnyj-znak

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »