Народознавчі зошити.  2024. № 1 (175).  С. 199—204

УДК 75.056.017.4-023.5]:159.935-056.262

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.01.199

МЕТОДИ КОДУВАННЯ КОЛЬОРУ ДЛЯ ЛЮДЕЙ З ПРОБЛЕМАМИ ЗОРУ

ГУЛЕВИЧ Світлана

  • ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-6719-6453
  • магістриня мистецтвознавства, аспірантка,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: svetlanagulevich2020@gmail.com

Анотація. Кольори впливають на людину по-різному і здатні викликати певні емоції. Фізіологічні, психоемоційні, а навіть духовні аспекти впливу кольору на людей багато в чому сформовані внаслідок їх взаємодії з навколишнім світом. Різні грані впливу кольору на людину з давніх-давен зміцнювалися на свідомому й підсвідомому рівні і були важливим чинником комунікації людей, а отже правдива, якомога менше спотворена передача кольорів у мистецтві є надважливою умовою виконання мистецтвом комунікаційної функції.

Мета статті — дослідити методи створення різноманітних систем та патентних винаходів щодо кодування кольору для людей з проблемами зору, проаналізувати сильні й слабкі сторони цих методів.

Об’єктом дослідження є види різноманітних систем кодування кольору та патентованих винаходів передачі кольорового відображення засобом тактильного відчуття для людей з проблемами зору, а предметом — кодування та семіотичні символи передачі кольору.

Методологічною основою дослідження є емпіричний метод як описові системи в допомозі розпізнавання кольорового світу та його передачі для людей з проблемами зору.

Ключові слова: Мистецтво, семіотика, люди з проблемами зору, кодування кольору, семіотика у мистецтві, системи позначання кольору.

Надійшла 27.12.2023

Список використаних джерел

  • 1. Лотман Ю. Вибрані статті. Т. 1. Таллінн, 1992. С. 191—199.
  • 2. Slater S. The complete book of heraldry. China: Anness Publishing, 2021. 256 p.
  • 3. Peter W. 2003. Technique for enabling color blind persons to distinguish between various colors. URL: https://patents.google.com/patent/US7145571B2/en (дата звернення:19.12.2023).
  • 4. Система кодування кольору. 2010. ColorAdd: A Color Coding System. Colblindor. URL: https://www.color-blindness.com/2010/01/13/coloradd-a-color-coding-system/ (Last accessed: 19.12.2023).
  • 5. Amorim F.R. Avaliação do Sistema de Cуdigo de Cores «See Color» em Mapa Tбtil. Sociedade Brasileira de Cartografia, Geodйsia, Fotogrametria e Sensoriamento Remoto. P. 34—48.
  • 6. Taktila farger. URL: https://www.kursplats.nu/tactile/ (Last accessed: 19.12.2023).
  • 7. Новини. Департамент соціального захисту населення, Прес-служба ОДА, від 2 серпня 2021 р. URL: https://old.loda.gov.ua/news?id=60928 (дата звернен­ня: 19.12.2023).

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »