Народознавчі зошити. 2024. № 3 (177). С. 651—662
УДК 730.01.071.1(477)М.Дзидра”1940/1960”
DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.03.651
СКУЛЬПТУРНИЙ ДОРОБОК МИХАЙЛА ДЗИНДРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ 1940‑х — ПОЧАТКУ 1960‑х рр.
КИКТА Роман
- ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-1166-5462
- викладач відділу скульптури,
- Львівський державний коледж
- декоративного і ужиткового мистецтва ім. І. Труша,
- Контакти: e-mail: sculptorromankykta@gmail.com
Анотація. Метою статті є характеристика образно-пластичних особливостей скульптурних творів М. Дзиндри раннього періоду творчості другої половини 1940‑х — початку 1960‑х рр. та з’ясування їхнього значення в еволюції творчого методу майстра.
Відомий як автор «пластично-асоціативних» робіт, скульптур «абстрактної вільної форми» й «пластично-архітектурних форм» на ранніх етапах творчості М. Дзиндра створив фігуративні композиції, що всотували львівські міжвоєнні мистецькі традиції й, водночас, унаочнили самобутність обдарування митця. Датовані другою половиною 1940‑х — початком 1960‑х рр., згодом знищені М. Дзиндрою і відомі лише за світлинами, вони досі не стали предметом окремих наукових досліджень, що істотно збіднює уявлення про творчу еволюцію митця і що становить актуальність нашого дослідження.
На матеріалі мистецтвознавчого аналізу скульптурних творів доведено, що особливістю художніх стратегій скульптора 1950‑х — початку 1960‑х рр. стали поступова відмова від міметичних принципів, пошуки власної художньої мови, різноманітність пластичних рішень, певна втрата образно-пластичної цілісності, робота на межі фігуративності та абстракції, звернення до кубістичного формотворення.
Методологічну основу розвідки становлять принципи системно-синергетичного та герменевтичного підходів, застосування порівняльно-історичного, історико-біографічного, стилістичного, мистецтвознавчого методів аналізу.
Ключові слова: рання творчість Михайла Дзиндри, академічні міметичні художні принципи, експресія, узагальнення, пластичні контрасти, навколопредметний простір, абстракція, кубістичне формотворення.
Надійшла 24.05.2024
Список використаних джерел
- 1. Соловій Ю. Будьте знайомі: Михайло Дзиндра. Про речі більші, ніж зорі. Мюнхен: Сучасність, 1978. С. 29—33.
- 2. Бойчук Б. Ліс скульптур Михайла Дзиндри. Свобода. 1973. № 192. С. 4.
- 3. Федишин І. Скульптор Михайло Дзиндра. Сучасність. 1972. № 1 (133). С. 113—114.
- 4. Гординський С. Мистецтво української еміграції.Святослав Гординський про мистецтво. Упор. Х. Березовська. Львів: АПРІОРІ, 2015. С. 376—380.
- 5. Певний Б. Між інтеграцією та сегрегацією. Майстри нашого мистецтва. Нью-Йорк: Українська вільна академія наук в США; видавнича група «Сучасність», 2005. С. 381—394.
- 6. Кейван І. Українські митці поза Батьківщиною. Едмонтон; Монреаль: Clio Editions, 1996. 226 c.
- 7. Скульптура Михайла Дзиндри: каталог творів виставки в Львівській картинній галереї (квітень — травень 1995 року). Вступ. ст. Є. Шимчук. Флорида; Львів: Шлях Перемоги, 1995. 16 с.
- 8. Скульптура Михайла Дзиндри: каталог-монографія. Упор. Б. Мисюга. Львів: Лілея-НВ, 2001. 343 с.
- 9. Космолінська Н. Музей — у подарунок Львову. Галицька брама. 2005. № 124—126. С. 30—31.
- 10. Волощак Ю. Брати Дзиндри родом із Демні. Галицька брама. Львів: Центр Європи, 2013. Ч. 10—12. С. 19—23.
- 11. Круп’як Ю.І. Михайло Дзиндра: невідоме ім’я в сучасній українській скульптурі. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2013. Вип. 28. С. 88—93.
- 12. Дзиндра С. Архітектоніка у творчості Михайла Дзиндри. Образотворче мистецтво. 2023. № 1—2. С. 48—49.
- 13. Будьмо знайомі — Михайло Дзиндра: скульптура, графіка. До 90річчя з дня народження. Упор. С. Дзиндра. Львів: б. в, 2010. 76 с.
- 14. Дзиндра С. Довга дорога додому. Львів: ПростірМ, 2021. 84 с.: іл.
- 15. Історія українського мистецтва: у 5-ти тт. Гол. ред. Г. Скрипник, наук. ред. Т. Кара-Васильєва. Т. 5: Мистецтво ХХ ст. Київ: НАН України; ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2007. 1048 с.
- 16. Новоженець Г. Образотворче мистецтво української діаспори 1940—1970 років: поліваріантність художнього досвіду. Львів: Кальварія, 2015. 280 с.
- 17. Голубець О. Магія третього виміру. Скульптурна пластика кінця ХІХ — початку ХХІ століття. Львів: Колір ПРО, 2020. 143 с.
- 18. Каталог мистецької виставки в м. Реґенсбургу та реґенсбурської округи 1947 року. Реґенсбург: б. в., 1947. 51 с.
- 19. Cassirer E. The Philosophy of Symbolic Forms. Volume 1: Language. London: Taylor & Francis, 2020. 398 p.
- 20. Соловій Ю. Поп-мистецтво — найновіше мистецтво? Про речі більші, ніж зорі. Мюнхен: Сучасність. С. 189—204.