« 2024. № 5 (179)

Народознавчі зошити.  2024. № 5 (179).  С. 1203—1214

УДК [398.88:398.322.41](=161.2:477.51)

DOI https://doi.org/10.15407/

УКРАЇНСЬКИЙ ПІСЕННИЙ ФОЛЬКЛОР У ЗАПИСАХ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА: ІСТОРІЯ ПУБЛІКАЦІЇ, АНАЛІЗ МОТИВІВ І СЮЖЕТІВ

КОВАЛЬ-ФУЧИЛО Ірина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4048-9114
  • кандидатка філологічних наук, старша наукова співробітниця,
  • Інститут мистецтвознавства, фольклористики
  • та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України,
  • відділ української та зарубіжної фольклористики,
  • вул. Грушевського, 1, 01001, м. Київ, Україна,
  • Контакти: koval-fuchylo@ukr.net

Анотація. У грудні 1943 р. в москві О. Довженко записав від своєї матері 32 пісенних тексти колядок, щедрівок, веснянок, ліричних пісень. Записи містяться в окремому зошиті, який має 30 аркушів. Назва збірки — «Материні пісні». Вона зберігається в Центральному Державному архіві літератури і мистецтва росії у москві. Актуальність розвідки полягає у тому, що вперше проаналізовано мотиви й сюжети фольклорних записів О. Довженка в контексті українського пісенного фольклору. Мета публікації — описати мотиви цих пісенних текстів у контексті української пісенної традиції, навести перелік варіантів цих народних творів, зазначити перелік публікацій кожного тексту, підсумувати сюжетні й мотивні особливості Довженкової збірки.

Об’єкт дослідження — записи українських народних пісень Олександра Довженка від його матері, а також різні публікації цих текстів. Предмет дослідження — мотиви й сюжети фольклорних пісенних текстів у записах Олександра Довженка.

Записи колядок і щедрівок із колекції О. Довженка містять мотиви й сюжети, характерні для Волині, Поділля, Слобожанщини. Найчастіше це пісні для господарів і їхніх дітей, для парубка, дівчини, рідше мотиви із біблійними персонажами, які сформувалися під впливом народної традиції.

Для опису локальної пісенної традиції використано метод ареального дослідження; для виявлення сюжетних паралелей у пісенних текстах застосовано порівняльний метод, а також філологічний текстуально-сюжетний аналіз мотивів і сюжетів.

Ключові слова: Олександр Довженко, колядки, щедрівки, колядкові мотиви, мотиви щедрівок, Чернігівщина.

Надійшла 30.08.2024

Список використаних джерел

  • 1. Голубець О.М. Довженко Олександр Петрович. Ук­ра­їнська фольклористична енциклопедія. Львів, 2018. С. 227—228.
  • 2. Іваннікова Л.В. Довженко Олександр Петрович. Українська фольклористична енциклопедія. Київ: ІМФЕ НАНУ, 2019. С. 261.
  • 3. Поляруш О.Є. На дужих крилах пісні (75-річчя від дня народження О.П. Довженка). Народна творчість та етнографія. 1969. № 5. С. 53—61.
  • 4. Поляруш О.Є. Олександр Довженко і фольклор. Ки­їв: Вища школа, 1988.
  • 5. Сорока І.Л. Одне з першоджерел творчості О.П. Довженка. Народна творчість та етнографія. 1961. № 1. С. 89—91.
  • 6. Пригоровський В.З Довженкової криниці. Народна творчість та етнографія. 1992. № 3. С. 56—58.
  • 7. Наспівала мати: Пісенний світ О. Довженка. Упоряд., вступна ст. та коментарі В.М. Пригоровського. Київ: Музична Україна, 1995. 144 с.
  • 8. Пригоровський В. З цілющих джерел. Наспівала мати: Пісенний світ О. Довженка. Упоряд., вступна ст. та коментарі В.М. Пригоровського. Київ: Музична Україна, 1989. С. 3—12.
  • 9. Центральний державний архів літератури і мистецтва росії (ЦДАЛИ рфсрс). Ф. 2081. Оп. 1. Од. зб. 330.
  • 10. З фольклорної спадщини О.П. Довженка. Добірка і вступна стаття В.А. Щербака. Народна творчість та етнографія. 1959. № 1. С. 126—128.
  • 11. Материні пісні (Фольклорна збірка О.П. Довженка). Подали до друку Ю.І. Сонцева та О.М. Підсуха. Вступна замітка О.І. Дея. Музична редакція Л.І. Ященка. Народна творчість та етнографія. 1964. № 5. С. 66—80.
  • 12. Довженко О. Українська пісня. Народна творчість та етнографія. 1959. № 1. С. 126—127.
  • 13. Єфремова Л.О. Частотний каталог українського пісенного фольклору: у 3-х част. Ч. 3. Покажчики. Київ: Наук. думка, 2011.
  • 14. Українські народні пісні в записах Зоріана Доленги-Ходаковського (з Галичини, Волині, Поділля, Придніпрянщини і Полісся). Упоряд., текстологічна інтерпретація і комент. О.І. Дея; атрибуція автографів і копій та передм. Л.А. Малаш, О.І. Дея. Київ: Наукова думка, 1974.
  • 15. Колядки та щедрівки. Упоряд. Л. Ященко, К. Міщенко. Київ, 2005.
  • 16. Довженко О. Господи, пошли мені сили. Щоденники, кіноповісті, оповідання, фольклорні записи, листи, документи. Упоряд. Р. Корогродський. Харків: Фоліо, 1994.
  • 17. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/996683.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 18. Колядки і щедрівки. Автентичні. Упоряд. М. Пилип­чак, іл. З. Косицька, М. Косицька. Київ: ЗАДРУГА, 2007.
  • 19. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 431137.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 20. Єфремова Л.О. Частотний каталог українського пісенного фольклору: у 3-х част. Ч. 2. Антологія-хрестоматія. Київ: Наукова думка, 2010.
  • 21. Єфремова Л.О. Частотний каталог українського пісенного фольклору: у 3-х част. Ч. 1. Опис. Київ: Наукова думка, 2010.
  • 22. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 3388766.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 23. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 230461.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 24. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 2150012.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 25. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 8394001.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 26. Пригоровський В. «А в пана господаря та в його дворі». Невідомий запис колядки з архіву О. Довженка. Народна творчість та етнографія. 1993. № 1. С. 69—70.
  • 27. Народні перлини. Українські народні пісні. Київ: Дер­жавне видавництво художньої літератури, 1961.
  • 28. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/215952.html (дата звернення: 14.07.2024).
  • 29. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/7186745.html (дата звернення: 23.07.2024).
  • 30. Коваль-Фучило І. Українські голосіння: антропологія традиції, поетика тексту. Київ, 2014.
  • 31. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/4311434.html (дата звернення: 23.07.2024).
  • 32. Красна весна, тихе літо. Українські народні календарні пісні весняно-літньої пори з репертуару етнографічного хору «Гомін» та Київського кобзарського цеху. Упоряд. Л. Ященко, К. Міщенко. Київ, 2007.
  • 33. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 5386040.html (дата звернення: 25.07.2024).
  • 34. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 8125219.html (дата звернення: 25.07.2024).
  • 35. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 1251127.html (дата звернення: 25.07.2024).
  • 36. Рукописна книга-копія записів Зоріана Доленги-Ходаковського. Національна бібліотека Фінляндії. Колекція рукописів. Украинский фольклор. Sl.Ms 1001.
  • 37. Коваль-Фучило Ірина. Рукописна копія записів українського фольклору Зоріана Доленги-Ходаковського у фондах Національної бібліотеки Фінляндії. Музикознавча думка Дніпропетровщини: Збірник наук. статей. Дніпро: ГРАНІ, 2024. Вип. 26 (1). С. 188—203.
  • 38. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 6309042.html (дата звернення: 25.07.2024).
  • 39. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 4278333.html (дата звернення: 25.07.2024).
  • 40. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 7253343.html (дата звернення: 25.07.2024).
  • 41. Українські пісні. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/ 3386663.html (дата звернення: 25.07.2024).
Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »