« 2024. № 5 (179)

Народознавчі зошити.  2024. № 5 (179).  С. 1242—1248

УДК [737.3.012.021.2.011.2:656.835:39](477)”20″

DOI https://doi.org/10.15407/

ЕТНОКУЛЬТУРА В ДИЗАЙНІ СУЧАСНОЇ ПОШТОВОЇ МАРКИ

РАДОМСЬКА Віолетта

  • ОRCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6868-868X
  • кандидатка мистецтвознавства, старша викладачка,
  • Національний університет «Львівська політехніка»,
  • кафедра дизайну та основ архітектури,
  • вул. С. Бандери, 12, 79013, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: w.r.radomska@gmail.com

БОЙКО Христина

  • ОRCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4889-8337
  • кандидатка архітектури, доцентка,
  • Національний університет «Львівська політехніка»,
  • кафедра дизайну та основ архітектури,
  • вул. С. Бандери, 12, 79013, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: khrystyna.boyko@hotmail.com

Анотація. У контексті генеративної прикладної функції графічного дизайну поштова марка набуває нового значення, актуального для теперішнього суспільства на глобалізованій арені, а саме — є не лише знаком поштової оплати, а індивідуальною репрезентацією державності та культури. Мета статті — визначити синхронність соціальних конструктів (поглядів, колективних уявлень українців) з дизайном української марки.

Історіографічна аналітика розвитку ідентичності українського марковидання засвідчує потребу творення актуальної марки, наповненої змістом, з максимально естетичною авторською графічною візуалізацією та художньо-технічними композиційними підходами, а також із емоційною складовою, яка б, окрім свідоцтва оплати поштового відправлення, транслювала художню цінність твору прикладної графіки малих форм з усвідомленою культурною та державною ідентифікацією.

Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів, принципів і концепцій.

Ключові слова: поштова марка, ідентичність, етнокультура, проєкт, дизайн, марковидання.

Надійшла 17.09.2024

Список використаних джерел

  • 1. Бокарєва Ю.С. Символічне навантаження поштової мініатюри як об’єкту графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2007. № 4 (48). С. 10—16.
  • 2. Бокарєва Ю.С. (2008). Візуальний прояв утилітарних аспектів поштових марок України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2008. № 1 (49). С. 20—24.
  • 3. Потильчак О.В. (2021). Огляд художньо-образних якостей поштових марок. Український вісник. 2021. № 11. С. 3—6.
  • 4. Орєхова С.Є. (2020). Символи державності на поштових марках: світові стандарти. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. Вип. 28—29. С. 109—123.
  • 5. Радомська В., Головата О. Графічний дизайн в українських поштових марках.2020. InterConf. № 5 (35). С. 42—46. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article.
  • 6. Марки України. URL:https://ukrposhta.ua/marki-uk­ra­їni-seriya-ukraїnskij-narodnij-odyag-2/
  • 7. Перші мінерали на марках України. URL: https://ukrmineral.org/sites/default/files/u5/kvasnytsya_chernysh4 2010.pdf.
  • 8. Українське подвір’я. URL: https://post-stamps.info/marki-ukrainy/ukraїnske-podvirya.html.
  • 9. Поштовий блок. URL: https://ukrposhta.ua/poshto­vij-­blok-89-nacionalnij-prirodnij-park-svyati-gori-z-4-x-marok-1087-1090/.
  • 10. Символіка української вишивки. URL:https://www.rusnauka.com/34_VPEK_2012/Philo­lo­gia/ 9_121681.doc.htm.
  • 11. «Укрпошта» випустить нові марки з елементами вишивок Харківщини та Криму. URL: https://life.pravda.com.ua/society/ukrposhta-vipustit-novi-marki-do-dnya-vishivanki-foto-301503/.
Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »