« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 126—132

УДК 730.071.1.071.4.072.2.036(477)”19″І.Севера(092):001.8

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.01.126

ІВАН СЕВЕРА (1891—1971): СПАДЩИНА І ВШАНУВАННЯ ПАМ’ЯТІ

САВКО Юліан

  • доцент, заслужений діяч мистецтв України,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • кафедра академічного рисунку,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: savkojulian@gmail.com

Анотація. Стаття присвячена постаті видатного українського скульптора, педагога, одного з найбільш авторитетних репрезентантів національного образотворчого мистецтва поза Батьківщиною Івана Севери (1891—1971). Масштаби його образного мислення, широке поле діяльності на сьогодні потребують нових наукових підходів щодо осмислення творчої спадщини. Актуальність статті полягає в тому, що вперше в мистецтвознавчій науці порушується питання необхідності вироблення комплексних заходів для поглиблення рівня фахової кваліфікації доробку митця та популяризації його імені шляхом меморіалізації місць, пов’язаних з його життям. У відповідності до поставленої мети розглядається група основних публікацій та джерельних ресурсів, які є важливими для висвітлення сторінок динамічної біографії І. Севери, його особистих контактів з відомими італійськими, чеськими та українськими художниками, а також різних аспектів міжкультурних взаємодій у мистецьких практиках 1920—1940-х років.  Об’єктом дослідження є творча і педагогічна спадщина І. Севери, предметом — проблема поглиблення наукового дискурсу щодо місця і значення творчості митця в історії українського образотворчого мистецтва XX ст. та вироблення форм вшанування його пам’яті у сучасному українському суспільстві. Мето дологічною основою дослідження є біографічний, науково-реконструктивний та науково-інтерпретативний методи, з залученням соціокультурних підходів щодо трактування концепту «культурної пам’яті».

Ключові слова: Іван Севера, українське образотворче мистецтво, скульптура, мистецька педагогіка, творча методологія, художній образ, міжкультурна взаємодія, модернізм, тоталітаризм, пам’ятник, мистецька спадщина, «культурна пам’ять».

Надійшла 8.02.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Художники радянської Львівщини: Бібліографічний покажчик. Уклад. С. Костюк; наук. ред. Х. Саноцька. Львів: Львівська наукова бібліотека ім. В. Стефаника АН УРСР, 1980. 355 с.
  • 2.         Нове погруддя Шевченка. Зоря. Дніпропетровськ, 1929. № 4.
  • 3.         Шишов Г., Сенгалевич М. В майстерні скульптора Іва на Севери. Літературна газета. 1933. 15 квітня.
  • 4.         Усыченко Ю. Скульптор Иван Севера. Львовская правда. Львів, 1948. 30 квітня.
  • 5.         Павличко Д. Скульптор Севера повинен мати хорошу майстерню. Вільна Україна. Львів, 1956. 28 листо пада.
  • 6.         Скульптура «Ніл». Вільна Україна. Львів, 1956. 12 грудня.
  • 7.         Чехович С. Художник-педагог (до 70-річчя з дня народження І.В. Севери). Ленінська молодь. Львів, 1961. 21 травня.
  • 8.         Батіг М. Вершини майстерності. Вітчизна. Київ, 1964. № 9. С. 168—169.
  • 9.         Німенко А. Українська скульптура другої половини XIX — початку XX ст. Київ: Видавництво АН УРСР, 1963.
  • 10.       Варварецький Ю. Деякі риси української скульптури 20-х років. Образотворче мистецтво. Київ, 1970. № 6. С. 13—14.
  • 11.       С-ка М. Поворот майстра (з приводу приїзду до Львова скульптора проф. І. Севери). Наші дні. Львів, 1943. Ч. 9. С. 5—6.
  • 12.       Розмова з професором Іваном Северою. Український вісник. Берлін, 1942. Ч. 15. С. 9.
  • 13.       Крвавич Д. Іван Васильович Севера: нарис про життя і творчість. Київ: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1958. 39 с.: іл.
  • 14.       Горинь Б. У пошуках берега: життя і творчість Івана Севери. Перед. М. Ільницького. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 1996. 240 с.: іл.
  • 15.       Особова справа Севери Івана Васильовича. Архів ЛНАМ. Ф. 1653. О. 2-ОС. Спр. 378.
  • 16.       Севера Іван Васильович (1891—1971), український скульптор. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України (м. Київ). Ф. 170. Оп. 1.
  • 17.       Sprawozdanie z działalności «Ligi Pomocy Przemys łowej» za czas od 15 sierpnia 1908, do 31 grudnia 1909. Lwόw: Ligi Pomocy Przemysłowej, 1910. S. 262.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »