Народознавчі зошити. 2025. № 1 (181). С. 159—167
УДК [75.011.26.04.071.1.03:391](477.85/.87=161.2):37.016
DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.01.159
БІЛИЙ Віктор
- ORCID ID: http://orcid.org/000-0002-7107-4862
- кандидат мистецтвознавства, доцент, Косівський інститут
- прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ,
- кафедра декоративного мистецтва,
- вул. А. Міцкевича, 2, 78601, м. Косів, Україна,
- Контакти: e-mail: biluy61@meta.ua
БІЛА Наталія
- ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-5181-7081
- викладачка, Косівський фаховий коледж прикладного
- та декоративного мистецтва ЛНАМ,
- цикл фундаментальних та професійно-орієнтованих дисциплін,
- вул. А. Міцкевича, 2, 78601, м. Косів, Україна,
- Контакти: e-mail: natabila1805@gmail.com
Анотація. Мета статті — виявити основні функції творів українського народного мистецтва, зокрема кераміки, художнього дерева, тканин, народного одягу в побудові навчальної дисципліни «Живопис» у Косівському інституті прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ. Під час написання статті важливими були застосовані методи спостереження, експерименту, аналізу отриманих результатів, узагальнення творчого досвіду, а також мистецтвознавчий метод та формальний аналіз.
Джерельною базою публікації стали начальні програми КІПДМ ЛНАМ, фахові публікації українських вчених, присвячені народному декоративному мистецтву та питанням його інтеграції в образотворче мистецтво, багаторічний викладацький досвід авторів, студентські роботи навчальної дисципліни «Живопис» четвертого курсу.
Ключові слова: українське народне мистецтво, Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ, навчальна дисципліна, академічна постановка, живопис, навчання, виховна функція.
Надійшла 27.01.2025
Список використаних джерел
- 1. Шмагало М. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ — середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 526 с.
- 2. Будзан А. Різьба по дереву в Західних областях України. Київ: Академія наук Української РСР, 1960. 182 с.
- 3. Станкевич М.Є. Українське художнє дерево XVI—XX ст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2002. 480 с.
- 4. Болюк О. Художнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України). Львів: ІН НАНУ, 2020. 520 с.
- 5. Білий В.Д. Художнє дерево Косівщини другої половини XX століття (традиції та новації у творчості митців): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.06. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2015. 20 с.
- 6. Матейко К.І. Народна кераміка західних областей Української РСР ХІХ — ХХ ст.: історико-етно графічне дослідження. Київ: Видавництво Академії наук Української РСР, 1959. 140 с.
- 7. Івашків Г.М. Декор української народної кераміки XVI — першої половини XX століть. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2007. 544 с.
- 8. Колупаєва А.В. Українські кахлі XIV — початку ХХ ст.: історія, типологія, іконографія, ансамблевість. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2006. 383 с.
- 9. Захарчук-Чугай Р.В. Українська народна вишивка. Західні області УРСР. Київ: Наукова думка, 1988. 192 с.
- 10. Кара-Васильєва Т. Історія української вишивки. Київ: Мистецтво, 2024. 464 с.
- 11. Сидорович С.Й. Художня тканина західних областей УРСР. Київ: Наукова думка, 1979. 152 с.
- 12. Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: типологія, локалізація, художні особливості. Ч. 1. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. 579 с.
- 13. Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: Типологія, локалізація, художні особливості. Частина ІІ. Одягові тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України. 2023. 608 с.
- 14. Матейко К.I. Український народний одяг. Київ: Наукова думка, 1977. 222 с.
- 15. Білан М.С., Стельмащук Г.Г. Український стрій. Львів: Апріорі, 2011. 316 с.
- 16. Шмагало Р.Т. Мистецька освіта України і сучасне народне мистецтво: складові взаємодії. Матеріали Все української наукової конференції: «Сучасне на родне мистецтво України: теорія і реальність». Львів: Українські технології, 2002. С. 16—19.
- 17. Баяновська М. Виховна роль мистецтва: парадигма життєвотворчості особистості. Вісник Закарпатського художнього інституту. 2014. Вип. 5. С. 165—168.
- 18. Романенко М.І. Філософія освіти: історія і сучасність. Дніпропетровськ: Промінь, 2001. 178 с.
- 19. Бех І.Д. Людське «Я» як самодетермінована сутність. Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем: Матеріали Першої Всеукраїнської наукової конференції. Житомир, 2003. С. 93—96.
- 20. Вознюк О.В. Нова парадигма моделювання та розвитку історико-педагогічного процесу. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 550 с.
- 21. Калитко А. Живописне вирішення академічної поста новки «Фігура людини в народному вбранні». Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 33. С. 104—113.
- 22. Farago C. Silent Moves: On Excluding the Ethnographic Subject from the Discourse of Art History. The Art of Art History: a Critical Anthology. Ed. by D. Preziosi. Oxford: University Press, 2002. P. 195—212.
- 23. Білий В. Робоча програма навчальної дисципліни живопис. Для студентів ІV курсу денної форми навчання. Косів, 2023. 17 c.