« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 159—167

УДК [75.011.26.04.071.1.03:391](477.85/.87=161.2):37.016

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.01.159

ТВОРИ НАРОДНОГО МИСТЕЦТВА В АКАДЕМІЧНИХ ПОСТАНОВКАХ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН КІПДМ ЛНАМ (НА ПРИКЛАДІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ЖИВОПИС»)

БІЛИЙ Віктор

  • ORCID ID: http://orcid.org/000-0002-7107-4862
  • кандидат мистецтвознавства, доцент, Косівський інститут
  • прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ,
  • кафедра декоративного мистецтва,
  • вул. А. Міцкевича, 2, 78601, м. Косів, Україна,
  • Контакти: e-mail: biluy61@meta.ua

БІЛА Наталія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0009-5181-7081
  • викладачка, Косівський фаховий коледж прикладного
  • та декоративного мистецтва ЛНАМ,
  • цикл фундаментальних та професійно-орієнтованих дисциплін,
  • вул. А. Міцкевича, 2, 78601, м. Косів, Україна,
  • Контакти: e-mail: natabila1805@gmail.com

Анотація. Мета статті — виявити основні функції творів українського народного мистецтва, зокрема кераміки, художнього дерева, тканин, народного одягу в побудові навчальної дисципліни «Живопис» у Косівському інституті прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ. Під час написання статті важливими були застосовані методи спостереження, експерименту, аналізу отриманих результатів, узагальнення творчого досвіду, а також мистецтвознавчий метод та формальний аналіз.

Джерельною базою публікації стали начальні програми КІПДМ ЛНАМ, фахові публікації українських вчених, присвячені народному декоративному мистецтву та питанням його інтеграції в образотворче мистецтво, багаторічний викладацький досвід авторів, студентські роботи навчальної дисципліни «Живопис» четвертого курсу.

Ключові слова: українське народне мистецтво, Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва ЛНАМ, навчальна дисципліна, академічна постановка, живопис, навчання, виховна функція.

Надійшла 27.01.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Шмагало М. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ — середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів: Українські технології, 2005. 526 с.
  • 2.         Будзан А. Різьба по дереву в Західних областях України. Київ: Академія наук Української РСР, 1960. 182 с.
  • 3.         Станкевич М.Є. Українське художнє дерево XVI—XX ст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2002. 480 с.
  • 4.         Болюк О. Художнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України). Львів: ІН НАНУ, 2020. 520 с.
  • 5.         Білий В.Д. Художнє дерево Косівщини другої половини XX століття (традиції та новації у творчості митців): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.06. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2015. 20 с.
  • 6.         Матейко К.І. Народна кераміка західних областей Української РСР ХІХ — ХХ ст.: історико-етно графічне дослідження. Київ: Видавництво Академії наук Української РСР, 1959. 140 с.
  • 7.         Івашків Г.М. Декор української народної кераміки XVI — першої половини XX століть. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2007. 544 с.
  • 8.         Колупаєва А.В. Українські кахлі XIV — початку ХХ ст.: історія, типологія, іконографія, ансамблевість. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2006. 383 с.
  • 9.         Захарчук-Чугай Р.В. Українська народна вишивка. Західні області УРСР. Київ: Наукова думка, 1988. 192 с.
  • 10.       Кара-Васильєва Т. Історія української вишивки. Київ: Мистецтво, 2024. 464 с.
  • 11.       Сидорович С.Й. Художня тканина західних областей УРСР. Київ: Наукова думка, 1979. 152 с.
  • 12.       Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: типологія, локалізація, художні особливості. Ч. 1. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. 579 с.
  • 13.       Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: Типологія, локалізація, художні особливості. Частина ІІ. Одягові тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України. 2023. 608 с.
  • 14.       Матейко К.I. Український народний одяг. Київ: Наукова думка, 1977. 222 с.
  • 15.       Білан М.С., Стельмащук Г.Г. Український стрій. Львів: Апріорі, 2011. 316 с.
  • 16.       Шмагало Р.Т. Мистецька освіта України і сучасне народне мистецтво: складові взаємодії. Матеріали Все української наукової конференції: «Сучасне на родне мистецтво України: теорія і реальність». Львів: Українські технології, 2002. С. 16—19.
  • 17.       Баяновська М. Виховна роль мистецтва: парадигма життєвотворчості особистості. Вісник Закарпатського художнього інституту. 2014. Вип. 5. С. 165—168.
  • 18.       Романенко М.І. Філософія освіти: історія і сучасність. Дніпропетровськ: Промінь, 2001. 178 с.
  • 19.       Бех І.Д. Людське «Я» як самодетермінована сутність. Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем: Матеріали Першої Всеукраїнської наукової конференції. Житомир, 2003. С. 93—96.
  • 20.       Вознюк О.В. Нова парадигма моделювання та розвитку історико-педагогічного процесу. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 550 с.
  • 21.       Калитко А. Живописне вирішення академічної поста новки «Фігура людини в народному вбранні». Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 33. С. 104—113.
  • 22.       Farago C. Silent Moves: On Excluding the Ethnographic Subject from the Discourse of Art History. The Art of Art History: a Critical Anthology. Ed. by D. Preziosi. Oxford: University Press, 2002. P. 195—212.
  • 23.       Білий В. Робоча програма навчальної дисципліни живопис. Для студентів ІV курсу денної форми навчання. Косів, 2023. 17 c.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »