« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 410—422

УДК [728.81.035:726.8](477.84-21Бережани)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.02.410

НАДГРОБОК АННИ ТА ЄЖИ СЕНЯВСЬКИХ ГЕРБУ ЛЕЛІВА У НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ ЯК МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА ПЕРІОДУ ПІЗНЬОГО РЕНЕСАНСУ

ЧІКАЛО Ярина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-2280-2995
  • студентка кафедри архітектури та реставрації,
  • Інститут архітектури та дизайну;
  • Національний університет «Львівська політехніка»,
  • вул. С. Бандери, 12, 79013, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: chiyarkaa@gmail.com

ТАРАС Ярослав

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7241-9466
  • доктор історичних наук, професор,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • завідувач відділу етнології сучасності,
  • проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна;
  • професор кафедри Архітектури та реставрації,
  • Національний університет «Львівська політехніка»,
  • вул. С. Бандери 12, 79013, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: etnomod@ukr.net

Анотація. Збереження пам’яток епохи Ренесансу на теренах Галичини є важливим та складним питанням, що вимагає комплексного наукового підходу, зокрема наявності відповідних теоретичних напрацювань, що можуть складати джерельну базу для виконання належних консерваційних та реставраційних дій. Мета статті: розкриття історії надгробка Анни та Єжи Сенявських, зокрема з’ясування персоналії, причетної до його створення. Об’єктом дослідження є сам надгробок Анни та Єжи Сенявських (зокрема фігуративна частина другого) з родинного склепу замкової каплиці в Бережанах (Тернопільська обл.), а предметом — уявлення про особливості часу, синтез стилістичних особливостей європейських шкіл, яким зумовлена стилістика надгробка Анни і Єжи Сенявських, і визначення атрибуції пам’ятки. Методологічну основу дослідження складають принципи історизму, послідовності, науковий плюралізм, системність та всебічність. Для з’ясування авторства надгробка використані загальні методи: історико-порівняльний, історико-типологічний, історико-системний. 

Ключові слова: Бережанський замок, алебастр, Генріх Горст, Герман ван Гутте, Єжи Сенявський, Ренесанс.

Надійшла 23.04.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Любченко В.Ф. Львівська скульптура XVI—XVII сто літь — Львівська скульптура другої половини XVI століття. Київ: Наукова думка, 1981. С. 52—76.
  • 2.         Łoziński W. Sztuka lwowska w XVI i XVII wieku: architektura i rzeźba. 1898. S. 107—171. 
  • 3.         Gębarowicz M. Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce. 1962. S. 30—64.
  • 4.         Jan K. Ostrowski. Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego. Kraków, 2012. S. 99.
  • 5.         Дописувачі платформи, NewHomeStone, Tombstone History. URL: https://marbleism.com/blog/Tombsto ne_History.html.
  • 6.         Дописувачі електронної бібліотеки LiberText, Wood Sculpture in the Northern Renaissance. URL: https://batch.libretexts.org/print/url=https://human.libretexts.org/Bookshelves/Art/Art_History_(Bound less)/ 20%3A_The_Northern_Renaissan ce/20.05%3A_Sculpture_of_the_Northern_Renaissance.pdf № 20.5.1.
  • 7.         Дописувачі Вікіпедії. Wikipedia.ua. Корнеліс Флоріс. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B5%D0%BB%D1%96%D1%81_%D0%A4%D0%BB%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%81_%D0%B4%D0%B5_%D0%92%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%B4%D1%82.
  • 8.         Дописувачі Вікіпедії. Wikipedia.en. Renaissance sculpture. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance_ sculpture.
  • 9.         Дописувач платформи, Osvita.ua. Ренесанс: основні ідеї, образотворче мистецтво, італійські представники. URL: https://osvita.ua/vnz/reports/culture/10909/.
  • 10.       Антонович Д.В. Українська культура-III. Ренесанс, Мюнхен, 1988. С. 303.
  • 11.       Дописувачі Вікіпедії. Wikipedia.pl, Santi Gucci. URL: https://pl.wikipedia.org/wiki/Santi_Gucci
  • 12.       Sinko K. Santi Gucci Fiorentino i jego szkoła. Kraków, 1933. S. 40.
  • 13.       Maciszewski M. Brzeżany w czasach Rzeczypospolitej Polskiej: monografia historyczna. 1910. S. 79—192. 

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »