Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 259—280
УДК [39:745/746.02.04](477=161.2)
DOI https://doi.org/10.15407/
СУЧАСНИЙ ЕТНОГРАФІЧНИЙ ТЕКСТИЛЬ УКРАЇНИ: РОЗВИТОК МИСТЕЦЬКОЇ ТРАДИЦІЇ
НИКОРАК Олена
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0887-8929
- докторка мистецтвознавства, професорка,
- член-кореспондентка НАН України,
- провідна наукова співробітниця,
- Інститут народознавства НАН України,
- відділ народного мистецтва,
- проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: olenanykorak@gmail.com
ГЕРУС Людмила
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5931-3816
- докторка історичних наук, старша наукова співробітниця,
- завідувачка відділу народного мистецтва,
- Інститут народознавства НАН України,
- відділ народного мистецтва,
- проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: ludmilagerus@gmail.com
КУЦИР Тетяна
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6522-0640
- кандидатка мистецтвознавства,
- наукова співробітниця,
- Інститут народознавства НАН України,
- відділ народного мистецтва,
- проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: sonechko_29@ukr.net
Анотація. Мета статті полягає у фіксації сучасного стану українського етнографічного текстилю, з’ясуванні форм трансляції мистецької традиції, варіативності її вияву та модифікацій, пов’язаних із актуальними творчими практиками. Виділено осередки із неперервною традицією (сс. Яворів, Космач, Шешори Косівського р-ну Івано-Франківської обл., с. Клембівка Могилів-Подільського р-ну Вінницької обл., с. Решетилівка Полтавського р-ну Полтавської обл.); тенденція до копіювання давніх виробів (майстерня «Легенди Волині», майстерня Магди Дзвін), створення творчих робіт із використанням традиційних практик.
Ключові слова: етнографічний текстиль, мистецька традиція, ткацтво, вишивка, орнамент.
Надійшла 8.04.2025
Список використаних джерел
- 1. Text of the Convention for the Safeguarding of the Intan gible Cultural Heritage. URL: https://ich.unesco.org/en/convention (дата звернення: 23.03.2025).
- 2. Вовк Хв. Студії з української етнографії та антропології. Прага: Український громадський видавничий фонд, 1928. 356 с.
- 3. Мірчук І. Напрямки української культури. За ред. та з передмов. М. Шаповала. Мюнхен, 2003. 53 с.
- 4. Історія української культури. І. Крипякевич, В. Радзикевич, М. Голубець; під заг. ред. І. Крипякевича. Львів: Видавництво Івана Тиктора, 1937. 718 c.
- 5. Сидорович С. Художня тканина західних областей УРСР. Київ: Наукова думка, 1979. 156 с.
- 6. Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: типологія, локалізація, художні особливості. Ч. 1. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. 584 с.
- 7. Гургула І. Народне мистецтво західних областей України. Київ: Мистецтво, 1966. 78 с.
- 8. Матейко К.І. Український народний одяг. Київ: Наукова дука, 1977. 224 с.
- 9. Ніколаєва Т. Історія українського костюма. Київ: Либідь, 1996. 176 с.
- 10. Білан М.С., Стельмащук Г.Г. Український стрій. Львів: Фенікс, 2000. 326 с.
- 11. Українські народні вишивки. Львівська область. Відп. ред. М.К. Івасюта, альбом склала Л.Т. Кравчук. Київ: Видавництво Академії наук Української РСР, 1961. 32 с.: 40 табл.
- 12. Захарчук-Чугай Р.В. Українська народна вишивка. Західні області УРСР. Київ: Наукова думка, 1988. 192 с.
- 13. Кара-Васильєва Т.В. Історія української вишивки. Київ: Мистецтво, 2008. 463 с.
- 14. Станкевич М. Етноететика. Філософія народного мистецтва. Львів: Спілка критиків та істориків мистецтва, 2020. 276 с.
- 15. Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст.: Типологія, локалізація, художні особливості. Частина ІІ. Одягові тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України. 2023. 608 с.
- 16. Герус Л. «З хлібом і пісня миліша, і хата тепліша»: аксіологічний аспект обрядового хліба українців. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2021. 302 с.
- 17. Федорчук О. Традиція бісерного оздоблення народної ноші українців (на матеріалах західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2021. 320 с.
- 18. Болюк О. Художнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. 520 с.
- 19. Івашків Г. Декор української народної кераміки ХVІ — першої половини ХХ століть. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2007. 544 с.
- 20. Мотиль Р. Українська димлена кераміка ХІХ — початку ХХІ ст. Історія. Типологія. Художні особливості. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2011. 208 с.
- 21. Колупаєва А. Українські кахлі ХІV — початку ХХ століть. Історія. Типологія. Іконографія. Ансамблевість. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2006. 384 с.
- 22. Шпак О.Д. Українська народна гравюра XVII—XIX століть. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2006. 224 с.
- 23. Народна ікона на склі: альбом. Упор. О. Романів-Тріска, наук. ред. М. Станкевич. Київ: Інститут колекціонерства при НТШ, 2008. 370 с.
- 24. Козакевич О. В’язання як вид українського декоративно-ужиткового мистецтва. Мистецтвознавство. 2004. № 3. С. 99—113.
- 25. Олійник О.В. Народне ткацтво Покуття: традиція і сучасність. Народознавчі зошити. 2017. № 2 (134). С. 251—274. DOI: https://doi.org/10.15407/nz2017. 02.251
- 26. Бутник-Сіверський Б.С. Українське радянське народне мистецтво. Київ: Наукова думка, 1966. 220 с.
- 27. Щербій Г.С. Український традиційний одяг і сучасне моделювання. Народна творчість та етнографія. 1978. № 4. С. 79—81.
- 28. Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках «Великого стилю». Київ: Либідь, 2005. 280 с.
- 29. Народний стрій. Нова хата. 1926. Ч. 4. С. 17—18.
- 30. Народний стрій. Нова хата. 1926. Ч. 5. С. 17.
- 31. Матейко К.І., Сидорович С.Й. Використання в сучасному одязі елементів традиційного вбрання. Народна творчість та етнографія. 1963. № 2. С. 14—20.
- 32. Бойко В.М. Елементи українського народного одягу в сучасних трикотажних виробах. Народна творчість та етнографія. 1965. № 5. С. 64—69.
- 33. Ніколаєва Т.В., Гайова І.Л., Ніколаєва Т.І., Гладка В.А. Дизайн сучасного костюма на основі асоціативних трансформацій тектонічної структури народного одягу. Art and Design. 2020. № 1 (09). С. 154—165. DOI: 10.30857/2617-0272.2020.1.12
- 34. Костюкова В.М. Вишивальне мистецтво Київщини ХХ — початку ХХІ століття (типологія, стилістика, традиції та сучасна трансформація: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. Мистецтвознавства: спец. 26.00.01 — теорія та історія культури. Київ, 2015. 26 с.
- 35. Федина О. Вивчення українського народного костюма кінця ХІХ — початку ХХ століть як джерела інтерпретації в сучасному дизайні одягу (методологічний аспект). Музеї народного мистецтва та національна культура: збірник наукових праць. Київ: Златограф, 2006. С. 238—241.
- 36. Тканко З. Етноренесанси в українській моді: часові та культурні виміри. Вісник ЛНАМ. 2018. № 38. С. 85—92.
- 37. Олійник М.В. Український одяг у системі міської культури Києва (друга половина ХІХ — початок ХХІ століття). Київ: ІМФЕ, 2017. 312 с.
- 38. Лагода О.Н., Мартинова О.М. Традиційна вишивка Черкаського регіону в сучасному проектуванні костюма. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2008. № 11. С. 87—93.
- 39. Кротова Т.Ф., Гардабхадзе І.А. Сучасні тенденції у дизайні одягу та їх відображення в освітньому процесі. Вісник КНУКіМ: Зб. наук. праць. Серія: мистецтвознавство. 2010. № 23. С. 33—40.
- 40. Куцир Т.В. Декор вбрання Опілля як джерело для розвитку сучасного дизайну одягу. Глобалізація/європеїзація і розвиток національних слов’янських культур. Матеріали міжнар. наук. конференції до дня слов’янської писемності і культури. Київ, 2016. С. 173—177.
- 41. Іваневич Л.А. Традиційний одяг українців Поділля (друга половина ХІХ — початок ХХІ ст.): історія, класифікація, конструктивно-художні та регіонально-локальні особливості. Хмельницький: ФОП Мельник А.А., 2021. 797 с.
- 42. Цимбала Л. Трансляція національних традицій в сучасних українських дизайн-практиках. Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми сучасного дизайну». Т. 1. Київ: КНУТД, 2020. С. 95—99.
- 43. Bernstein B. Kunstiteadus ja kunstikultuur. Artiklite kogumik. Tallinn: Kunst, 1990. 176 lk.
- 44. Коцюбинський М. Вироби селянок з Поділля на виставці в Чикаго. Твори: в семи томах. Т. 4. Київ: Наукова думка, 1975. С. 16—18.
- 45. Колісник В.П. Клембівка. Енциклопедія Сучасної України. Редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2013. URL: https://esu.com.ua/article-7592 (дата звернення 23.03.2025).
- 46. Білим по білому. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Білим по білому (дата звернення: 23.03.2025).
- 47. Кара-Васильєва Т.В. Полтавська народна вишивка. Київ: Наукова думка, 1983. 133 c.
- 48. Барирєва І. Технологія виконання вишивки «білим по білому» селища Решетилівка Решетилівського району Полтавської області. URL: https://authenticukraine.com.ua/blog/tehnologia-vikonanna-visivki-bilim-po-bilomu-dopracovanij (дата звернення 23.03.2025).
- 49. Національний перелік елементів нематеріальної культурної спадщини України. URL: https://mcsc.gov.ua/kulturna-spadshchyna/natsionalnyy-perelik-elementiv-nematerialnoi-kulturnoi-spadshchyny-ukrainy/ (дата звернення 23.03.2025).
- 50. Чехович С. Вишивальниці Городоцького району (неопублікована стаття). Архів відділу рукописів ЛННБ України ім. В. Стефаника. Ф. 140. Чехович. Спр. 15/л, 1950—1960. Арк. 40 + 12.
- 51. Кульчицька О. Народний одяг західних областей України (зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького): альбом-каталог. Львів: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, 2018. 316 с.
- 52. Гургула І., Чехович С. Народні майстри. Львів: Книжково-журнальне вид-во, 1959. 90 с.
- 53. Калиняк М. Українська вишивка. Сучасне трактування: альбом. Львів: Українські технології, 2004. 116 с.
- 54. Кулинич-Стахурська О. Мистецтво української вишивки. Техніка і технологія. Львів: Місіонер, 1996. 175 с.
- 55. Никорак О. Радивилівський осередок ткацтва: відновлення традицій. Народознавчі зошити. 2020. № 4. С. 781—796. DOI: https://doi.org/10.15407/nz2020.04.781
- 56. Музей Івана Гончара. Схеми вишивок та кроїв. URL: https://honchar.org.ua/to-learn (дата звернення 23.03.2025).
- 57. Набір для вишивання. Автентична сорочка Косівщини. Проект «Популяризація історико-культурної спад щини Гуцульщини за межами етнорегіону, шляхом збереження одягових традицій». Косів, 2019. 4 c.
- 58. Гаврилів Н. Сокальська вишивка. З фондів Музею народної архітектури та побуту у Львові. Львів: Апріорі, 2022. 28 с.
- 59. Чипурко В. Чорноцвіт. Сокаль. Орнаменти. Крій та орнаменти надбужанських сорочок. Львів: Dzhez va, 2023. 420 с.
- 60. Сорочки Кропивниччини. URL: https://shop.baba yel ka.kr.ua/albom-zi-skhemamy-vyshyvok-sorochky-kro pyvnychchyny/ (дата звернення 23.03.2025).
- 61. Герус Л. Кумпікайтє Е., Ненартавічютє Е. Функція рушника: порівняльний аналіз української та литовської традиції. Народознавчі зошити. 2023. № 3 (171). С. 777—791.
- 62. Здоровега Н.І. Нариси народної весільної обрядовості на Україні. Київ: Наукова думка, 1974. 160 с.