Народознавчі зошити. 2024. № 4 (178). С. 901—925
УДК [[745.51+730]:[726:271-526.2]](477.8)”165/185″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.04.901
ЖИШКОВИЧ Володимир
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2699-4907
- кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник,
- Інститут народознавства НАН України, відділ мистецтвознавства,
- проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
- Контакти: е-mail: zhyshko@i.ua
Анотація. Розглядаються архітектонічні, конструктивні, художньо-пластичні та образно-тематичні особливості формування привівтарних відгород у церквах Західної України періоду другої половини XVII — середини ХІХ ст. Метою статті є детальніше розглянути питання симбіозу наповнення традиційного для східного християнства іконостаса круглою скульптурою та горельєфним різьбленням. Окреслити основні теми, стилістичні особливості, образно-іконографічне наповнення привівтарних відгород скульптурою. Визначити роль тогочасних відомих скульпторів, сформованих на засадах західноєвропейської католицько-латинської храмової вівтарної скульптури, у привнесенні нових тенденцій в облаштування привівтарних відгород у західноукраїнських храмах східного обряду.
Об’єктом дослідження є рельєфне різьблення та скульптура у привівтарних відгородах західноукраїнських храмів східного обряду другої половини ХVII — середини ХІХ ст.; предметом дослідження є особливості архітектоніки, стильового, художньо-пластичного та образно-тематичного наповнення привівтарних відгород західноукраїнських церков рельєфним різьбленням і скульптурою, створених у контексті тенденцій розвитку тогочасного європейського релігійного мистецтва.
Використані мистецтвознавчі методи іконографічного, іконологічного та формального аналізу, а також методи семіотичного аналізу та метод історико-культурологічного дослідження.
Ключові слова: церква, іконостас, привівтарна відгорода, стиль, скульптура, рельєфне різьблення.
Надійшла 17.06.2024
Список використаних джерел
- 1. Возницький Б.Г. Микола Потоцький староста Канівський та його митці архітектор Бернард Меретин і сницар Іоан Георгій Пінзель. Львів, 2005.
- 2. Стецько В. Відображення творчості Іоанна-Георгія Пінзеля у збірці Тернопільського обласного краєзнавчого музею. Збірник праць ТО Наукового товариства імені Шевченка. Тернопіль, 2013. Т. 8: Музеї Тернопільщини. С. 476—495.
- 3. Царські врата українських іконостасів. Альбом. Серія «Українське народне мистецтво». Упорядник Юрій Юркевич. Львів, 2012.
- 4. Вуйцик В. Скульптор Іван Щуровський. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. Львів, 1998. Т. CCXXXVI. С. 305—319.
- 5. Сидор О.Ф. Еволюція українського барокового іконостасу. Мистецькі студії. Львів, 1991. Ч. 1. С. 28—34.
- 6. Вуйцик В. Краснопущанський іконостас Василя Петрановича. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. Львів, 1998. Т. CCXXXVI. С. 408—416.
- 7. Вуйцик В. Монастир Св. Миколи ЧСВВ у Крехові. Вісник інституту «Укрзахідпроектреставрація». Ч. 14. Львів, 2004. С. 194—227.
- 8. Драган М. Українська декоративна різьба XVI—XVIII століть. Київ, 1970.
- 9. Александрович В.С., Ричков П.А. Собор Святого Юра у Львові. Київ, 2008.
- 10. Вуйцик В.С. Львівський державний історико-архітектурний заповідник. Львів, 1979.
- 11. Вуйцик В. Архітектурний ансамбль Успенського братства. Реставрація та обнови. Володимир Вуйцик. Вибрані праці. До 70-річчя від дня народження. Вісник інституту «Укрзахідпроектреставрація». Львів, 2004. Ч. 14. С. 36—42.
- 12. Woźnicki B. Ikonostas cerkvi bazylianóv w Podhorcach. Sztuka kresów wschodnich: Materiały sesji naukowej, Kraków, maj 1995. Kraków, 1996. T. 2. S. 366—367.
- 13. Сидор О. Визначна віха українського граверства. Галицька брама. № 1—2 (49—50). 1999. С. 18.
- 14. Слободян В. Церква Успення Пресвятої Богородиці. Пам’ятки України. № 2—3 (172—173). 2012. С. 16—23.
- 15. Національний художній музей України: альбом. Наук. керівник та упоряд. О. Лагутенко. Київ, 2003.
- 16. Жишкович В. Іконостас церкви Св. Миколая в Золочеві. Українська Греко-Католицька церква і релігійне мистецтво (історичний досвід та проблеми сучасності). Наук. збірник. Вип. 4. Львів, 2006. С. 120—126.
- 17. Логвин Г.Н. По Україні. Стародавні мистецькі пам’ятки. Київ, 1968.
- 18. Єлісєєва Т. Декоративне оздоблення та іконографія царських врат у збірці Волинського краєзнавчого музею. Бюлетень. Інформаційне видання Львівського філіалу Національного науково-дослідного реставраційного центру України. № 11. 2010. С. 57—61.
- 19. Одрехівський Р.B. Сюжет Єссеєвого дерева у декоративній різьбі інтер’єрів церкви Галичини. Науковий вісник НЛТУ України: Символ дерева у світовій культурі та художній творчості. Вип. 16.4. Львів, 2006. С. 114—119.
- 20. Косів Р. Ікони на полотні «Дерево Єсеєве» другої половини XVIІ ст. зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького в контексті розвитку сюжету. Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1379—1392.
- 21. Откович Т. Мистецтвознавчі дослідження іконостаса із церкви Собору Архангела Михаїла в с. Гумнисько (XVIІ—ХІХ ст.) та спроби його атрибуції. Бюлетень. Інформаційне видання Львівського філіалу Національного науково-дослідного реставраційного центру України. № 11. 2010. С. 129—138.
- 22. Свєнціцька В. Словник жовківських майстрів живопису та різьби. Українське мистецтвознавство. Київ, 1967. Вип. 1. С. 135—149.
- 23. Откович Т. Іконостас церкви Святої Трійці в Жовкві (дослідження та реставрація). Бюлетень. Інформаційне видання Львівського філіалу Національного науково-дослідного реставраційного центру України. № 2 (8). 2006. С. 128—135.
- 24. Тихий Б. Церква св. Миколая на Адамівці. Бережани. Місто Раю. Пам’ятки України. Київ, 2013. Спецвипуск № 2 (191). С. 40—43.
- 25. Сидор О. Іконостас. Церковне мистецтво України: у 3-х т. Т. ІІІ. Декоративне мистецтво. Відп. ред. С.П. Павлюк; наук. ред. тому Л.М. Герус. Харків, 2019. С. 11—138.