« 2024. № 4 (178)

Народознавчі зошити.  2024. № 4 (178).  С. 955—972

УДК [738:[398:113.2]](=161.2)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.04.955

СТВОРЕННЯ СВІТУ З ГЛИНИ В КОСМОГОНІЧНИХ ЛЕГЕНДАХ УКРАЇНЦІВ,  ТА ЇХНІ ВИТОКИ   

РАХНО Костянтин

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
  • доктор історичних наук,
  • провідний науковий співробітник,
  •  Національний музей-заповідник
  • українського гончарства в Опішному,
  • вул. Партизанська, 102, 38164, Опішне,
  • Полтавська область, Україна,
  • Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net

Анотація. Космогонічні уявлення українців і інших слов’ян можуть бути реконструйовані за численними текстами, які існували в різному вигляді: як самостійні міфологічні сюжети і як початок великих фольклорних епопей. Ці тексти оповідають про події, у яких було створено світ, тобто про затвердження космічної структури замість первісного хаосу. Мета статті — дослідити витоки українських версій дуалістичного космогонічного переказу та їхні зв’язки з оповідями інших слов’янських народів. Об’єктом дослідження є українські рефлекси індоєвропейської міфології, що збереглися в космогонічних легендах. Основою роботи є фольклорні матеріали, що показують стародавність космогонічних уявлень українців, близьких, зокрема, до аналогічних уявлень південних слов’ян. Результати дослідження: висвітлюєть стародавність українських космогонічних легенд, їхня спільність з древніми іранськими й індоарійськими, в т. ч. ведичними міфами. В українському фольклорі, як і в південних слов’ян, творення світу розглядалося крізь призму гончарного ремесла. Це було пов’язано з високим статусом гончаря та гончарства у традиційній культурі цих народів.

Методологічною основою дослідження є структуралістський методологічний інструментарій.

Ключові слова: космогонічні міфи, космогонічні легенди, глина, глиняний посуд, гончарство, індоарійська міфологія, іранська міфологія, міфологія слов’ян.

Надійшла 29.07.2024

Список використаних джерел

  • 1. Данилевский Г. Стория о Господе и о земле. (К воспоминаниям о Гоголе). Исторический вестник. Санкт-Петербург, 1888. Т. 34. № 12. С. 730—736.
  • 2. Ангеловска-Панова М. Богомилството во духовната култура на Македонија. Скопје-Прилеп: Аз-Буки; Институт за старословенска култура, 2004. 210 с.
  • 3. Tomicki R. Sіowiaсski mit kosmogoniczny. Etnografia Polska. 1976. T. XX. Zeszyt 1. S. 48—97.
  • 4. Erben K.J. Báje slovanská o stvoření světa. Časopis Musea království Českého. Praha: nákladem Musea království Čes-kého, 1866. Čtyřicátého ročníku svazek první. S. 35—45.
  • 5. Афанасьев А.Н. Поэтические воззрения славян на природу: Опыт сравнительного изучения славянских преданий и верований, в связи с мифическими сказаниями других родственных народов. Москва: издание К.Солдатенкова, 1868. Т. 2. 78 с.
  • 6. Квашнин-Самарин Н. Очерк славянской мифологии. Беседа. 1872. № 4. C. 219—268.
  • 7. Веселовский А. Славянские сказания о Соломоне и Китоврасе и западные легенды о Морольфе и Мерлине. Санкт-Петербург: тип. В. Демокова, 1872. XX, 351 c.
  • 8. Веселовский А.Н. Разыскания в области русского духовного стиха. XI-XVII. Санкт-Петербург: типография Императорской академии наук, 1889. Выпуск пятый. 106 с.
  • 9. Веселовский А. К вопросу о дуалистических космогониях. Этнографическое обозрение. 1890. № 2. С. 32—48.
  • 10. Щапов А.П. Сочинения в 3 томах (с портретом). Санкт-Петербург: издание М.В. Пирожкова, 1906. Т. 1. 803 с.
  • 11. Барсов Е. Народные предания о миротворении: К «Сказанию о Тивериадском море». Чтения в Императорском обществе истории и древностей российских при Московском университете. Москва: Университетская типография, 1886. Кн. 4. Отд. IV. С. 1—7.
  • 12. Veckenstedt E. Die Kosmogonien der Arier. Zeitschrift für Volkskunde in Sage und Märchen, Schwank und Streich, Lied, Rätsel und Sprichwort, Sitte und Brauch. 1889. II. Band. S. 1—16.
  • 13. Драгоманов М. Розвідки Михайла Драгоманова про українську народню словесність і письменство. Львів: друкарня Наукового Товариства імени Шевченка, 1907. Т. IV. 399 с.
  • 14. Булашев Г.О. Украинский народ в своих легендах и религиозных воззрениях и верованиях. Выпуск пер­вый. Космогонические украинские народные воззрения и верования. Киев: типография Императорского университета св. Владимира акц. об-ва Н.Т. Корчак-Новицкого, 1909. 515 с.
  • 15. Коробка Н. Образ птицы, творящей мир, в русской народной словесности и письменности. Известия Отделения русского языка и словесности Императорской Академии наук. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1909. Том XIV. Кн. 4. С. 175—195.
  • 16. Радченко К.Ф. Этюды по богомильству. Народные космогонические легенды славян в их отношении к богомильству. Введение. І—ІІ. Известия Отделения русского языка и словесности Императорской Академии наук. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1910. Том ХV. Книжка 4-я. С. 73—131.
  • 17. Dähnhardt O. Natursagen. Leipzig-Berlin: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1907. Band I: Sagen zum Alten Testament. XII, 376 s.
  • 18. Марков А.В. Море Тивериадское в дуалистической легенде о сотворении мира. Этнографическое обозрение. 1913. № 1—2. С. 64—75.
  • 19. Грушевський М.С. Історія української літератури: в 6 т., 9 кн. Київ: Либідь, 1994. Т. ІV. 320 с.
  • 20. Беляев М.В. Происхождение народных легенд о миротворении. Известия Азербайджанского государственного университета имени В.И. Ленина. Баку, 1925. Т. 4—5. Общественные науки. С. 66—74.
  • 21. Сосенко К. Культурно-історична постать староукраїнських свят Різдва і Щедрого Вечера. Львів: накладом автора, 1928. 344 с.
  • 22. Золотарев А.М. Родовой строй и первобытная мифология. Москва: Наука, 1964. 328 с.
  • 23. Count E.W. The Earth-Diver: An Attempt at an Asiatic-American Correlation. Berkeley: University of California, 1935. 638 p.
  • 24. Bianchi U. Il dualismo religioso: saggio storico ed etnologico. Roma: Edizioni dell’Ateneo, 1983. 214 p.
  • 25. Рогов А.И. Культурные связи Киевской Руси с другими славянскими странами в период ее христианизации. Принятие христианства народами Центральной и Юго-Восточной Европы и крещение Руси. Москва: Наука, 1988. С. 207—234.
  • 26. Иванов Й. Богомилски книги и легенди. София: Наука и изкуство, 1970. 400 с.
  • 27. Ангелов Д. Богомильство в Болгарии. Москва: издательство иностранной литературы, 1954. 214 c.
  • 28. Ласло-Куцюк М. Вогонь і слово: Космогонічний міф на Україні. Бухарест: Критеріон, 1992. 257 с.
  • 29. Сокіл В. Народні легенди та перекази українців Кар­пат. Київ: Наукова думка, 1995. 160 с.
  • 30. Чаусидис Н. Дуалистички слики: Богомилството во медиумот на сликата. Скопје: Лист, 2003. 440 с.
  • 31. Eliade M. De la Zalmoxis la Genghis-han: Studii com­parative despre religiile єi folclorul Daciei єi Europei Orien­tale. București: Humanitas, 1995. 272 p.
  • 32. Порфирьев И. Апокрифические сказания о ветхозаветных лицах и событиях по рукописям Соловецкой библиотеки. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1877. 471 с.
  • 33. Сумцов Н.Ф. Очерки истории южно-русских апокрифических сказаний и песен. Киев: типография А. Давиденко, 1888. [2], 161 с.
  • 34. Георгиева И. Българска народна митология. София: Наука и изкуство, 1983. 210 с.
  • 35. Бонева Т. Народен светоглед. Родопи. Традиционна народна духовна и соционормативна култура. София: Етнографски Институт с Музей  — БАН, 1994. С. 7—50.
  • 36. Kolberg O. Pokucie. Obraz etnograficzny. Krakуw: drukarnia uniwersytetu Jagielloсskiego, 1888. Tom ІII. VII, 240 s.
  • 37. Шухевич В. Гуцульщина. Пята часть. Львів: Загальна друкарня, 1908. 300 с.
  • 38. Schnaider J. Z kraju Hucułów. Lud. 1900. Tom VI. S. 157—160, 257—267, 351—361.
  • 39. Онищук А. Матерiяли до гуцульської демонольоґiї. Записав у Зеленици, Надвірнянського повіта, 1907—1908. Матеріяли до української етнольоґiї. Львiв: друкарня Наукового товариства імени Шевченка, 1909. Том ХІ. С. 1—139.
  • 40. Коцюбинський М. Твори в семи томах. Київ: Наукова думка, 1974. Том 3. Оповідання, повісті (19081913). 431 с.
  • 41. Мушинка М. Володимир Гнатюк: життя та його діяльність в галузі фольклористики, літературознавства та мовознавства. Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Париж; Нью-Йорк; Сідней; Торонто: Б. в., 1987. 332 с.
  • 42. Гнатюк В. Галицько-руські народні лєґенди. Т. I. Етноґрафічний збірник. Видає Етноґрафічна комісія Наукового товариства імени Шевченка. Львів: друкарня Наукового товариства імени Шевченка, 1902. Т. ХІІ. ХІ, 216 с.
  • 43. Кузнецова В.С. Дуалистические легенды о сотворении мира в восточнославянской фольклорной традиции. Новосибирск: издательство СО РАН, Филиал «Гео», 1998. 250 c.
  • 44. Кузнецова В. Сотворение мира в восточнославянских дуалистических легендах и апокрифической книжности. От Бытия к Исходу: Отражение библейских сюжетов в славянской и еврейской народной культуре. Москва: Геос, 1998. С.  59—78.
  • 45. Johns A. Slavic Creation Narratives: The Sacred and the Comic. Fabula. 2005. Vol. 46 (3—4). P.  257—291.
  • 46. Koenig S. Cosmogonic Beliefs of the Hutsuls. Folk-Lore. 1936. Vol. 47. № 4. P. 368—373.
  • 47. Панькевич І. Українські говори Підкарпатської Руси і сумежних областей. З приложенням 5 діялектичних мап. Praha: nбkladem Sboru pro vэzkum Slovenska a Podkarpatskй Rusi; v komisi nakladatelstvн «Orbis»  — tiskem Politiky v Praze, 1938. Частина 1. Звучня і морфологія. 550 s.
  • 48. Gustawicz B. Kilka szczegуіуw ludoznawczych z powiatu Bobreckiego. Lud. 1902. Tom VIII. S. 265—274.
  • 49. Померанцева Э.В. Мифологические персонажи в русском фольклоре. Москва: Наука, 1975. 192 с.
  • 50. Лафазановски Е. Македонските космогониски легенди. Скопϳе: Култура; Институт за фолклор Марко Цепенков, 2000. 208 с.
  • 51. Попов Р., Мицева Е. Народен светоглед. Сакар: Етнографско, фолклорно и езиково изследване. София: академично издателство «проф. Марин Дринов», 2002. С. 231—254.
  • 52. Чаусидис Н., Николов Г. Црепна и вршник: митолош­ко-семиотичка анализа. Studia mythologica slavica. 2006. Т. IX. С. 97—160.
  • 53. Цепенков М.К. Македонски народни умотворби во десет книги. Скопје: Македонска книга, 1972. Книга седма. Преданија. 307 с.
  • 54. Беновска-Събкова М. Змеят в българския фолклор. София: издателство на Българската академия на науките, 1992. 166 с.
  • 55. Ригведа. Мандалы IX–X. Москва: Наука, 1999. 560 с.
  • 56. Чубинский П.П. Труды этнографическо-статисти­ческой экспедиции в западно-русский край, сна­ряжён­ной Императорским Русским Географическим Обществом. Санкт-Петербург: типография В.Безобразова, 1872. Том первый. Верования и суеверия. Загадки и пословицы. Колдовство. ХХХ, 467 с.
  • 57. Терещенкова С. Вірування в сонце (Звинигородщина на Київщині). Етнографічний вісник. 1928. Кн. 7. С.  133—137.
  • 58. Кулишић Ш., Петровић П.Ж., Пантелић Н. Српски митолошки речник. Београд: Нолит, 1970. 317 с.
  • 59. Ђорђевић Т.Р. Природа у веровању и предању нашега народа. Књ.1 Српски етнографски зборник. Београд: издавачка установа Српске Академије наука, 1958. Књ. LХХІ. 319 с.
  • 60. Татаровска Л.К. Метаморфозите во македонските народни умотворби: Метафизика на синкретизмот. Скопϳе: Менора, 2006. 350 с.
  • 61. Латышские народные предания. Избранное.  Составитель А. Анцелане. Рига: издательство АН Латвийской ССР, 1962. 168 с.
  • 62. Гасанов Б. Чернобог — тёмная сила славянского пан­теона. Источники. Формирование образа. Москва: ТД Велигор, 2022. 714 с.
  • 63. Сказки Центральной Индии / Перевод с английского и сантальского Г.А. Зографа и З.Е. Самойловой. Предисловие и примечания Г.А. Зографа. Москва: Наука, 1971. 376 с.
  • 64. Russell R.V. The Tribes and Castes of the Central Provinces of India. London: MacMillan and Co. Limited, 1916. Vol. III. XI, 589 p.
  • 65. Васильков Я.В. Страничка мифологического бестиария: отряхивающийся вепрь. Культура Аравии в азиатском контексте. Санкт-Петербург: Петербургское Востоковедение, 2006. С. 250—262.
  • 66. Vassilkov Y. The Boar Shakes the Mud off: A Specific Motif in the Varāhakathā of the Great Epic and Purāṇas. Battles, Bards, Brāhmans: Papers from the Epics Section of the 13th World Sanskrit Conference. Edinburgh, 10th–14th July 2006. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited, 2006. P. 301—432.
  • 67. The Śatapatha-Brāhmaṇa according to the text of the Madhyandina School. Part V. Books XI, XII, XIII, and XIV/ Translated by J. Eggeling. Oxford: The Clarendon Press, 1900. LI, 596 p.
  • 68. Leeming D.A. Creation Myths of the World: An Encyclopedia. Santa Barbara; Denver; Oxford: ABC-CLIO, 2009. XX, 553 p.
  • 69. Вишну-Пурана. Перевод с санскрита, комментарии, введение Т.К. Посовой. Санкт-Петербург: Общество ведической культуры, 1995. 248 с.
  • 70. Gonda J. Aspects of Early Viṣṇuism. Delhi-Varanasi-Patna: Motilal Banarsidass, 1969. IX, 270 p.
  • 71. A Prose English Translation of Harivamsha / Edited and Published by Manmatha Nath Dutt. Calcutta: Printed by H. C. Dass, Elysium Press, 1897. V (8). 951 p.
  • 72. Ригведа. Мандалы I  — IV. Москва: Наука, 1989. 768 с.
  • 73. Charpentier J. Kleine Beitrдge zur indoiranischen Mythologie. Uppsala: Akademische Buchdruckerei, 1911. 87 S.
  • 74. Gonda J. Prajapati’s Rise to Higher Rank. Leiden: E.J. Brill, 1986. X, 208 p.
  • 75. Prasad M. Some Aspects of the Varāha-Kathā in Epics and Purāṇas. Delhi: Pratibha Prakashan, 1989. 183 p.
  • 76. Kuiper F.B.J. An Austro-Asiatic Myth in the Rigveda. Mededelingen der Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, N.S. Amsterdam: N. V. NoordHollandsche Uitgevers Maatschappij, 1950. Deel 13, No. 7. P. 163—182.
  • 77. Dange S.A. Towards Understanding Hindu Myths. New Delhi: Aryan Books International, 1996. LXIV. 497 p.
  • 78. Bhattacharya G. Viṣṇu Assuming the Boar Form. Oriental Art. 1999. XLV. № 3. P. 44—47.
  • 79. Ригведа. Мандалы V  — VIII. Москва: Наука, 1995. 745 с.
  • 80. Nagar Sh.L. Varāha in Indian Art, Culture, and Literature. New Delhi: Aryan Books International, 1993. 151 p.
  • 81. Mayrhofer M. Kurzgefasstes etymologisches Wцrterbuch des Altindischen. Heidelberg: Carl Winter-Universitдtsverlag, 1956. Band 1. A—Th. XXXI, 384 S.
  • 82. Witzel M. Substrate Languages in Old Indo-Aryan (Rgvedic, Middle and Late Vedic). Electronic Journal of Vedic Studies. 1999. Vol. 5. № 1. P. 1—67.
  • 83. Benveniste Й., Renou L. Vṛtra et Vṛиragna: йtude de mythologie indo-iranienne. Paris: Impreimerie National, 1934. 207 p.
  • 84. Grassmann H. Wцrterbuch zum Rig-Veda. Leipzig: F.A. Brockhaus, 1873. VIII, 554 S.
  • 85. Elwin V. Bondo Highlander. London: Oxford University Press, 1950. 290 p.
  • 86. Elwin V. Myths of Middle India. Madras: Oxford University Press, 1949. 532 p.
  • 87. Elwin V. Tribal Myths of Orissa. Bombay: Oxford Uni­ver­sity Press, 1954. 700 p.
  • 88. Parker H. Village Folk Tales of Ceylon. London: Luzac & Co, 1910. Vol. 1. VII, 396 p.
  • 89. Сингальские сказки / Составление, перевод с сингальского и английского языков и примечания Б.М. Волхонского и О.М. Солнцевой. Предисловие О.М. Солнцевой. Москва: Наука, 1985. 544 с.
  • 90. Махабхарата. Книга первая. Адипарва / Перевод с санскрита и комментарии В.И. Кальянова. Ленинград: Наука, 1950. 759 с.
  • 91. Разаускас Д. Ретрский морской кабан в свете балто-славянских быличек о «рыбном пастухе». Балтийские перекрестки. Этнос. Конфессия. Миф. Текст. Санкт-Петербург: Наука, 2005. С. 254—267.
  • 92. Титмар Мерзебургский. Хроника. В 8 книгах / Перевод с лат. И.В. Дьяконова. Москва: Русская панорама, 2009. 256 с.
  • 93. Kuhn A., Schwartz W. Norddeutsche Sagen, Mдrchen und Gebrдuche aus Meklenburg, Pommern, der Mark, Sachsen, Thьringen, Braunschweig, Hannover, Oldenburg und Westfalen, aus dem Munde des Volkes gesammelt und herausgegeben. Leipzig: F.A. Brockhaus, 1848. XXXII, 560 S.
  • 94. Грейвс Р. Мифы Древней Греции. Москва: Прогресс, 1992. 624 с.
  • 95. Дарчиев А.В. Элементы архаического мифа в сказании о борьбе Батраза с диким кабаном. Ритмы истории. Владикавказ: издательство СОГУ, 2004. Вып. 2.1. С. 199—245.
  • 96. Авеста в русских переводах (1861—1996) / Составление, общая редакция, примечания и справочный раздел И.В. Рака. Санкт-Петербург: журнал «Нева»  — РХГИ, 1997. 480 с.
  • 97. Авеста / Опыт морфологической транскрипции и перевод В.С. Соколовой, подготовка материалов к изданию и редактирование И.А. Смирновой. Санкт-Петербург: Наука, 2005. 544 с.
  • 98. Фирдоуси. Шахнаме / Перевод Н.Б. Бану-Лахути, комментарии А. Aзера и Ц.Б. Бану-Лахути. Москва: Наука, 1965. Том третий. От сказания о битве Ростема с хаканом Чина до царствования Лохраспа. 592 с.
  • 99. Darmesteter J. Йtudes iraniennes. Paris: F. Vieweg, 1883. Tome second. Premiиre partie. Mйlanges Iraniens. 251 p.

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »