« 2024. № 5 (179)

Народознавчі зошити.  2024. № 5 (179).  С. 1242—1248

УДК [737.3.012.021.2.011.2:656.835:39](477)”20″

DOI https://doi.org/10.15407/

ЕТНОКУЛЬТУРА В ДИЗАЙНІ СУЧАСНОЇ ПОШТОВОЇ МАРКИ

РАДОМСЬКА Віолетта

  • ОRCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6868-868X
  • кандидатка мистецтвознавства, старша викладачка,
  • Національний університет «Львівська політехніка»,
  • кафедра дизайну та основ архітектури,
  • вул. С. Бандери, 12, 79013, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: w.r.radomska@gmail.com

БОЙКО Христина

  • ОRCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4889-8337
  • кандидатка архітектури, доцентка,
  • Національний університет «Львівська політехніка»,
  • кафедра дизайну та основ архітектури,
  • вул. С. Бандери, 12, 79013, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: khrystyna.boyko@hotmail.com

Анотація. У контексті генеративної прикладної функції графічного дизайну поштова марка набуває нового значення, актуального для теперішнього суспільства на глобалізованій арені, а саме — є не лише знаком поштової оплати, а індивідуальною репрезентацією державності та культури. Мета статті — визначити синхронність соціальних конструктів (поглядів, колективних уявлень українців) з дизайном української марки.

Історіографічна аналітика розвитку ідентичності українського марковидання засвідчує потребу творення актуальної марки, наповненої змістом, з максимально естетичною авторською графічною візуалізацією та художньо-технічними композиційними підходами, а також із емоційною складовою, яка б, окрім свідоцтва оплати поштового відправлення, транслювала художню цінність твору прикладної графіки малих форм з усвідомленою культурною та державною ідентифікацією.

Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів, принципів і концепцій.

Ключові слова: поштова марка, ідентичність, етнокультура, проєкт, дизайн, марковидання.

Надійшла 17.09.2024

Список використаних джерел

  • 1. Бокарєва Ю.С. Символічне навантаження поштової мініатюри як об’єкту графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2007. № 4 (48). С. 10—16.
  • 2. Бокарєва Ю.С. (2008). Візуальний прояв утилітарних аспектів поштових марок України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2008. № 1 (49). С. 20—24.
  • 3. Потильчак О.В. (2021). Огляд художньо-образних якостей поштових марок. Український вісник. 2021. № 11. С. 3—6.
  • 4. Орєхова С.Є. (2020). Символи державності на поштових марках: світові стандарти. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. Вип. 28—29. С. 109—123.
  • 5. Радомська В., Головата О. Графічний дизайн в українських поштових марках.2020. InterConf. № 5 (35). С. 42—46. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article.
  • 6. Марки України. URL:https://ukrposhta.ua/marki-uk­ra­їni-seriya-ukraїnskij-narodnij-odyag-2/
  • 7. Перші мінерали на марках України. URL: https://ukrmineral.org/sites/default/files/u5/kvasnytsya_chernysh4 2010.pdf.
  • 8. Українське подвір’я. URL: https://post-stamps.info/marki-ukrainy/ukraїnske-podvirya.html.
  • 9. Поштовий блок. URL: https://ukrposhta.ua/poshto­vij-­blok-89-nacionalnij-prirodnij-park-svyati-gori-z-4-x-marok-1087-1090/.
  • 10. Символіка української вишивки. URL:https://www.rusnauka.com/34_VPEK_2012/Philo­lo­gia/ 9_121681.doc.htm.
  • 11. «Укрпошта» випустить нові марки з елементами вишивок Харківщини та Криму. URL: https://life.pravda.com.ua/society/ukrposhta-vipustit-novi-marki-do-dnya-vishivanki-foto-301503/.
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »