« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 95—109

УДК [7.01:004.4-028.63:330.47](477)”19/20″

DOI https://doi.org/10.15407/

ЦИФРОВІЗАЦІЯ МИСТЕЦТВА ЯК ВАГОМИЙ ТРЕНД ФОРМУВАННЯ НОВОЇ МОДЕЛІ КУЛЬТУРИ: РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ

ДАВИМУКА Степан

  • провідний науковий співробітник,
  • ДУ «Інститут регіональних досліджень
  • імені М.І. Долішнього НАН України»,
  • Контакти: вул. Козельницька, 4, 79026, Львів, Україна

Анотація. Мета дослідження — розглянути ретроспективу формування цифрових форм мистецтва як з точки зору технологій, так і з точки зору економічних аспектів і соціокультурних змін, що виникають у суспільстві, визначити їх особливості в українській культурі та виявити характерні тренди розвитку. У XXI ст. впровадження цифрових технологій і пов’язаних з ними інновацій у галузі мистецтва поглиблюють його культурологічний зміст, сприяють відкриттю та усвідомленню внутрішніх закономірностей і роблять можливою появу нових інтегральних форм творчості. Digital і мистецтво не просто тісно пов’язані, вони доповнюють і розвивають одне одного, доводячи, що мистецтво не може існувати поза часом і технологічними змінами. Здійснено ретроспективний аналіз процесу становлення та розвитку цифрового мистецтва у світі, виявлення його особливостей і характерних трендів в українській культурі. Ретроспектива показує, що культурна динаміка XX—XXI ст. представляє широку панораму взаємовпливів досягнень науки, політичних ідеологій і революційних напрямів у мистецтві. На конкретному фактичному матеріалі показано, що цифровізація і становлення ціннісно-смислових орієнтирів функціонування в цифровому середовищі України на сьогодні вимагають визначити їх актуальною політично-соціальною проблемою і потребують подальшого наукового дослідження щодо впливу культурних практик на формування культурної політики в площині забезпечення права людини на культурний розвиток, доступність цінностей мистецтва, належний рівень і якість культурних послуг.

Ключові слова: цифровізація, цифрова культура, цифрове мистецтво, технодискурс, ретроспектива, цифрові форми мистецтва, нові технології, українська культура, економічний аспект, Digital Art.

Надійшла 1.02.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Paul C. Digital Art. London: Thames & Hudson, 2003. 224 p.
  • 2.         Cubitt S. Digital aesthetics. London; Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 1998. 172 p.
  • 3.         Drucker J. SpecLab: digital aesthetics and projects in speculative computing. Chicago; London: University of Chicago Press, 2009. 241 p.
  • 4.         Kwastek K., Warde N. Aesthetics of interaction in digital art. Cambridge, MA: The MIT Press, 2013. 357 p.
  • 5.         Cramer F. What Is «Post-digital»? Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design. Ed. by D.M. Berry, M. Dieter. [S. l.]: Palgrave Macmillan, 2015. P. 12—26.
  • 6.         Подорож по світу цифрового мистецтва: від раннього андеграунда до наших днів. URL: https://screenlifer.com/projects/puteshestvie-po-miru-cifrovogo-iskusstva-ot-rannego-andegraunda-do-nashix-dnej/.
  • 7.         Манжалій Н. Розвиток комп’ютерно-електронного мистецтва в Україні (кінець 1990-х — початок 2000-х). URL: http://mediaartarchive.org.ua/publica tion/novi-teritorii-mistectva/.
  • 8.         15 innovative artists shaking up the digital art world. URL: https://www.electricartefacts.art/news/15-innovative-artists-shaking-up-the-digital-art-world.
  • 9.         Філатова О. Новітній живопис: як робити гроші на картинах, створених штучним інтелектом. URL: http://www.comnews.ru/digital-economy/con tent/ 202454/2019-10-21/2019-w43/noveyshaya-zhivopis-kak-delat-dengi-kartinakh-sozdannykh-iskusstvennym-intellektom#ixzz6Es2ObzXu.
  • 10.       Цифровий живопис Niko Kirkos. URL: https://jag.in.ua/exhibitions/Niko-Kirkos-TSifrovaya-zhivopis/.
  • 11.       «Познайомимось? — чат-бот для творів мистецтва. URL: https://bazilik.media/poznajomymos-chat-bot-dlia-tvoriv-mystetstva/.
  • 12.       Діджиталізація і токенізація мистецтва: вплив NFT на арт-ринок. URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/ar tic le/d%d1%96djital%d1%96zats%d1%96ya-%d1%96-token%d1%96zats%d1%96ya-mistetstva-vliv-nft-na-art-rinok.
  • 13.       Чуб В. NFT: що це таке, історія виникнення, як вони працюють і де можна продавати токени. URL: https://proit.ua/nft-shcho-tsie-takie-istoriia-vinikniennia-iak-voni-pratsiuiut-ta-die-mozhna-prodavati-tokieni/.
  • 14.       NFT-ринок впав: зневірені інвестори шукають нові активи та судяться з творцями. URL: https://proit.ua/nft-rinok-vpav-znievirieni-inviestori-shukaiut-novi-aktivi-ta-sudiatsia-z-tvortsiami/
  • 15.       NFT — Worldwide. — NFT — Worldwide | Statista Market Forecast NFT — Worldwide | Statista Market Forecast.
  • 16.       Highest Price NFT Stats — Collections and Individual Sales Listed | CoinMarketCap.
  • 17.       В Україні запустили найбільшу в історії колекцію NFT-мистецтва MINT FOR UKRAINE. URL: https://poda.gov.ua/news/130557.
  • 18.       Тихонова К. Цифрове мистецтво або магія креативного кодування. URL: https://stud-point.com/blog/it_life/tsyfrove-mystetstvo-abo-mahiia-kreatyvnoho-koduvannia/.
  • 19.       ReACH: 3D-технології і мистецтво. URL: http://specialview.org/article/post191
  • 20.       Оцифровані експонати музеїв можуть приносити сотні мільйонів гривень щороку — керівник ФГР. URL: https://mind.ua/news/20204013-ocifrovani-eks po nati-muzeyiv-mozhut-prinositi-sotni-miljoniv-griven-shchoroku-kerivnik-fgr.
  • 21.       Три тисячі картин. В Україні створили цифровий архів українського неофіційного мистецтва XX століття. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/chas-zmin-z-nv/cifroviy-arhiv-ukrajinskogo-mistectva-divitisya-kartini-novini-ukrajini-50051871.html.
  • 22.       Що таке цифровізація музеїв та чому це необхідно — досвід Ukrainian Heritage Monitoring Lab. URL: https://scienceatrisk.org/uk/story/shcho-take-tsyfrovizatsiia-muzeiv-ta-chomu-tse-neobkhidno-dosvid-ukrainian-heritage-monitoring-lab.
  • 23.       Діджиталізація національної спадщини та цифрові культурні проєкти під час війни.
  • 24.       Сучасні цифрові технології у збереженні обєктів культури та мистецтва. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3789570-sucasni-cifrovi-tehnologii-u-zberezenni-obektiv-kulturi-ta-mistectva.html.
  • 25.       Опис рамки цифрової компетентності для громадян України. URL: https://drive.google.com/file/d/ 1dhONAyhFgV7__ymMD38fGrZPSUgGaiyR/view.
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »